sonuçlara bir bakın. Kuralın geri kalanı gene tesadüfi ola- rak belirleniyor. İsterseniz, YA- ŞAM DEMO 2'de olduğu gibi DATA satırlarından da okuya- bilirsiniz. 30. satır ise yaşam çizgimi- zin İlk halini belirliyor. Gene dikkat ederseniz, en baştaki ve en sondaki hücrelere 0 ko- nuyor, geri kalanları tesadü- fen belirleniyor. Böylece, gra- fiğimizin sağ ve sol kenarların- da bir tür çit yaratmış oluyoruz. Siz isterseniz değiştirin. Örne- ğin, ikinci örnekte tüm çizgi sı- fırlanıyor, sadece ortasına 2123 dizisi yerleştiriliyor. Sonuç oldukça İlginç. Bu arada RND(8)*4 komutu- na açıklık getirelim. Bu işlem 0- 3.999999 arasında bir sayı ya- ratır. POKE komutu ile kullandı- ğımız için, bu sayının tamsayı kısmı kullanılır, ki bu da bize 0- 3 arası bir sayı verir. Bizim iste- diğimiz de buydu zaten. 40. satırda makine dili rutin çağırılıyor. Bu rutin, ekranı sili- yor, grafik ekranına geçip multicolor'u açıyor, renkleri ayarlıyor. ve çizimi yapıyor. Tüm programın SUPER AS- SEMBLER dökümü açıklamalı olarak verilmiştir. Gene bu sa- yımızda verdiğimiz C-64 İLE GRAFİK yazısının ışığı altında inceleyip, İstediğiniz değişik- likleri yapabilirsiniz. 50-60 arası satırlar, grafik çi- zimi bitince sizin bir tuşa bas- manızı bekliyor. Eğer boşluk tuşuna basarsanız yeni bir grafik çiziliyor. Başka bir tuşa basarsanız 70-80 arası satırlar- da grafik ekranı ve multicolor kapatalıp yazı ekranı norma- le döndürülüyor. Ve program bitiyor. Burada, isterseniz yeni- den 40. satıra atlayarak, siste- min bir sonraki 200 nesilini de görebilirsiniz. Ama bunun için programa bir GOTO 40 ekle- meniz lazım. Dediğimiz gibi, bu örnek programlar sadece birer İske- let program. Üstlerde istediği- niz değişiklikleri yaparak yeni canlı türleri yaratabilirsiniz. Son olarak matematikçi, bil- gisayarcı ve ilginç şeylerden hoşlanan tüm arkadaşlara düşünmeleri için birkaç soru: İlk nesili, kuralı ve hattâ renk- leri bile tamamen tesadüfi olarak seçtikten sonra, nasıl oluyor da tüm sistem iki-üç ne- sil sonra kendiliğinden bir dü- zene giriyor ve bu düzeni sür- dürüyor. Ekranın üst tarafında ortaya çıkan bir koloni grubu, ortadan kaybolduktan 50-60 nesil sonra aynı düşey doğrul- tuda nasıl yeniden ortaya Çı- kabiliyor? Bazı sistemler üç- dört satır sonra ölürken neden bazıları periyodik olarak de- vam ediyor? Neden bazı kolo- ni grupları, ekranda hiç engel tanımadan önlerine çıkanı yi- yerek belli bir doğrultuda ha- reket ediyor? Kalın sağlıcakla... D T. E . R K . I . Hdi ee Sakağlu Özbey İşkam Aliyem Ka Bakaaköyüktesiti MATHMASTER 5000 TL. Öğrenciler, öğretmenler, mühendisler! D Friends Commodore Clup Uyelık formunu isteyiniz) D Ücretsiz teknik danışmanlık servisi D Baskılı devre servisi D Oyun ve diğer programların yanında Türkçe açıklamalar Lİ Kopya, çizim, müzik, turbo-protect v.s. tipi özel açıklamalı programlar D İstenilen programların kartuşta hazırlanması D Siparişle program hazırlama FREEZE FRAME IlI Extra fonksiyonlar GR-BASIC C-64 için 128 ek komut Müzik, çizim ve tüm işlemlerde kolaylıklar BASIC ile Interrupt kontrolu TÜRKÇE EL KİTABI İLE 5000 TL 25.000 TL. Commodore artık güçlü bir matematik makinası. Geometri, trigonometri, logaritma v.s. 10 şanslı arkadaşımız 1'er tane Mathmaster 1'er tane GR-BASIC 10'ar tane kendi istedikleri oyun programları kazandılar Gürkan Engin (İstanbul) Birsen Ongun (Bursa) Murat Pakyürek (İzmir) Mustafa Genel (Aydın) Hasan Selçuk Turan (İstanbul) Mesut Biçer (Adana) Ferhat Kabaoğlu (İstanbul) Göksel Eriş (İstanbul) Tarkan Yamanoğlu (Samsun) Çağlar Mete (Manisa) Şanslı arkadaşlarımız, seçtikleri oyunları kendileri gelerek veya mektup yazarak seçebilirler. 38