19 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

EE AEŞAM 19 Mart 1 — ——— —- Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler Son dakika Sovyetler, Lituanyaya yardım edemiyecekler | miri“ Lituanya, Leh taleplerini kabul edecek, Lehler Lituanya kabinesinin çekilmesini istiyecekler #imdiki kabinenin istifasını ve 18 se- nedenberi kesilmiş olan iki memleket. siyasi münasebetlerini iade edecek olan bir kabinenin teşekkülünü istiye- dhya mahafilinde bir tesir uyan- et - Leh hududunda > tahşidat Helsingfors 19 — Henüz teeyyüd mektedir, Projemisi Leh ordusuna mensup bazı kuvvetler, Sovyet hudu- duma gönderilmiştir. İhtilâfın sulhen halli ümidi var Londra 19 — Lituanya sefiri, İngi- is hariciye nazırı ile uzun bir mülü- Kat yapmıştır. Bu mülâket neticesin. de ihtilâfın sulhen halli çareleri ted- kik edilmiştir. Lituanya boyun eğecek Paris 19 — Buraya gelen son ha- berlere göre Lituanya, Lehistanın şartlarını kabul etmeğe meyletmiştir. ituanya parlâmentosu bu sabah giz- 1, öğleden sonra aleni iki celse akde- decektir. Dün geceki facia Karısını, kaynatasını bıçakla öldürdü araya giren Mehmedi de yaraladı Dün gece bir aile faciası olmuş, bir adam hem karısını, hem de kayın pe- karısından ayrılmak istememekte, onu yola getirmeğe çalışmaktadır. Karı koca arasındaki bu geçim- sizlik son haddini bulmuş ve nihayet Zehra, bundan beş gün evvel, Beşik- taştaki kız kardeşinin evine naklet- Bu sirada Eminin fazla israrları karşısında, Zehra Kastamonuda bu- lunan babasi 60 yaşlarında Hasanı İstanbula davet etmiş ve Hasan dün gelerek Beşiktaştaki | kızının yanın- dan Zehrayi almış ve Eminin otur- duğu eve getirerek telifi beyne ça- aşmıştır. Dün gece Zehra, geçimsizlik se- 'beblerini babasına da anlatınca bu sefer Hasan da kızının tarafına dön- müş ve artık birlikte yaşamalarını imkân olmadığını, ayrılmaları lâzim- geldiğini Emine söylemiştir. İş bu şekle dökülünce Eminin göz- leri kararmşı, ve yanındaki büyük köfteci bıçağını çektiği gibi evvelâ kayın pederini, müteakiben de Zeh- rayı müteaddid yerlerinden yaralıya- Tak öldürmüştür. Bu sırada, ayni evde oturan ghçı Mehmed isminde biri de araya gir- mek istemiş ise de Emin, onu da bir kaç yerinden yaralamıştır. Emin, karısı ile kaynatasının c6- seülerini birer kenara fırlatarak ev- den çıkmış, ortadan kaybolmuştur. Faciadan haberdar edilen zabıta memurları vaka mahalline giderek tahkikata © elkoymuşlardır. o Yaralı Mehmed hastaneye kaldırılmış, bun- dan sonra firari katilin araştırması- na geçilmiştir. Zabıta memurları kısa bir zaman içinde, katilin Beşiktaşta Köyiçinde bir akrabasının evine gizlendiğini h bıçağile birlikte yakalamışlardır. Katil Divanyolunda 152 numaralı köfteci dükkünmda garsonluk et- mektedir. 'Maktuilerden Hasan, memleketin- de evli ve çoluk çocuk sahibidir. Ze Zabıta tahkikatı bugün öğleye kaca: ikmal edilecek ve Katil öğleden 50n- ra adliyeye teslim olunacaktır. Iş kanunu 48 saatlik çalışma bir işçi zümresine daha tatbik edilecek İş kanununa tabi iş yerlerinden yalnız sanayi müesselerine tatbik edilmekte olan haftada 48 saatlik mesai zamanı hakkında nizamname yakında diğer bir işçi zümresine de tabik edilecektir. İş dairesi üçüncü muntaka âmirl ğl bu maksada mevcud Iş zümreleri | Üzerinde tedkikat yapmış ve haftalık mesai nizamnamesinin bunlara ne suretle tatbik edileceği hakkında An- karaya bir rapor göndermiştir. Bu ra- por tedkik edilecek ve nizamname münasib görülecek bir iş zümresine daha tatbik edilmeğe başlanacaktır. | ! İ paktın feshedilmesi Japonya 9 devlet paktını feshedecek Yalnız bunun için münasip bir zaman bekliysr Tokyo 18 (A.A) — Mebusan mec- lisinin müzakereleri esnasında dokuz devlet paktının feshini tavsiye eden bir mebusa cevaben Hariciye Nazırı B. Hirota, hakikatlerin © karşısında tabii olduğunu ve bu işin zamanı geldiği vakit yapı- lacağını beyan etmiştir. B. Hirota ayni zamanda beynelmi- Jel iş bürosundan da çekilmek için münasip bir fırsat beklemek icab et- tiğini, fakat Japon hükümetinin ha- M hazırda beynelmilel adalet divanı ile münasebetlerini idame etmek is- tediğini söylemiştir. İf gene Ateşin, iztırabiı bir GÜNÜN HADİSELERİ | Tarihin dönemecinde... — Nedir bu?.. Milletler Cemiyelinin en sayi birer birer yutuyorlar.. Öteki âza da, - hatta içlerindeki en ko- — Niçin şaşmah Kurunu ülâda da, Kurunu vustada da miydi? Kuvvetler, kılıç zorile «tevsji memalik> te bulunurlardı. Ve diğer devletleri fütu- hatlarından haberdar etmeleri üzerine vâ- ayı herkes makul, hattâ takdire şayan görürdü. Sonra, beşeriyet bir takım hak, adalet, sulh, emalyet, hukuku düvel haya- İtana kapıldı. Şimdi artık bu sersbların dağıldığı devredeyiz, heyhat! Vaktile Ege ve Rönesans medeniyet leri gibi valtın devirleri, nasi uzun ve meşakkatli bir yolculuktaki lâtif vahalar halinde insanlığın yolu üzerine geldi, s0n- Fa geçtiyse, an dokuzuncu asırla yirminci Marin başında yaşadığımız o parlak de- vir de, işte niyahete eriyor.. Begeriyet, tarih çölünün yeni - hayır eski - geraiti içine avdet edi- yor! Gücü gücü yetene... F. Tanur mammmmmmmamamamım | Başvekilin, Çekoslovakyaya yardım içir. Mtatürkle Rıza Şah Pah- levi arasında telgraflar Ankara 18 (AA) — Âlâ hazreti hümayün Rıza Şah Pehlevinin velâ- detinin altmışıncı yildönümü müne- sebetile Reisicümhur Atatürk ile ma- Jest> Riza Şah arasında aşağıdaki telgraflar teati olunmuştur: Alâhazreti hümayun Reza Şah Pehlevi, Şahinşah İran Tahran Velâdeti şahanelerinin altmışmeı yıldönümü münasebetile en samimi tebriklerimi arzetmekten çok haz duy- imaktayım. Yüksek ve feyizli idareleri altında dost ve komşu İran devletinin günden güne artan inkişafını görmek- le bahtiyarım. Bu vesile ile zati bira- deranelerine uzun ömür ve saadetler diler ve kardeş İran milletinin refahı hakkında balisane temennilerimi tek- rar eylerim K. Atatürk Türkiye Reisi huru Ekselâns Kemal Atatürk ANKARA Velâdetimin yildönümü münase betile gönderilmiş olan muhabbetâ- miz telgraflarını büyük bir sevinç ve minnetle aldım. Bilmukabele zati devletlerinin saadet ve selâmetlerin? dost ve komşu Türkiye devletinin maye ve iraşdlarınız alında yüksel- mesini ansâmim temenni eylerim. Reza Şah Pehlevi Hariciye Vekilimizle İran Hariciye vezir vekili arasında telgraflar Ankara 18 (A.A) — Âlâ hazreti hümayun Reza Şah Pehlevinin do- gumları yıldönümü münasebetile, Hariciye Vekili Dr. Aras ve İran Hari“ ciye vezir vekili Adle arasında samimi telgraflar teati olunmuştur. Vergilerde tenzilât Vekiller heyeti dün de tenzilât nisbetini müzakere etti Ankara 18 — Vekiller Heyeti bugün toplanarak buhran ve muvazene ver- gilerinde yapılacak tenzilâtı müzakere ve tesbit etmiştir. Bu tenzilât buhran ve muvazene vergilerinin birleştiril- mesi ve kazanç vergisine ilâvesi sure- tile yapılacaktır. Yüksek maaşlardan aşağıya doğru bu nisbetin yüzde 26, yüzde 24, yüzde 22, yüzde 20 ve yüz- de 20,5 olacağı söyleniyor. Meclis muhtelit encümeni, at, mer- Keb ve katırların hayvan vergisin- den tamamlle istisnasını kabul etmiş, koyun vergisini eskisi gibi 40 kuruşta birakmış, buna mukabil hükümet tek lfinde 60 kuruş olarak gösterilen s1- ğır ve inek vergisini $5 kuruşa indir- miştir, Samsun valisine takdirname Samsun (Akşam) — Vilâyetimiz- de kültür işlerile ehemmiyetle çalışan valimiz bay Fuad Tuksala, kültür Kp a ee İngiltere kati vaziyet almak istemiyor B. Çemberlayn avrupanın karışık mıntakaları işinden tamamen ayrı kalmamak, fakat bunlara doğrudan doğruya da karışmamak fikrinde Londra.18 — Avam kamarasında Mberal mebuslardan biri Başvekile çu suali sormuştur: «Çekoslovakyaya bir tecavüz olursa Fransanın yardıma gideceği hakkında yapılan tebliğe İngiltere nasıl cevap vermiştir?» Başvekil — Bu tebliğe hiç bir ce yap vermedik. Mebus — Alman askerlerinin Çe- koslovak hududunda (o bulunduğunu bilyor musunuz? İngilterenin verece- ği karar cihan sulhünü kurtarabilir. Amele partisine mensup bir mebus İngilterenin Fransa ile anlaşacağım Söylemesinde ısrar etmiştir. Başvekli bu suâle cevap vermemiştir. Kabinenin vaziyeti Londra 18 — Royter tebliğ edi- yor: Parlâmento mahafilinde ba- Tiz bir huzursuzluk görülüyor ve ka- binede bazı ihtilâfların mevcut oldu- ğundan ve tadilât yapılması ihtima- linden bahsediliyor. Buna sebep harici siyaset kakkın- da Çemberlayn'in alelâcele beyanat- ta bulunmak istememesidir. Şurası muhâkk ki Çemberisyn Av- Tupanın karışık mıntakaları işinden tamamile ayrı kalmak ve bu işlere doğrudan doğruya karışmak yolları arasında mutavassıt bir yol araştır- maktadır. Eğer bu iki şıktan birini ihtiyar etmek -zaruretinden kaçın- mazsa böyle hareket etmek azminde bulunduğu âşikârdır. Binaenaleyh vereceği kararın neticelerini daha evvelden iyice hesap etmek ve bugün- kü şartlar içinde diğer devletlerin te mayüllerini öğrenmek arzusundadır İşte Çemberlayn ile diğer kabine arkadaşları ve taraftarları arasında bütün müşkülüt buradan çıkmakts- dır. Maamafih şimdilik kabine âzası arasında ihtilâf yoktur. Avam kamarasında bir müzakere Londra 18 — Avam kamarasın- da söz alan Vinston Çörçü, şa- yanı dikkat bir sarahatle İngiliz do- nanmasının mübrem ihtiyaçlarını anlatmış, İtalyanın Akdeniz ve Kızıl denizde durmadan tahkimat yaptığı noktasında ısrar ederek bu tabki- malın «Şüphesiz İngilterenin iyiliği için yapılmadığını: söyledikten son- ra İngiliz amirallığı ve İngiliz mille tinin bu hususta dalma müteyakkız bulunması lâzım geldiğini ilâve eyle- miştir. Bununla beraber hatip, İngiliz do“ verilebilecek. ilecek bir va emin bulundu” nanmasının kendisine olan vazifeleri başara ziyette olduğundan Mi tasrih etmiştir. ingiliz büyük maliyecilerinin bir toplantısı Londra 18 (A.A) — Röyler ajansi bildiriyor: Site'nin nüfuz sahibi ÜÇ yüz İş adamı Londra'da toplanarak iki muhalif rey ile, bir karar sureti kabul etmişlerdir. Bu karar suretin- de toplantının tahrik eseri olmıyan bir tecavüz tehdidine maruz salan küçük devletlerin hürriyet ve hakla- znı muhafaza etmek için diğer dev- letlerle bilitilâf zaruri görülebilecek her türlü tedabiri ittihaz etmek hu- susunda hükümete ve Başvekile mü- zaherette bulunulacağı bildirilmekte ve sulhperverane tesviye suretleri bü Tunup tatbik edilmesi için hükümetge hale uygun beyanatta bulunulacağı ümidi izhar olunmaktadır. Balkan matbuat kongresi toplanıyor Kongre 7 nisandan 14 nisana kadar Istanbulda toplanacak Ankara 19 (Telefonla) — İstan- bulda toplanacak olan Balkan eko- nomik konferansile birlikte Balkan- | lar arası matbust kongresi de içtima edecektir. Kongreye iştirik edecek plan Yugoslav matbuat heyeti reis ve Azası şunlardır: Avala ajansı di-: rektörü B. Yuvanoviç (reis), Zagreb- de çıkan oNovosli gazetesi direktörü B. Vakatoç, Avala ajansı siyasi mu- harriri B, Angelekoviç, Vreme gaze- tesi diplomatik muharriri B. Svetofski Lubliyanada çıkan Slovençe gazetesi muharriri B. Buhar, Pravda başmu- harriri B. Şahindiç. Bunlardan baş- ka Başbakanlık merkezi matbuat bürost relsi B. Lokoviç ile matbuat bürosu umumi kâtibi B. Meliç te gel- mektedirler. ve Köngre İstanbulda 7 nisanda top- anacak ve 14 nisana kadar devam edecektir. Avrupaya gidecek posta telgraf memurları Ankara 19 (Telefonla) — Staj gör- mek üzere posla, telgraf ve telefon umum müdürlüğü tarafından bu sene Avrupaya bazı memurlar günderile cektir, Bu memurlar şunlardır: Tele fon işleri reis muavinlerinden B, Ke- mal ve Cevdet, Telgraf işlerinden fen müfettişi B. Ertuğrul, posta işleri reis- Mğinden B. İhsan Selçuk, muamelât müfettiş muayinlerinden B. İhsan Nuhoğlu ve Reşad, İstanbul paket müdürlüğünden B. Alâeddin ve Ab- dürrahman, Bunlardan ikisi Berlinde we diğerleri Fransada staj görecek- derâir. Fransa - Ispanya hududu kapandı Barselon bombardıma- nında 600 kişi öldü 1000 kişi yaralandı Hendaye 18 (A.A) — Dün akşelm- danberi Fransız - İspanya hududu Fransa tarafından her türlü eşya içi ithalât ve ihracata kapanmıştır. Barselon 18 — Mevsuk malümatâ göre Barselona karşı yapılan son bava taarruzu neticesinde 600 kişi öl müş 1,000 kişi de yaralanmıştır. neral konsolosu da vardır. Barselon 18 — Cumhuriyetçi İspan ya kabinesi B. Negrinin riyasetind? toplanarak Franko kuvvetlerinin Baf” selonda panik uyandırmak için saf fettiği gayretlere karşı mukabil ted” birler almıştır. Cumhuriyetçi İspanYf, kabinesi, zafere kadar mücadeley8 devama karar vermiştir. Madrid 18 (A.A) — Efkâr W miye, B. Çemberlâynin İspanya hal kındaki beyanatı yüzünden hayal 4 kisarına uğramıştır, Bütün gazeteler, muhafazakâr fir” Kada bir tefrika husule geleceği ve bU halin Başvekili iktidar mevkiini t€” ketmeğe icbar eyliyeceği ümidini 4 har etmektedirler, 2 Loyd Corc Pariste Fransız ricalile görüşüyor Paris 19 — Sabık İngiliz başreki B. Loyd Core bugün buraya gelmis Fransız hariciye nazırile uzun Dİ mülâkat yapmıştır. B. Loyd Core, bugün Fransız b vekili ile de görüşecek, sonra Genubi Fransaya giderek orada, bulunün B. Baldvin ve B, Edenle beynelmilel ver ziyeti konuşacaktır. B. Çurçilin © bugün Londradan Parise gelmesi bek” Jeniyor, ye