Üçüncü altperogram zaman bitimini belirten gong sesini çalar. Bu sesi istediğiniz bir ses efekti ile değiş- tirebilirsiniz. Eğer gong sesini istemezseniz 5200 numa- ralı satırı RETURN komutuyla bitirin. 5200 5—54272 5210 FOR Lz0 TO 24 : POKE SA L0 : NEXT 5220 POKE S4 1,130 : POKE S4- 5,9 5230 POKE S- 15,30 : POKE S 4 24,SES 5240 POKE S- 4,21 5250 FOR T—1 TO 300 : NEXT 5260 POKE S- 4,20 5270 FOR T— 1 TO S00 ; NEXT 5280 FOR Lz—0 TO 24 : POKE SALA0 : NEXT 9290 RETURN Yeni INPUT komuutunu kullanmak istediğiniz prog- ramlara bu üç altprogramı eklemeyi unutmayın. Ye- ni İNPUT komutunu kullanan program şu şekilde ola- bilir: 100 POKE 53280,6:POKE 53281,6:PRINT" BLK “:PRİNT CHRS(147) 110 KOL— 1 : SES-8 : ZA- 10 200 PRİNT “SORUYA 10 SANİYE İÇİNDE CEVAP VERİN” 210 PRİNT “ÇALIŞTIĞINIZ BİLGİSAYAR NEDİR” 220 GOÖSÜB 5000 : İNPUT A$ : GÖSÜB 5100 230 1F FLGS THEN 250 240 PRINT “ÜZGÜNÜM SÜRE BİTTİ.”:GOSUB 5200: GO0TO270 250 İF A$ - “COMMODORE” THEN PRİNT “DOĞRU!'TR; “SANİYENİZ KALMIŞTI”:GOTO 270 260 PRİNT “CEVAP YANLIŞ“ 270 END Bu programda 100 numaralı satırda ekran renkle- rini belirliyoruz. 110 numnaralı satırda geri sayımda kul- lanılan üç değişken ayarlanıyor. 200 ve 210 numa- ralı satırda kullanıcıya soru soruluyor. 220 numaralı sa- tırdaki GÖOSUB komutuyla geri sayım başlatılıyor. Her GOSUB 5000 çağrısını GÖOSÜB 5100 çağrısı İzlemeli, ak- si takdirde geri sayım hep devam eder. Eğer GÖSÜB 5100 komutu işlenmeden programı RUN/STOP ile dur- durursanız geri sayım devam eder. Saati durdurmak için SYS 65418 komutunu kullanabilirsiniz. 230 numaralı satırda FLG değişkeni kontrol ediliyor. Bu değişken, kullanıcının zamanında RETURN tuşuna basıp basmadığını belirliyor. Eğer değişkenin değe- Ti sıfır ise zaman bittiğinden gong sesi çalar. Eğer zaman bittiğinde doğru cevap yazılmış, ama RETURN tuşuna basılmamışsa cevap yanlış kabul edi- lir. Bu durumu belirlemek için programa şu satırı ek- leyin: 235 İF A$—- “COMMODORE” THEN PRİNT “CEVAP DOĞRU, ANCAK RETURN TUŞUNA BASMAYI UNUTTUNUZ.”:GOTO 270 Makine Dili Makine dili programı yaparken ekranı yüksek çö- zünürlüğe nasıl geçiririz? 53265 numaralı adresin be- şinci biti yüksek çözünürlük modunu kontrol eder. Bu biti yakmak için BASIC'te POKE 53265,PEEK(53265) OR.5 komutunuu vermek yeterli olur. Makine dilinde de aynı tekniği kullanacağız. LDA 53265 ORA 32 STA 53265 Aşağıda makine dilinde yazılmış olan program yük- sek çözünürlük ekranını 24576 numaralı adreste açar. LDA 56578 ORA 3 STA 56578 LDA 56576 — ;VİC çipi bu adrese AND 252 ;dikkat et, ORA 2 STA 56576 LDA 53272 VIC bu adrese bak AND 15 şTenk ve bitmap için ORA 120 ihafıza STA 53272 LDA 53265 193265 numaralı adresin ORA 32 jbeşinci bitini yak STA 53265 RTS Tekrar normale dönmek İçin aşağıdaki programı kullanabilirsiniz. LDA 56578 ORA 3 STA 56578 LDA 56576 AND 252 ORA 3 STA 56576 LDA 21 STA 53272 LDA 27 STA 53265 RTS Şimdilik hoşçakalın,