Düşen pilot bir adanın çok yakınında bulunuyor. Çok alçaktan geçerek suya düşmüş paraşütü göre- bilirsiniz. Ancak alçaktan uçarken adaya çarpmama- ya dikkat edin. Sudaki paraşütün üzerine gelmeden az evvel SHİFT F tuşlarına basarak yardım eşyasını fir- latın. Ancak bu işlemin zamanlaması çok önemli. Eş- yanın uçaktan çıktıktan sonra uçağın hızıyla atış nok- tasından daha ileriye düşeceğini hesap etmeniz ge- rekiyor. Bu oyun toplam altı görevden oluşuyor. Son görevi tamamlamak için denizaltıdan çıkacak tüm uçakla- Ti yok etmeniz yeterli olur. (21 Ferrari Formula 1 oyununda yarışlar sona ermi- yor. Eğer sabırla 99 turu tamamlarsanız yaraşın bittiğini görürsünüz. Oyunun başında çıkan menüden üç tur- — lüuk bir yarış ayarlamanız mümkün. BASIC PROGRAMLAR Program döküm ekindeki ikinci Program karakter setini hafızanın başka bir yerine taşımayı amaçlıyor. Program karakter setini ROM'dan RAM'ın 42288 ad- resine taşıyacak. Karakter setini hafızanın başka bir dilimine taşımaık için 30. satırdaki 48 sayısını değiştirin. Hafıza 256 byte'lık dilimlere ayrıldığından 48 * 256 — 12288 adresini veriyor. 20. satır yeni karakter setinin tanımlanması için gerekli POKE komutlarını içeriyor,. Son olarak yeni karakter setinin İlk karakteri tanımla- niyor. Örneğimizde ' © ' karakteri tes boşluğa çevrili- yor. Bu yöntemle tüm karakter setini istediğiniz harf- lere çevirebilirsiniz. Bu programı hem C-64 için, hem de C-128 için ayrı ayrı veriyorum. Kullanıcıdan veri alırken kullandığımız İNPUT komu- tunun en büyük dezavantajlarından birisi bazı karak- terler girildiğinde ?EXTRA IGNORED hatasını vermesi- dir. Bu hataya sebep olan karakterlerden en sık kar- şımıza çıkanı virgüldür. C-64'te bu sorunu, INPUT komutundan evvel POKE 631,34 : POKE 198,1 komutlarını vererek çözebiliriz. INPUT komutundan evvel kullandığımız POKE'lar klavye buffer'ına tırnak işaretini gönderiyor. INPUT komutu virgülü tırnak için- de kabul eder. Bu işlemi C-128'de yapmak için POKE 842, 34 : POKE 208, 1 komutlarını kullanın. Bu uygulamanın bir kötü yönü var. Eğer kullanıcı programın ne yaptığını bilmeden tırnak açarsa, bizim açımız olduğumuz tırnağın etke- si kalmaz. Ve hata mesajı ortaya çıkar. * Bu hataya başka bir çözüm de ROM'daki bir rutini kullanmak olabilir. C-64'te bu rutin 44025 adresinde başlıyor. Rutin basılan tuşları okuyup, bunların ASCİİ değerlerini 512 numaralı adreste başlayan veri giriş buffer'ına saklıyor. SYS 44025 komutunu girdikten sonra PEEK(512) ve daha sonraki adreslerin değerleri girilen yazıyı vere- cektir. Veri sonu 0 değerli bir byte ile temsil ediliyor. Aşa- ğıdaki programı deneyin: 10 PRİNT “BİR İSİM GİRİN” 20 SYS 44025 30 FOR X—512 TO 600 40 A—PEEKİX) 50 1İF AzO THEN X-900 : GÖTO 70 60 B$ —-BS$ 4 CHRS(A) 70 NEXT 80 PRİNT “YAZDIĞINIZ İSİM : /;B$