Siz de mi Cö4'ün -hızından- (daha doğrusu yavaşlığından) şikâyetçisiniz? Hani, “BASIC'de program yazılmaz, yazılırsa çalıştığını görmeye ömür yetmez!” diyenlerden misiniz? Ama biz diyoruz ki: HAYIR, C64 HIZLIDIR. Şimdi de bazılarınızın, “Nayır, nolamaz, gene mi makina dili...” dediğini duyar gibiyiz. Ama yanılıyorsunuz. Bahsettiğimiz şey, bildiğimiz BASIC. Xemal, © sleM ati Şimdi size birkaç örnek programla birlikte, BASIC programlarınızı nasıl da- ha hızlı çalışacak biçimde yazacağı- nızı göstereceğiz. Örneğin, program- lardan birinin çalışma süresini 10.45 saniyeden 0.96 saniyeye indireceğiz!! Evet, yanlış okumadınız; programı 490.81 hızlandıracağız!! Güzel değil mi? Ama bu kadar laf yeter, şimdi iş- başına... Ama önce anlatım sırasında izleye- ceğimiz yöntemleri biraz görelim. Ör- neğin, programların çalışma zamanı- nı Nasıl ölçeceğiz? Verdiğimiz örnek programların 10 ve 4000 numaralı sa- tırlarına bakarsanız, hepsinde aynı ol- duklarını göreceksiniz. 10 numaralı sa- tırda, bilgisayarın içindeki saati sıfırlı- yoruz. 1000 numaralı satırda ise, 18. ekran satırına o anki saat değerini sa- niye cinsinden yazıyoruz. Dolayısıyla 10 ve 1000 numaralı satırlar arasında kalan program kısmının kaç saniye sürdüğünü öğrenebiliyoruz. Öğreneceğimiz yöntemlerin bize olan faydalarını görmek için, önce bir program yazacağız ve bu programın çalışma süresini ölçeceğiz. Sonra ay- nı programın bazı komutlarını değiş- tirerek elde edeceğimiz zaman ka- zancını göreceğiz. Bu nedenle, ilk ya- zacağınız programı silmeyin. Böylece, sonradan gelen programları yeni baştan yazma zahmetinden kurtula- caksınız. Yeni program yazmanız ge- rektiğinde bu size belirtilecektir. Tuna ERTEMALP Bir diğer önemli nokta da, zaman öl- çümlerini “temiz” Commodore ile yapmanız gerektiği. Yani, bilgisaya- rınizı kapatıp açın ve bu yazıyı okuyup uygulamaya ondan sonra başlayın. Bunu altında yatan neden şu: Eğer Sİ- MON'S BASIC, EX-BASIC, SUPERGRAP- HIK vs. gibi BASIC ilerletme program- larından yararlanmaya kalkışırsanız, ölçtüğünüz zaman değerleri uzaya- caktır. Bu tip programlar ses, grafik vs. gibi işlemlerin dışında kalan program- ları yavaşlatırlar. Bir de programı yazıp çalıştırdıktan sonra, bizim verdiğimiz zaman değer- lerinden farklı sonuçlar elde ederse- niz, sakın şaşırmayın. Eğer o progra- mı birkaç kez çallştırırsanız, çoğunluk- la bizim verdiğimiz değeri elde ettiği- nizi göreceksiniz. Ve son olarak... Yazımız ilerledikçe, elde edeceğimiz önemli bilgileri, DİK- KAT başlığı altında sırayla toparlaya- cağız. İsterseniz bu kuralları bir kâğı- da yaziıp, bilgisayarlarınızın yanına koyun! Şimdi ilk programımıza başlayalım. Bu programımız oldukça basit bir iş yapacak. Amacımız, ekrana 374 ta- ne A harfi bastırmak. Önce TEST1 programını yazın. Ama yazarken lüt- fen gördüğünüzün aynısını yazın; bü- tün komutları, aynı satır numaraları ile ve komutlar arasındaki boşluklarla bir- likte.