HOELDERLİN VE “EMPEDOCLE UN OLUMU Bü eserde rahibin rolü kaldırılmış, buna mukabil öophecles gibi (Fanila) ya Einpedoci Üni İneenşiresi ve Erapniducle'ğ sürgün öden Hayr. rijenel prensini da onun kardeşi olarak almış yeni bir şalisiyeli meydana çıkmışlır. #kKlandse bu sHermacrals iken bir halınde idi, Hu gekihle ise rolü büyümüş, eserin ruliuna daha ziymle genişlik vermek için ilk kalro kırılmış” ür, Bu sani şekille eserin evvellerimleki salına becrübeleri bize yösleriyor ki yep yeni İâr eser yazılmak islenmişlir. Bu eser iki evvelki şek- inden sonra ve hiç şüplesiz (İSDU) senesinin başlanyıçla- rida yazılmışlır. İdin Fakal bundan evvel Ho elderlin sal öz ve ulvi telek” kürün girift yollarında, labi: rentimde, kendisini kaybei- “© migli, a Hayalının bu devresim de bir çok İelseli eserler yazmış, bunlarda yene aynı lirik buzu göstermiş, daima kendini mevzuu balm elmek- ben hali kalmamıştır, Mü eser- ler ondaki tefekkür devrine tekabül ederler cerrel lelekkür şairin daima kendini inlmak, sal, öz bir şiire erişmek güslerir, | İlhamını ölçüsü budur. Bazıları büyük bir illiam ateşi içinde kavruldukları halde elin kenlilerini kayleeimiyecek kadar melinlirler. Bir çokları da küçük bir şulede kewlilerimlen ye: çerler. Meredeki şair iHidali pelsini kaybeder Mani bouydarda işle arudarlır... Büyük şair hiç bir zaman benliğini kay- belmemiştir. Ö kendi asumanında istediği ka dar yükselebilir. Derinliklere düşüldüğü gibi yüksekliklere düşmek de mğtm kümeli. | Hu nihâyelsiz gibi gü: se bu mik İhasusundaki öelilini Husilerin örfi Merlinse rünen İcİseli mülâbazalar arasından Empödocle'e al projeyi sereliliyoruz. Büyük ve İevkatlahia İhr uacihal bire Empidleçie'in SünEsini çiziyor. İlk parça, inbinlla sanat arasındaki zuldiyeti İasvir ediyor. Burala sanal hakiki mevkiine sa- hip oluyor. Maamalıl Şşurruri hir maksaila wir- mak için olan celili gayri meşur ulan yorslma bemayülüne müarnz değildir. bilâkis şuurumuz bü yöralma ihliyacının yalnız bir islinaiğilu değil aym zomamla onun en yakın ve em salih bir dercümanı ölur. Kendi kendimlen kendi İa- aliyelinden oo hoberdar oOvlan İsir zekünin samâli, ülimi ve dini yarallığı vg evvelki yili kendi sallanalını kurduğu gü- rülür. Fakat şuurun bu cn uk vi derecesi İsdakârlığı mular zaminındır. We ancak bu wa yededir ki zekâ kendisini do- duran, kendisini talan unsuru unutmak gafletinde bulunmaz. Sanal tahialin çiçekleni: Şalir; kâknlla ulühiyel, tabi- sile annalın birbirini ilmam si- düğü anda tahakkuk eder. En âli Hekimi ancak bu ikisinin Ch Sai unsurlarının iki kulüp yibi birbirine si olduğu Zx man İsusul bular. Hisseden imalılük sewki tabii vamlasile gbdeili bir tahalül duyamkla beraber onunla ayyelini kaylbelmez. Fakaâl kali an bu mülril halelin şuurlandığı zamanda tahaddüs eder. Ü anla iki kulup birbirine geçerek mahlük bizral kendi ulübiyelini idrâk etmekten tali kalamaz. Bu yeni ahenk onn bundan evvelki de- rami, gal beimaşı balırlalır. Va o kendi kendini hisseder, talılali ski misli duyar ve ikisi arasım- dakı birleşme daha İedulsuz olur. Bu birleşiş ve kulupların bu birbirine girişi onların aliznk- İar İesndüimiünden, bu snleal ililhals lan değil akal shakiki bir kaymaşmadan duğar. ili TETA İMEEr Andre Babellen — Zalih Zeki AHTAT