TİYATRO Istanbul Yanlışlıklar komedyası.. gi Tiyatrosu, geçen yaz, Rumeli- > hisannda sahneye koyup, topu to- pu dokuz defa oynamış olduğu Sba- kespeare'in "Yanlışlıklar Komedyası" tu, Beyoğlundaki Yeni Komedi Tiyat- rosunda, değişik bir mizansenle, yeni- den oynamaktadır. Değişiklik yalnız mizansende değil, rol dağıtımında da olmuştur: Rume- lihisarında , başka başka sanatçılara oynatılan - aslında da başka başka kişiler olan- İkiz uşaklarla İkiz elen- diler, şimdi teker aktörle oynanmakta, ikiz uşakların her ikisini de Feridun Karakaya, ikiz efendilerin de her iki- sini Fuat İşhan canlandırmaktadır. Şimdi, buna bakarak, tiyatro me- raklıları, açıkhavada oynanmış bir o- yunun kapalı salona göre yenibaştan ayarlanması olayı ile mi, yoksa Şehir Tiyatrosunda gerçekten bir yanlışlık- lar kömedyasıyla mı em karşıya ol- duklarını sormaktadır! Ortaokul tiyatrosu... Şir Tiyatrosu, ilkokul öğrencileri- ne seslenen Çocuk Tiyatrosundan sonra, şimdi de ortaokul öğrencilerine seslenecek bir tiyatro kurmak kara- rım vermiştir. e Başrejisörün Tiyatro dergisindeki yazışma göre, bu tiyatro Yeni Komedi bölümünde, Saat Dört- buçuk temsilleri olarak faaliyete geçi- rilecek, ilk oyunu da -nedense şimdi Tepebaşında, Dram bölümünde baş- lamış olan- Hugo'nun "Bin Frank Mükafat"ı olacaktır. Victor Hugo'nun yaşlılık yıllarında yazdığı, yazıldığından (95 yıl sonra, daha geçen yıl sahneye çıkarıldığı ve biraz Fransa Doğu Bölge Tiyatrosu- nun iyi oyunu, biraz da Hugo'dan ye- ni bir şey görmenin uyandırdığı me- rak ve tecessüs sayesinde umumi bir ilgi kazandığı bilinen bu oyunun, Ro- mantizm akımını okuyan öğrencilere "bu akimin canlı bir örneğini sahne- de görmek imkânını" vereceği iddia el ise de Prof. Sabri Esat Si- vuşgil, oson fıkralarından birinde, buna ilde itiraz etmekte ve bu o- yunun ne Hugo" ne de Romantizm akımını layıkıyla be nitelikte olmadığım, o ortao öğrencilerine böyle bir iddia ile mın da "ayıp" olacağını ileri sürmektedir. Oyun : "Büyük Kulak" Grande Oreille") cal. Yazan : Pierre - Aristide Çeviren : Füruzan Tekil. Tiyatro : Arena Tiyatrosu (İstanbul). Sahneye koyanlar : Yıldırım Önal - Üner İlsever Dekor: Belgin Ta Kostüm : Selçuk T Konu : XIV. Louis PA sının, katoliklerle Protestanları biribirlerine dü- şürmüş olan, din ve mezhep kavgaları. Yazar, bu kavgaları kendi çıkar- larına değerlendirmesini çok iyi bilen açıkgözleri, politika esnafını, nüfuz simsarlarını ve onların elinde oyuncak olan mevki budalası bir çeşit o Mös- yö Jourdain'i bize ba Oynıyanlar : Erhan Gökgücü (Leminou), Esen Güney (Coguet), Bil- ge Şen (Felicite), Üner İK (Blaise), Yıldırım Önal (M. Dupont, zer Sezin (İlme Dupont), Aysel Dinmez (Catherine), Alp oyken (Corna- bert), İlgi Adalan (Polis Müdürü), Tuncay Erenay (Lepic), Türker Te- kin (Trecu), v.s. Beğendiğim : Yıldırım önalın rahat, yumuşak ve tatlı bir oyunla çok sevimli bir yüz kazandırdığı Mösyö Dupont. Yıldırımın M. Duponfu -birçok rolleri gibi- kolay unutulmıyacaktır. Hele kendisini, yargıç kar- şısında sanıp, savunduğu sahne... Üner İlseverin, bir inanca körükörüne bağlı kalmanın tipik örneğini veren genç ve uydurma bahçıvan Blaise'- deki duygulu, inandırıcı oyunu. İki değerli sanatçının etrafım saran, O bi- ribirinden parlak. Devlet Konservatuarından yem çıkmış çiçeği burnun- da istidatlar; büyük yaratışlara bir an önce ulaşmak isteğiyle yanan ger- çekiİstidatlar: Felicite'ye -ki üçüncü hecedeki "si" yi asla uzatmamak gerekir-'Mollere'In "ingehue" lerini hatırlatan bir kıvraklık ve sevimli- Ilk kazandıran Bilge Şen; dalavereci iş adamım, ona kılavuzluk eden fir- sat düşkünü Noteri, kızı yerindeki Mile Dupont'la evlenmek isteyen cimri Cornabert'i ve tek ayaklı kalmış eski asker Trecu'yü pittoresk tipler ha- linde yaşatan Erhan Gökgücü, Esen Güney, Alp Öyken ve Türker Tekin. Böyle, bir genç ekipin başrollerin etrafını sardığı İstanbul sahnelerinde hiç görülmemiştir. Nihayet Belgin Gürkanlarla Selçuk Tollunun göz okşa- yan dekorlarıyla kostümleri... Beğenemediğim : Sezer Sezime Aysel Dinmezin, yer yer sevimli oyun- larına rağmen, bozuk diksiyonları... Gençkızın sevgilisi Lepic'de Tuncay Erenayın, en ilkel sahne kurallarından habersiz olduğunu gösteren ve göründüğü -hele konuştuğu- sahnelerde oyuna çok zarar veren acemi- liği... Sonuç : Güldürürken düşündürmeyi başaran, güzel bir oyun, gerçek bir komedi ve ana çizgileriyle başardı bir temsil... işaret ettiğim rollerdeki ak- samalar giderilirse aylarca afişte kalacağına inandığım bir temsil. Lütfi AY — Arenada, "Büyük Kulak" Herşeyi duyuyor AKİS/29