F harfleri ile gösterilir. Bu sisteme de onaltılık sistem denir. Böylece bir byte'ın içeriği 00-FF (0-255) arasında değişir. İşte bu sayıları da artık BASIC programlarınızın içinde kullanabilir- SİNİZ. Bu sırada ikilik sayıların başına Yo işaretini, onaltılık sayıların başına da $ işaretini getirmeniz gerekli. Ayrıca, ikilik sayılar mutlaka 8 basamaklı, onaltılık sayılar da 4 basamaklı olma- h. Örneği: -M0O1110001 $12EB0 $000F 99000110011 Bu arada ufak bir istisna var. Eğer $9DEF gibi içinde DEF sözcüğü ge- çen bir sayı kullanıyorsanız, D ile E"- nin ya da E ile F'nin arasına boşluk koymalısınız. Yoksa bilgisayar bu ka- rakterleri BASIC komutu DEF olarak kabul edecek ve hata verecektir. Bir diğer komut ikilisi ©e bölme iş- lemi için kullanılıyor. A—-DIV (sa- yıl,sayı2) ile sayıl'in sayı2'ye bölümü- nün tam sayı kısmını elde edersiniz. . Eğer A— MODisayıl,sayı2) yaparsa- nız, bu sefer de aynı işlemin kalanı- nın ne olduğunu öğrenirsiniz. A - FRACÜşlem) sonucunda, belir- tilen işlemin virgülden sonra kalan kıs- mının ne olduğunu anlarsınız. Hatır- larsanız, normaldeki INT komutu da bir işlemin virgülden öncesini veriyor- du. Ve son matematiksel komutumuz EXOR. Normalde varolan AND, OR ve NOT gibi EXOR da bit düzeyinde mantıksal işlem yapar. EXOR'un mantık tabelası şu şekildedir: hd ÖG A — EXORlsayıl,sayı2) yaptığınız- ,|da, iki sayının ikilik sistemdeki gös- terimindeki bitleri sarısıyla yukarıdaki tabelaya göre işleme sokulur ve sonuç A'ya veya belirtilen başka bir değiş- kene depolanır. Yardımcı Komutlar SIMONS' BASIC, programın yaz- ma aşamasını daha kolayhale getire- bilmek için bazı yeni emirler katmış BASIC'e. Örneğin COLD komutu ile, SIMONS' BASIC'i ilk açılış durumu- na getirebilirsiniz. Bilgisayar her şeyi normale döndürecektir ve SIMONS' BASIC 'ile doldurulduğunda durum neyse o olacaktır. Peki bu sırada veya yanlışlıkla NEW ile silinen programa ne ola- cak?.. Hiç korkmayın. OLD komutu ne güne duruyor? Programcının baş belası satır nu- maralarına gelince. Bir kere AUTO komutu var. Örneğin AUTO 100,10 dediğinizde bilgisayar otomatik olarak size 100'den başlayıp satır numarala- rını yazacaktır. Eğer RETURN tuşu- na dokunduğunuzda bulunduğunuz satırda yeni bir şey yazmamışsanız, AUTO çalışmayı durduracaktır. Satır numaraları da RENUMBER komutu ile değiştirilebilmekte. Örne- ğin RENUMBER 10,2 dediğinizde, programınızın ilk satırı 10 numaralı olacak ve geriye kalanlar ikişer ikişer artacak. Ancak ufak bir sorun var, Bu komut, GOTO GOSUB, THEN gibi komutlardan sonra gelen satır numa- ralarını yeni numaralara göre değiş- tirmiyor. Yani çalışan program, RE- NUMBER'dan sonra birazcık çalış- maz hale geliyor. Tabil buna karşı bir önlem var. Örneğin GOTO 100 yeri- ne şunu kullanabiliriz: 10 CALL SATIR 100 Kd 10 PROC SATIR 100 Burada daha önce öğrendiğimiz PROC komutunu altprogram yazmak için değil de, bir satıra isim vermek için kullanıyoruz. Ancak dikkat edin de, bu satırdan sonra ENDPROC ol- masın, yoksa biliyorsunuz hata çıka- caktır. GÖOSÜB..RETURN çiftinin yerine de PROC...ENDPROC kulla- nabilirsiniz. Sonuçta RENUMBER'- dan sonra satır numaraları değişecek, ancak PROC isimleri aynı kalacak ve program işlerliğini sürdürecek. Yepyeni bir olanak. Satırlarınızın bazılarını görünmez kılabilirsiniz. Ör- neğin şunları yazın: 100 INPUT“PAROLA”;AŞ$ 200 DISAPA IF A$<)“NA'BER” THEN END: 300 PRINT “BILDINIZ, BRAVO !!” Şimdi de SECURE l0 komutunu verip LIST yapın. 200 numaralı satı- rın görünmediğini *“göreceksiniz'!! Bu- nun gibi istediğiniz satırların başına DISAPA koyarak, sonra da SECU- RE 10 yaparak o satırları görünmez yapabilirsiniz. İşin en güzel tarafı, bu şekildeki programları SAVE edip tek- rar doldurduğunuzda da bu önlem ak- tifliğini korur. Hatta normal BASIC programlarını bile SIMONS' BASIC'- de korumaya alıp SAVE ettiğinizde, SIMONS' BASIC'i kullanmasanız bi- le LIST ettiğinizde saklanan satırları göremezsiniz. Bir başka olanağınız da, devamlı olarak kullandığınız bazı komutları, 15 karakteri geçmemek şartı ile, fonk- siyon tuşlarına yerleştirebilmeniz. Ör- neğin aşağıdaki gibi: KEY 1,“LIST”