12 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12.Ağustos 1937 — AKŞAMDAN AKŞAMA Kedi ve musluk inkilâbı kebirinin nazariyecisi Tan başmuharriri Ahmed Emin Yalman, dünkü yazısında matbuatın son belediye faaliyetine karşı vaziye- tini tenkid ederken, bizim de ileri sür- müş olduğumuz bazı fikirlere “temas ediyor. Düşüncelerimizde mühafaza- kârlık hattâ mürtecilik buluyor! Kırkçeşme suyu kapandıktan son- ra, bazı mahallelerimiz «Kerbelâya Cöndü» diye bazı kari şikâyet mektup- ları neşrettik, Doğrudur. Fakat bu su- yun bir mikrop yuvası haline geldiğini bildiğimiz için tekrar açılmasını te- menmi etmedik, «Bu çeşmelere bir Ter- kos boruşu yürütmek birkaç haftalık iş midir ki?.» mahalleler susuz kaldı dedik. Kedilerin toplanış şekline de itiraz ettik, Fakat, bu, İstanbul bir kedi çif- iği halinde kalsın mânasına bir itiraz değildi. Esasen İstanbul sokak kedile- rinin eski sokak köpeklerine halef ol- dukları çoktandır dikkatimizi celbet- tiğinden buna karşı bir tedbir almak lâzım geldiğini senelerden beri yaz- maktaydık. Yalnız, hayvanları halka beş kuruş m inde avlatmanın his- siyat ve nesil terbiyesi cihetinden za- Yarına işaret ettik, Esasen belediye de, kedi öldürtme işini Himayci hayvanat cemiyetine yaptartıyor. Üçüncü itirazımız sırt hamallığına temas ediyordu. Hayır: İnsanların yük altında ezilmesini terviç edenlerden değiliz, lâkin; bu işi sokak ve kaldı- rım meselesile biride mütalâa ettik ve kimsenin geçimine zarar vermiye- cek bir şekilde hallolunmasını temenni ettik. Bu, on binlerce vatandaşm geçi- mi işidir. Fakir olan bu insanlar bir maişet taramdan çıkıp diğerine gire- cekler. Tan başmuharriri diyor ki: «Memleketin her tarafında yol ve ya- Pı faaliyeti vardır va her taraftaki şi kâyet kol kuvvetinin çokluğu değil, 22- lığıdır. Buradaki hamallığın bir kıs- mı mihnniki vasıtalarla görüldük ten sonra açıkta kalacak valan- daş varsa, bunlar kendi köyler ne civar yerlerde yapı işlerinde iste- dikleri kadar faaliyet imkânı bulabi- lirler.» Bu, nazariyece doğrudur. Fa- kat, on binlerce göçmen bir yerden bir yere naklolunurken nasl evvelâ ted- bir alınırsa bir işten ötekine on bin- lerce yurddaş geçirilirken de çok ted- birli ve ihtiyatlı olmalıdır ki, maişet | sarsılmaları olmasın. Bu noktayı 1€- | barüz ettirdik. Bay Yalman, mevzuu bahis olan me- selenin bir inkılâp olduğundan, bun- dan doğacak hususi zararlara katlan- mak lüzumundan bahsediyor. İnkılâp kelimesini suiistimal etmi- yelim. Kedilerin toplatılması, musluk- ların kapatılması ve ya açılması, ha- malların yük taşıması mazariye kitap- larında anlslılani inkılâplardan mıdır? İnsaf! Bunlar, alelâde belediye islâ- hatlarıdır. «Düşünülen islahat şöyle olmasın da şöyle bir değişiklikle yapıl- Sın» demek mürtecilik midir? © işlerimizde göze çarpan uyanıklıktan, bütün hemşerilerimiz gibi biz de çok memnunuz. Gazetelere dercolunan Şi- kâyetler nazarı itibare alınıyor. Hal- kın temennilerine makes olup muay- yen sütunlarımızda tebarüz ettirdiği- miz pürüzler çabucak halleğiliyor. Bundan dolayı pek samimi teşekkür. lerimizi ge belediyeye bildirdik. Bay Emin, akedi, musluk ve sırt yükü inkılâbı kebiri» muvacehesinde bizi yobaz haline getirmesin! Aman, Yazıktır bize!, — Hastalıklar eskiden bu kadar Çeşitli değildi bay Amca... Otomobil (ücreti Teşrinievvele kadar saatler ayar edilecek Taksi otomobillerinin ücretinde ya- pilan tenzilâttan sonra taksimetre sa- atleri yeni tenzilâta göre uyar edilin- ciye kadar müşterinin yüzde on beş noksanile ücret vermesi için otomobil- lerin içine birer lâvha konmuştu. Son zamanlarda birçok kimseler, yüzde on beşleri hesab edemeğiklerin- den, taksilerde pazarlık asulü hâkim olmağa başlamıştır. Bu pazarlıkta bir- çök kimseler aldandıklarından bah- sederek söyrüseler merkezine şikâ- yette bulunmuşlar, bazı şoförlerin hiç tenzilüt yapmamak istediklerini ileri sürmüşlerdir. Bu şikâyetler Seyrüsefer merkezin- den Belediye relsliğine bildirilmiştir. Belediye, yeni ayarlanmış taksi saal- | leri otomobillere takılmadan bu hu- susta yeni bir tedbir alınmasına im- Kân olmadığı fikrindedir. Ancak teş- rönievvele kadar bülün saatlerin ayar- lanmasınm temin edilmesinin şoför- lere tebliği kararlaştırılmıştır. — | Kurtuluş - Beyazıt Yeni bir otobüs hattı tesis ediliyor Maçka - Beyazıt hattından Sonra | Kurtuluş ile Beyazt arasında da oto- büs işletilmesine müsaade edilmesi için Belediyeye bir müracaat yapılmış- | tır, Bu müracaat, henüz tedkik saf- hasındadır. Maamafih Belediye ted- kikatını bitirdikten sonra bu iki semt arasında da olöbüs işletilmesine mü- sande edecektir. Maçkalılar, otobüs işlemesinden memnun olmakla beraber, otobüsün. fintini çok pahalı görmektedirler. Bi- hassa Eminönüne 10, Beyazıda â. 125 kuruş alınmasını fazla buluyor- vir. ie Bir tahsildar altı ay hapse mahküm oldu | Beyant Maliye şabesi tahsildarlı- ! ğında bulunduğu sırada Belediyeye aid bir miktar perayı zimmetine &©- çirmekten suçlu Enverin muhakeme- si dün asliye dördüncü ceza mahike- mesinde yapılmıştır. Muhakeme ne- ticesinde Enverin suçu sabit olduğun- dan bir sene müddetle hapsine karar verilmiştir. Ancak, suçlu Enver, zimmetine ge- çirdiği parayı tamamile id olduğu | dalreye iade emiş olduğu cihetle ceza- sının yansı indirilerek, sitı ay hapse mshküm edilmiştir. Maarif müdürü bugün geliyor Şehrin maarif işleri hakkında iza- hat vermek ve yeni ders senesi hazır- lıkları hakkında talimat gimak üzere Ankaraya giden Maarif müdürü B. Tevfik bugün şehrimize gelecektir. Bu sene mekteplerin vakit geçmek- sizin açılması için icab eden tedbir- ler erken almacaktır, . Benim çocukluğumda grip salgi- nı diye bir hastalık yoktu... AKŞAM Haklı şikâyetler Beşiktaş - Taksim otobüsleri Tramvay, tren, vapur ücretleri senelerden beri dalma ucuzla- maktadır. Benzin ucuzladı, tak- siler tenzilâta tabi tutuldu ve bu ucuzluktan istifade edilerek şehir içinde yeni yeni olobüs hatları a- çıldı. Şişliden Sirkeciye, Maçka- dan Beyazıda otobüsle 10 kuruşa gidilebiliyor. Senelerden beri tari- #esinde hiç bir değişiklik olmıyan, bir vasıta var: Taksim - Beşiktaş otobüsleri. Acaba bu diğerlerine nazaran başka şeraille mi çalışıyor? Bun- ların sarfettiği benzin hükümetin ucuzlattığı, benzin değil mi? Aca- ba bu vasıta az yolcu “naklettiği için mi sarfiyatı körumuyor? Halbuki her zaman “muntazam yolcu aldığı gibi diğer otobüsler- de ayakta durmak yasuk olduğu halde bunda hem içerisinde hem de sahanlıkta ayakta durularak (tramvaylar gibi ) istidbindan fan yolcu taştmaktadır. Seferle- ri seyrektir. Yolcusunun azaldığı akşam saatlerinde erkenden tatil“ edilir. Eğer bu olobüsler halka kolaylık için değil, srj Kâr için işletiliyorsa o başka. Şişliden Sir- ketiye kadar 10 Muruşa gidildiği hülde Taksimden “Beşiktaşa 14 kuruşa reva mıdır? Bu hususta alâkadurların dikkatini çeker hal- kın menfaatini gözetmeleri için tedicikat yapılmasını dileriz. Beşiktaş Akaretler No: 80 de Sabahattin NOT Karilerimizden gelen şikâyet mektuplarını 11 inci sahllemizde okuyunuz. 24 saatte 5 tifo vakası Son 24 saat içinde şehrimizde 5 tifo vakası kaydedilmiştir. Bu müddet içinde 2348 kişiye birinci, 5467 kişiye de ikinci aşı yapılmıştır. inci maddesi: 9 zuncu maddesi: mesini) emreder. Istanbul Belediyesinden: Madde 1 — Belediye zabıtası talimatnamesinin 20 (Caddelere, sokaklara, meydanlara, ön bahçelere, paviyon aralarına ve cadde, sokak ve meydanlar üze- rinde bulunan binalar aksamındaki kapılara, pencere- lere camasır asılamaz ve buralarda halı, yatak takım- ları, örtü ve diğer seyler silkilmemesini) amirdir. Umumi sağlık namına, halkımızın bu madde hük- müne de azami riayete ehemmiyetle rica olunur. Madde 2 — Yine Belediye zabıtası talimatnamesinin (Cadde ve sokaklar hiç bir kimse tarafmdan hiç bir suretle işgal olunamaz. Dükkâncılar camekân, tez- gâh, fıçı, sandık gibi şeylerle ve sair eşya ve mekülât ve iskemle ile.caddeleri muvakkat dahi olsa işgal edilme- Dükkân sahiplerinin bu madde ahkâmma tama- men riayet etmeleri temenni olunur. (B.) (5164) Adliye sarayı Istimlâk bitiyor, inşaata yakında başlanacak İstimlâk işleri de hemen hemen biti- rilmiştir. Ancak arka tarafta birkaç ufek arsanın istimlâki kalmıştır ki bunlar da birkaç güne kadar tamam- lanacaktır. Hapishane etrafında cadde üzerin- deki bina ve arsaların da istimlâk sa- hasına dahil bulunup bulunmadığı tamamile anlaşlamamışlı Dün bu hususta yaptığımız tahkikata naza- ran, plân mucibince bu civarda ancak Hapishanenin arka tarafında bulunan bin ve arsalar istimlâk edilmektedir. Cadde üzerinde bina ve arsa istimlâk edilmemiştir ve bundan sonra da edil- miyecektir, Arka taraftaki arsa ve bi- nalar Adliye sarayı binası için kifayet | etmektedir, İstimlâk işleri bitirilir bitirilmez Na- fa Vekâleti tarafından binaların yık- tırılmasına başlanacak ve İş te süratle ikmal edilerek inşaata geçilecektir. Arsalarda sudökenler ağır cezaya çarptırılacaklar Sokaklara tükürenlerin, öteberi atanların cezalandırılacağı geçenler- de ilân edilmişti. Belediye, sokak köşelerinde, boş ar- » mi? İSTANBUL HAYATI Sergide Galatasarayda tramvaydan | İnmez iile kukıla, fırıl fırıl dönerek lisenin kapısına kadar Sürüklendim ve S8 halinde akım eden kalabalık arasında avluya girdim. Âşiyanda olduğu gibi burada da bir kenara çeki- geniş muhayyelesinin sonsuz ufuklarına göz süzen Fikretin büstü- me bakarken biri şiddetle kolumu |; i : i ; | Ti İl ni : İ İ i (4 h il i N li koluma yapıştı: — Yasaktır bayım. Buradan girik mez. Öteden gir... Paviyon kapıları arı kovanı gibi kay- naşıyor, içleri de hamam halvetine | benziyor. Daracık odalara tıkılan ka- labalığın bofucu nefesleri çarpıntı veriyor. Karyola paviyonunu gezerken yaşlı bir kadın kapıdan başını uzattı: — , sizde mercan terlik var insana — Hayır teyze, Terlikçiler ileride dir. Bu koridoru geçtikten sonra sa- ğa sap, biraz ileriye yürü, sonra sola dön, bir kaç adım daha yürü, sol ta- | rafa gelen koridora gir, oradan ileri- ye yürü, sağdaki kapıyı... İh... salarda bazı kendini bilmezlerin ab- dest bozduklarını “görmüştür. Bele- diye, hem halkın umumi sıhhatini bo- zan, hem de insanlık terbiyesile telif kabul elmiyen bu çirkin hallere niha» yet vermeği kararlaştarmış ve'bu-gibi şeylere teşebbüs “edenler hakkmda derhal zabıt varakası tutularak ağır ceza verilmesi zabıtaya bir tamim ile bildirilmiştir. ... Apandisitin adını bile bilmezdik... .. Asabi bir kadına raslanmazdı .. Demek ki hastalıklar da devirlerle beraber ilerliyor! / “ii Paviyon sahibinin şu tarifi benim | bile başımı döndürdü. Oradan çık- tıktan sonra bir saatten fazla do- laştam. Bir aralık terlik arıyan baya- na bir merdiven başında rasladım. O, terlik aramak için yukarıya çık- mak istiyor, hademe yukarıda sergi olmadığını söyliyerek kolundan çeki- yordu. Kadıncağızın terlik paviyo- nunu bulamadığı muhakkak. Çünkü bir buçuk sant dolaştığım halde da İ racık, karanlık koridorlarda ben de | böyle bir yere raslıyamadım. Yollar | © kadar karısık ki, insan yanlışıkla bir yere bir kaç defa giriyor ve bir çok verleri de hiç göremiyor. Gezebildizim paviyonlarda hnkika- ten milli bir gururla göğsümüzü ka- bartacak şeyler vardı. Fukat hepsi | de daracık koridorlarda tikihp kak ” mışilar. Her halde yeniden yapılacak bir'sergi binası halkım bu gayretini kat kat arttıracaktır. Atalarımız. her taş yerinde ağırdır, diye tevekkeli söylememişler. — C. R. 147 kişi belediye suçundan ceza gördü Son 24 saat içinde Fatih kazası da- hilinde belediye suçundan 20 kişi ce- zalandırılmış, 127 kedi toplanmıştır. Beyoğlu kazasında belediye zabıtası- na muhtelif hareketten 85 kişi ceza- landırılmış, 90 kedi, 24 köpek tutul- muştur, Eminönü munlakasında cezâr landırılanlar 42 kişidir, Cezalandırılanların çoğu tramvay- dan atlıyanlar, yâhud sokağı kirleten- lerâir. konduktan sonra davisi mümkün olan yeni