12 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 e —— AXŞAM Harb başladı mı? Pekin civarında Japon kıtaları çarpıştılar Japonlar Hankeo'yu bombar- dıman ettiler, şehir alev içinde Tokyo 11 (A.A.) — Hopeldeki Japon | cak Çin ordularinın kati mağlübiye- membalarından gelen haberlere gö- Te, Japon kıtaları ile merkezi hükü- met ordularına mensup Çin kıtaları arasında bu sabah Hankeu civarında Pekinin elli kilometre şimalinde ve Pe- kin - Suiyan şimendifer hattı üzerinde muhasamat başlamıştır. Bir şehir alevler içinde Tokyo 11 (A.A.) — Pekinden bildi- rildiğine göre, Japon kıtaları Hanke- Oyu bombardıman etmişler ve bu şehre hücuma kalkmışlardır. Şehir alevler içindedir. Bombardımana rağ- men Çin kıtaları mukavemet göster- mekte ve mukabil hücumlarda bu- Tunmaktadır. Çin takviye kıtaatı Je- hole doğru ilerliyor. Kalgan - Hankeo mıntakası Çin askerleri arasında merkez ordusunda da dört fırka var- dır, Tokyo 11 (A.A) — Asahi müstes- na olmak üzere bütün Japon gazele- Teri, hükümetten hadlerini bildirmesini; taleb etmek- te ve Domei ajansı da Japon ordusu- nun Çinlilerin tekliflerine asla kan- muyacağım,, çünkü Çinlilerin bu tek- Mifleri yaparken münhasıran mesele- nin hallini tavik etmek gayesini ta- kib etmekte oldukları mütaleasında buhunduğumu ilâve eylemektedir. Siyasi Japon mahafilinin, mümkün olduğu kadar yakm bir zarnanda har- be girişilmesini ve müzakerelere an- Haliçte yapılacak Balkan ticaret tahtelbahırimiz Cumartesi günü geminin omurgasi merasimle vâzedilecek Haliç Söreünesinde | inşa edilecek iki denizaltı gemimizden (birincisinin omurga vaz'ı merasimi. önümüzdeki cumartesi günü yapılacaktır. Denialtı. gemisinin vazı sası merasimine Baş- vekil İsmet İnönü, Milli Müdafaa ve- kili general Kâzım Özalp, donanma kumandanı, bir çok kara ve deniz 2a- bitleri hazır bulunacaklardır. İktisad Vekili salı günü geliyor İpar kotrasile tedkik seyahatine çıkmış olan İktisad Vekili B. Celâl Bayarın Sah günü şehrimize dünece- ği haber veriliyor. İktisad Vekili İs- tanbulda kısa bir müddet kaldıktarı sonra Başbakan B. İsmet İnönü ile birlikte İzmire gidecektir. İzmir fuarını Başbakan açacaktır. Merasimde İktisad Vekilinden başka diğer bazı Vekillerle saylavlar bulu- | nacaklardır. Fuara İstanbuldan işti- Tak edecek olan firmalar bir taraf- tan eşyalarını İzmire nakle devam etmektedirler. Finsler yıldızı Bu gece saat ce saat 9,5 da Istanbuldan görünecek Finsler kuyruklu yıldızı bu gece sa- at 21 buçukta, semamızda görülecek- tir. Rasathane müdürü B. Fatin bu hususta diyor ki: — Finsler kuyruklu yıldızını 4-5 ge- cedenberi Dübbüekberin teşkil eden üç yıldızm sonunda ahzi mevki etmiş görüyoruz. Bunu gözle de görmek kabildir. Bu yıldızın kuyruğunda Cyânnur res gazları vardır. Fakat bunlar o ka- dar az ve hafiftir ki kürel arz için bir tehlike teşkil etmezler. Kürel arz bir çok defalar, bu kabil yıldızların kuy- rTukları yanından gçmiş ve hiç bir teh. Mikeye uğramamışüır, | | «süratle Çinlilere | İ iiyorlar, - ve tinden sonra başlanılmasını arzu et- mekte olduğu zannedilmktedir. Japonyanın hazırlığı Şanghay 11 (A.A.) — Japonlar Pe- kinde müdafaa tertibatı almışlardır. Diğer taraftan Pekin - Sulyan hattı- nı işgal etmek üzere harekete başlamışlardır. Zannedildiğine göre Japonlar Nankine karşı büyük mik- yasta harekât, yapacaklardır. manda bunlardan başka 12 Japon ge misi bulunuyor. Şanghay civarındaki Vosunga da 20 Japon harp gemisi gelmiştir. Hânkendeki Japor konsolosu, kon- söloshane memurları ve Japon teba2- sile beraber şehirden çıkmak için emir almıştır. Merkezi Çindeki şehirlerde bulunan bütün Japonlar Japonyaya dönüyorlar. Çingtaodaki kadın ve çocuk Japonlar Japonyaya gönderi- Amerika ve salr yabancı memleket- lerdeki Çinliler 44 bin dolar iane gön- dermişlerdir. Çinlilerin hedefi Tokyo 1 — Çin merkez orduları- nım hedefi Pekin ve Tiyençini geri al- mak olduğu anlaşılmaktadır. Bu or- dumun kuvveti 70 bin kadar tahmin ediliyor. odaları kongresi 27 eylülde Bükreşte toplanacak Bükreş 11 (Akşam) — Geçen mart- ta Atinada toplanmış olan Balkan an- tantı İktisad konseyinin kararı mu- cibince dört Balkan hükümtnin Ti- caret odaları kongresi 27 eylülde bu- rada toplanacak ve üç gün sürecek- tir. Bajkan andlaşmasına dahil mem- leket ticaret odaları on ikişer murah- has ve mütehassıs ile temsil edilecek- lerdir. Bükreş Ticaret odası tarafından tertib edilen kongre ruznamesi şudur: Balkan andlaşmasına dahil mem- leketler arasında ticari mübadeleleri kolaylaştırmak, Balkan Ticaret oda- larında ayni esas ve sistem dahilinde bazı servisler ihdası, 2 — Balkan memleketleri arasında ticari mübadle sisteminin tedkiki ve mübadeleleri kolylaştıracak yeni ted- birlere baş vurulması, 3 — Karşılıklı müsaadat ve kolay- | lıklar bahşi, 4 — Balkan memleketlerinin hari- ce karşı ticaretini kolaylaştıracak yg sistemlerin vaz ve ihdası, - Balkan Ticaret odaları arasın- | da İba bir teşriki mesai tesisi; Romanya başvekili Kabinede değişiklik şayialarını tekzib etti > 11 (AA) — b Kii nezdin- den çıkan B. Tataresko şu beyanatta bulunmuştur: Hükümet, kral ve parlamenlo ta- rafından kendisine tevdii salâhiyet müddetinin hitamına kadar mevki- inde kalacaktır. Bir kabine buhranı Iplik işliyen mensucat | fabrikaları | Ne kadar iplik. ithal ede- ceklerini 12 eylüle kadar vekâlete bildirecekler Ankara 11 (A.A) — İktisad Vekâ- letinden 7/9317 tarih ve 2/17003 sağılı kar Tarnamenin - gümrük resimleri ten- kis edilen maddeler - listesinde dokuz ay müddetle gümrük resmi 100 kg. için bir liraya tenzil edilen 650,000 kg. tek tek teli 20 metrik No.dan ince kamgam ipliklerinden işlemek İsti yen teşviki sanayi ruhsatnamelerin- de yün mensucat işliyeceklerine dair meşruhatı bulunan mensucat fabri- kalarının bu müddet zarfında işle- mek üzere kaç kilo ithal etmek iste- diklerini eylülün 12 sine kadar bir is- tida ile İktisad Vekâletine bildirmele- ri lâzımdır. Atatürk Izmir belediye reisini kabul ettiler İzmir belediye reisi B. Behcet Uz dün akşam Atatürk tarafından kabul edilmiş, İzmirlilerin sonsuz tazim ve iştiyaklarını sunduktan sonra Sergi münasebetile Büyük Önderden İzmiri şereflendirmelerini istirham etmiştir. B. Behcet Uz Heybelide Başvekil ziyaret ederek beynelmilel İzmir ser- gisini bizzat açmalarını rica etmiştir. Izmir fuarında Bursa kulesi Sergide Bursayı ve Uludağı temsil eden bir kule yapılacak Bursa 11 (Telefonla) — İzmir fu- rında Bursa ve Uludağı temsil etmek üzere bir propaganda kulesi yapılma- sına karar verilmiştir. Bu işi yerinde tedkik etmek üzere İzmire giden Bursa ticaret odası baş kâtibi bugün şehrimize döndü, alâka- larlar bu teşebbüsü çok beğenmişler ve Bursa kulesini serginin en, muvafık eserlerinden biri diye tasvib etmişler- dir. Kulenin inşasına başlanmıştır. Filistinin taksimi Mandalar komisyonu Ingiliz raporunun tedkikini bitirdi Cenevre 11 — Daim! manda Komis- yonu, 1936 senesinde Filistimin idare- si hakkındaki İngiliz raporunun ted- kikini bitirmiştir. Mütehassıslar, si- yasi meseleleri . İngiliz Müstemlekât Nazırı Ormsby Gore ile birlikte müza- kere etmek arzusunu izhar etmişler- dir. İngiliz Müstemlekât Nazırı 13 ağustosta buraya geleceğini Londra- dan telefonle bildirmiştir. Mütehassıslar, İngilterenin hattı hâreketi üzerine bir emri vaki karşi- #ında bulundukları" fikrindedirler, Zannedildiğine göre, mütehassıslar, Müstemlekât Nazırından, teklif ettiği taksim projesini kabul ettikleri tak- dirde İngilterenin Filislindeki man- İ dasını idame etmek niyetinde olup olmadığını soracaklardır. , Siyonist kongresinin kararı Zürih 11 (A.A) — Siyonis tkgonre- si,158 reye karşı 300 reyle bir karar sureti kabul etmiştir. Bu karar suretinde Filistinin tak- simi plânı reddedilmekle beraber İn- giltere ile şarta muallâk müzakerelere girişilebileceği kabul edilmektedir. Azadan 27 kişi müstenkif kalmıştır. olacağı veyahud hükümet azaları arasında bazı değişiklikir yapılacağı hakkındaki bütün bütün şaylalar asılsızdır. Sıvas - - Malatya hattı işlemeğe açılıyor Sıvas 11 (Akşam) — Sivas - Malaf- ya hattı inşaatı bitmiştir. Hat 16 Ağustosta işlemeye açılacaktır. Sıvas yolunda bir kamyon General Franko İngiliz notasına henüz Ceva b vermedi bir baskın Londra 11 (A A.) — British Corpo- | ral vapurunun bombardımanına kar- şı İngiltere tarafından yapılmış olan protestoya general Franko tarafından diplomasi yoliyle verilecek olan ceva- | bin henüz gelmemiş olduğu resmi ma- hafilde beyan edilmektedir. Bundan başka amiral Welis'in yaptığı protestoya (karşı Palma de Majorgue bahriye makamatı tara- fından amirale bir nota gönderilmiş- se de bunun bir vesika mahiyetinde addedilmiyeceği beyan olunmakta dır, Salamanka 11 (A.A) Bir asi membaından alınan yeni bir habere göre, Cezair sahilleri -açığında taar- rTüza uğrıyan üç vapura Almeria'dan kalkan 5 hükümet tayyaresi hücum etmiştir. Bu tayyareler, beynelmilel | milisleri nakletmekte ve harp mal- zemesi taşımakta idiler. Madrid etrafında Madrid 11 (AA) Saat 24 de neşredilen resmi tebliğde, merkez cep- hesinde asllerin Estramadore yolun- da Casablanca'ya bir baskın yaptık- ları bildirilmektedir. Bu baskın mu- vaffakiyetsizlikle (o neticelenmiş ve düşman ölü ve yaralı olarak 200 den İazla zayiat vermiştir. i Şark cephesinde cumhuriyet Madrid etrafında Nasyonalistlerin hareketi Rudilla'nın garbinde bazı di mevzilerini işgal etmişlerdir. Primo de Riveranın yaveri kurşuna dizilmiş Londra 11 (A.A.) — Salamankadan bildirildiğine göre esbak başvekil general Primo de Riveranın dük de Harnachulau» Mad kursuna dizilmiştir. Algesiras'ta bir hadise Londra 11 (A.A.) — Bir Lon zelesinin Cebelüttarık muhabiri, bir takım Alman askerlerinin İspanya bankasının Algesiras'daki* şubesine müsellahan tecavüz etmiş olduklarını bildirmekiedir. Bu askerler, banka şubesine bir zırhlı otomobille gelmişler ve Karlist- lerden mürekkep bir grupun proteşto- larına rağmen bankanın gümüş çu- buklarını ahp götürmüşlerdir. Katalonya hükümet reisine suikasd yapıldığı doğru değil Barşelon 11 (A.A) — Bir suikast neticesinde Reis Companyis'in yara- landığı hakkında nasyonalist radyo istasyonu tarafından neşredilen ha- ber tamam asılsızdır. Barselon şehrinde ünet hüküm sürmekte- dir. Sicilyada Italyan manevraları Bir Eransız gazetesi “B. Mussolininin nutku bu manevraların ehemmiyetini azaltamaz,, diyor Paris 11 — Journal gazetesi, B. Mus- solininin son nutku hakkında yazdı- | ğı makalede diyor ki: «B, Mussolini, İngiliz efkârı umumi- yesini teskine matuf bir nutuk irad et- miştir. Fakat bununla Sicilya manev- Talarının büyük bir mâna ifade etmek- te olduğu bir hakikat olmaklan çık- maz. Bu manevralar, Akdeniz havzasının belki de en mühim mıntakalarından birinde yapılmaktadır. Bu mıntakada | büyük iç denizi ikiye bölmek ve Şark | ile Garp arasında havadan karadan ve | denizden bir baraj vücude getirmek çok kolaydır. Bu sembol, gözden kaça- cak birşey değildir.» Ingiliz - Italyan konuşması Londrada hazırlık mahiye- tinde görüşmeler yapılıyor Londra 11 — Hariciye nazırı B. Edene vekâlet eden lord Halifax dün İngil- terenin Roma sefiri Sir Drummond ve Hariciye daimi müsteşari Vansittart ile görüşmüştür. Bu mülâkat, B. Nevil Çemberlayn ile B. Mussolini arasında teati edilen mektuplar üzerine eylülde İtalya ile İngiltere arasında başlıyacak - olan mani hamamı» < ie g- konuşmalar ihzari mahiyet- tedir. Sir Drummond, Romaya dön- dükten sonra Kont Ciano ile görüşe- cektir. Beşinci beynelmilel sinema devrildi Sıvas 11 (Akşam) — Deliktaş yolu üzerinde ileriliyen bir yük kamyonu devrilmiş, kamyonun içinde bulunan iki kardeş ölmüştür. Şoför ağır yara- lıdır. Kamyonda bulunanlardan iki ki- şi de hafif yaralanmışlardır. sergisi açıldı Venedik 11 (A.A) — Propaganda Nazırı B. Alferi, dün burada beşinci beynelmilel sinema sergisinin küşadın- da bulunmuştur. Bu sene sergiye birin- ci sınıf prodüksiyonlarla on altı millet iştirak etmektedir. Taymis muhabirinin çıkarılması - meselesi 'Berlindeki ecnebi matbuat cemiyeti protestoda bulundu Berlin 1! (AA.) — Berlin ecnebi matbuat cemiyeti heyeti tumumiyesi ittifakla bir karar sureti kabul etmiş- tir. Almanya Hariciye ve Propaganda Nazırlarile beynelmilel gazeteciler fe- derasyonuna gönderilecek olan bu ka- rar suretinde Almanya hükümetinin cemiyet âzasından Times gazetesinin muhabiri B. Norman Ebbut'u memle- ket haricine çıkarmakla tehdid etmek- te olduğu beyan ve her hangi bir hü- kümetin ecnebi muharrirleri hakkın- da münhasıran onların gazetecilik sa- hasındaki faaliyetleri dolayısile ihraç kararları vermesi prensib itibarile pro- testo edilmektedir. Müzakere esnasında meclisin naza rı dikkatini bilhassa Alman matbuatı- nın Berlindeki ecnebi muhabirlerine karşı savurmakta oldukları tehdidler celbetmişti. Hususi mekteplerin Türkçe muallimleri Doğrudan doğruya Ve- kâletçe tayin edilecekler Ankara 11 — Maarif vekâleti ecne- bi ve ekalliyet mekteplerinde olduğu gibi hususi mekteplerin türkçe mu- allimlerini doğrudan doğruya tayin etmeğe karar vermiştir. Hususi mek- tepler, türkçe kültür muallimlerini kendiliklerinden “değiştiremiyecekler,. bunlardan bir şikâyetleri var ise vekâ- lete bildirecekler ve vekâletin kararı na ittiba edeceklerdir. Beyoğlu ikinci noteri hak- kında tahkikat Beyoğlu ikinci noteri B. Hasanın bir sahte vasiyetname meselesinden dola- yı Sultanahmed sulh ceza mahkeme- sinde sorguya çekilerek tevkif edildi- ğini dün yazmıştık. Bu hadise etra- fında tahkikat genişletilince, Yanl adında bir adamın da sahtekârlıkla alâkası bulunduğu tesbit edilmiştir. Suçlu Yani de dün asliye birinci ce- za mahkemesinde sorguya çekilmiş ve tevkif edilmiştir. Tahkikat devam ediyor,