ginin 2040 numaralı bellek noktasın- dan başlayan bellek noktalarına gi- rilmesi gerekiyormuş (Nereden ille de 2040 biz de anlamadık). O halde da- ha verileri girmeye başlamadan ön- POKE 2040,13 komutunu girmemiz gerekiyor ki, bil- gisayar 0 numaralı cinle ilgili bilgile- rin 13. öbekte saklandığını anlasın (Bir cin daha yaratacak olsaydık o za- man da POKE 2041,14 komutunu gir- memiz gerekiyordu ki bilgisayar bu se- fer 1 numaralı cinin 14.öbekte depo- landığını anlasın). VIC: Bir Cin Kontrolörü Sıra geldi bilgilerin işlenmesine: Na- sıl seslerle ilgili bilgilerin işlenmesi için SID (ses arabirimi aygıtı) diye anılan ve Öözel bir bellek bölgesinde saklanan bazı sicilleriniz vardıysa, hertürlü gö- rüntü ile bilgileri işleyen VİC (Video In- terface Chip-Ekran Arabirimi Yonga- sı) adlı. bazı sicilleriniz var. Bunlar 53248 numaralı bellek bloğundan boşlıyor 53294 numaralı bellek blo- ğuna kadar devam ediyor. Yandaki tabloda en önemli VIC sicillerini, ad- reslerini ve işlevlerini veriyoruz. Her si- cil bir bayt olduğundan her sicile 8 ay- ti bilgi verileceğini unutmayın. EKRANO, Önemli VİC Sicilleri V-53248: V4 0: 0 no.lu ekran cininin X koordinatlarının ilk 8 biti burada sak- lanır. Varsa, 9. bit V4 16 (yani 16. sicilde saklanır) V4 1: O nou y koordinatı V4 2-V-4-15: Diğer yedi cinin x ve y koordinatları. Örne- ğin V4 2'de 1 no.lu cinin x koordinatı V 4 3'de y koordinatı saklanır. V- 16: Ekran cinlerinin x koordinatlarının 9. biti. Sicilin 8 biti oldu- ğunu hatırlayın. Dolayısıyla O no.lu cininin x koordinatının 9. bit de- ğerini O noJlu bit, 4 no.lu ekran cinininkini 4 no.lu bit saklıyor. V-4-17 1.Kontrol Sicili: 0-2 Bitler: Ekranı yukarı aşağı kaydırma 3 Bit: O değerini alırsa ekran 24, 1 değerini alırsa 25 satır olur. 4 Bit: O değerini alırsa merkezi işlem birini VİC'ten gelen sinyalle- rini almaz ve programlarınız biraz daha hızlı çalışır. Ama cinleri kul- lanabilmek için bunun 1 değerini alması lazım. 5 Bit: 4 değerini oldıgındcı alet standart "bit map” moduna geçi- yor. ö Bit: 1 değerini aldığında ekran geliştirilmiş renk moduna geçi- 7 Bıî V4 18'den artan değerleri saklıyor (Bu son 3 bit daha sonra ayrıntılı olarak anlaşılabilecek). V--21 En Sevdiğimiz Sicil: Cinlerin ekranda bilfiil görünmesini sağ- liyor (O no.lu bit O nolu cinin: 1 no.lusu 1 no.lunun vs.). V422 2. Kontrol Sicili: 0-2 Bitler: Ekranın sağa/sola kayması 3 Bit: O değerini aldığında ekran 38 sütun, 1 değerini aldığında 40 sütun alır. 4 Bit: 4 değerini aldığında çok renkli cinler mümkün olur. 5-7. Bitler: Kullanılmaz. V-4-23 Şişmanlama Sicili: Her bit bir cine ayrılmıştır. Eğer O no.lu bit 1 değerini alırsa O no.lu cin bir misli genişler. V-4-27 Öncelikler: Yine her bit bir cine ayrılmıştır. Eğer O no.lu bit 1 değerini alırsa 0 no.lu cinin zemindeki şekillere kıyasla önceliği areir; 0 değerini alırsa zeminin önceliği var. V-4-28 Cinleri Çok Renklendiren Sicil: Yine her cinin bir biti var- dır. O noJlu bit 4 değerini alırsa O no.lu cin çok renklenir. V-4-29 Uzama Sicili: Her cinin yine kendi biti vardır ve o bit 4 de- ğerini alınca sözkonusu cin 1 misli uza V--30 Cin Çarpışması Sicili: Bu daha ılerkı sayılarda anlatılacak. V-4-34 Cin-Zemin Çarpışması: Bu da daha ileri sayılarda anlatıla- cak. V-4-32: Ekran çerçeve rengi. V-433: Zemin rengi. V4 34-V-4-36: 1-3 zemin renkleri. V4 37-V 4 38: Çok renkliliğe geçiş. V 4 39-V-4-40: O'dan 7'ye kadar çok renkli cinlerin renkleri. F DA commodore aa