: SANAT VE DEVLET Türkiyede bir kompozitörler birliğine ihtiyaç var mıdır? ai ME caz ilten uzak kalacaktır. Buna Em bir ie vergisi ödi be Sl gibi tür-| Jacağımız hiç şüphesi eldir Köyede de bir kompozitörler birliği Enternasyonal anlaşmıya girmedi eli diyor ve böyle bir teşekkülün sirk e bir kompozitörler birliği ei Husikisine ve yeni doğmakta olan | düşünülebilir. Fakat böyle bir. Mmetleri sayıyordu. Meseleyi yeni baştan ve kendi gö- e örlerimize faydalı olacağı k durub dururken, e memeler emek nde değilim. Dikkat ediniz bi, ban Atatürk, anayurt ve biz: Bize ark an ruh vermek azmindeyiz eller ma berenin allı BET Tethin rel Davâ: ında gö) nm safları nül Tr gönül Artık hangi dişiye ayrılacak Bi var mp Götürüyor bir eşsiz vuslata bu iyor, sevilmemiş, aranmamış yalar, i ğrı taşlı gözleri yaşlı anamız bizi. Ki “Vatan, gülistan!” diye avunmak bizden ırak; Biz kendi kendimizi aldatmaktan uzağız Şu var ki: yılgınlıklar kuramaz bize vk şümüzle iyice tetkik edersek, tek- shin in zeri diyorum, alaturka musiki bahse: timiz musikisi- zuumun haricindedir. Esasen bu e süs iye e min ayrr cereyanı bir tek Keen a mımadığı ve daha ziyade bahsettiği | de bi leiisisiye ak imiki aş üllerin mem lar edilemez. İaktlcetin fayilair himetlet. musikisi bm kaç den mn olduğu neticesine varı- mev- iki Biliriz büyük, güzel günlere çıkacağız. Biz bükmeden, halkeden insanlarız; Mine dam Ea hala olmaktan iğrenç. Yaşı meyi inanmayı anlarız; Bağ ON ilim ruh, çocuktur ve kalb, genç! eti i aka- mi her türlü hıncmı boş > ortaya atan zat, memleketi. | 9m geçeceğinden şüphe etmeyiniz. Mi gelmez sırtımız vk bile alta bi im end kurulacak olan - er bei bir kut: bbed: örür Pozitörler birliğinin bütün o memle- | fından çalınan milli kompozisyonları- Bir seccadeymiş ri hani mi ketlerin mümasil birliklerini bir ara- | mızm miktarı ei klı bir yekün i bakarız asi da topl. tutar. Yabancı eserleri istisna ede- playan enternasyonal organizas- erleri ele e e eri yali peri sliiler işin e e nur gibi, geçmişe alev gibi Yabancı memleketlerde venleri çal gi koymaksa, bütün orkestraları, yer- Bir an sendelem re görmek, yakm, yaratmak... » kompozit elan a li kompozitörlerimizin eserlerini re- Yapı e tanrı g $ et yelek a dev gibi: , buna İM a vi peraturlerin. çıkarmaya sevket- Yer yarmak, zem almak; ayrık Söke, ray atmak. mekten başka bir netice müm ketinilzde e eserleri çalınan ya- kompozitörlere hakları meler ödene Ziyanır sıkacağımız ve memlekette rcüme Vul ir ii YER EE edilmek müesseselere ayrı z mı ? Düşüne si 1 bire Fakat buna karşı da, yerlerin esase İasıma girmekte bir fayda imi bilir mi 2 aba ancı le ei kaç kompo-| Hitörümüzün eseri, çalın k fayda değil, ancak zarar gelebi- t, yeni kompozitörleri teşvik üzere çal- bir vergi ko- de hatıra g€- böyle ipe derecede ze Topyekün bir i ini mn arsası bir memleket 17 000 000 işi es iy “bir anlaşma, em ie a üze kayde dei | madığı ileri sürülemez in etmek- YA ŞAR NABİ iletin, milli musikimizi himaye İçin, İ ayrıca bir vergi istemi > muhtaç o Nurullah BERK lanmasından çıkan bir sanat Eyi 2 lan tiyatronun devlet hizmetine gi mesi, yani siyasi ereymüla a ik kütlelerin istikametine terceman ol- ması meselesini hararetle münakaşa etmişti. Halbuki Teniye gok evel, En mühim eseri olan Mi Meis- seri inde Gotehe, bir as: Sana ig tmişti. Goethe, Mkası yok, hattâ biribirine a sanı Jan bu iki teşekkül GM devletin kirlerin iie yardım bekleyeceğini sez- amala olarak Die etmiş- i, Nasyonal - sosyalizm de şimdi, al- re Santkkâr, Mısırda, Yunanistan- | man sahnelerinde, kendi mazariye ve da, Romada, İ. al e himayesi altı Bi ine yapılmaktadır. Harim amı altı leketlerinde, bilhassa Rön: y imz siyasi ya; ai tedir. mslerin, kıralların - himayı Marksist — Leninist ei e esi altın- Almanya'da nazi m bütün güzel EĞİ ali akat eri m sıkı bir Mo- nda sanat, sahasında | Fransız ressamları : Edebi Anketimiz “Bugünkü türk şiiri olarak anılacağı R g 5 S 3 a EEE, x a w # > Z z e0e ve kıymetli) gi Saba'nın lara geçiriyoru: inhitat ettiği, apar ünün münaka; mevzuları i srulüyr . Bu getmiğtik Bu #ikirlerini bu sütuni: irin , Fransa, İngiltere, Almanya, BALİ ansan hiç bir genç şairi yoktur. -| Her Jacgues Blanchard ( 1600 — 1636) La Charit& Şiir Ölüyor mu? ilerde bir altın devir no imanım var!,, inden alan fel Sab iileapi şairin şairliği, irsen sahib oldu- ruhi, kabiliyetle, doğduğu, büyür diği bir bedbin Br air ba abir yünler doğ. muş, yaşamış olsa) e diya nın € He rs lerini malekette kl be bir iki a, istida- Bunun gibi, yukarıda sa birinde ler el ika il yük memleket (Dünya) | muhtevasını m emir dünya öl- güsünde bir şiir buhranı vardır, diye cek ve şiir istidadını, en kuvvetli (anadan doğma şair) olarak ka e £ bil i r şiirin en bü) iie 3 lâhi- ini elim olmak şerefini ka- an bu mı memleketin. beşin) mi ii Ni Mele kadar her şey bu Şeren öndürmeye uğraşacak, maddileş- hayat içinde ruh çok geçmeden peni yük eerlerini verdi. Vinci'lere, haeblere, leri alâka Rap- | anlaşı . mektedir. Marksizm bu faal aheelerinin tasviri eklinde Bunun e devrinde, sanatın | kütleler tarafım: ae anlayıla” cereyanlara | bilecek bir li teknik içinde; nicen- ai siyasi ve sosyal mücadele ve - ACE DELER Körük ge eli- ie Moore a e, Jüles, iy ölmez eserler ypmıza kadar imtidad eden muhte- iz <poklarda, 5 siyasi kudret ile sanat- selini nin” sanat telâkkisi bakı- daha doğ mantal grup ifadesidir. HAFTANIN AKİSLERİ Li eye uygun âkkile: er sizler. ini göl islnekiliğ. ir halel verecek yette olma- Gölü im kili ve diktatörü de bir “kütleler sanatı,, ta- brümle in. hayatımı, rauzafferiyetleri- Nobel mükâfatı kül 1 ital il muayyen siyasi ve sosyal Bu sene Fransız romancısı Roger |: katb ştuğu yeni h si ini, Asılamak gi ibi bir ni takib etme-| Sovyetler ve e in sanatı fer- a miyle çıkarmak gaye ir, dili iten ir artin du Gard'a verildi le- | Lidiz Rus ihtilâli, “Si, - Ea fe in çi tisine dokun: bel mük , tahmini e rin hilâfma olarak fransız romancı- Ataç, bu büyük fransr: bu sanat telâkkisinin bir | yat ii büyük. RE ai in kaybedecektir. Şair ol li bir i e bi e mi k daha doğ am ve sıhatli bir sanat belâkkisini miş korkunç bir hükümdür; fakat ba Mi oleketie yerleştirmeye: çalı atam bir tek i se memleketlerde meniz terakki- muhayyilesinin sayısız, göze görünmez lara ii durduğu topraklar bugün (m t İç ha- ip *)ın (İç i akin dür, ve bunu bozan b ii kimsenin haberi olmadan ola; va yapar. ürkiye bakımından vaziyeti nâ- el Grunamz günkü Türkiye, dünyanm 20 te maddi hu diğ üzerinde i mat ii şiir. topraklarının muhakkak en rinden biridir; ve bizim türk r diye, telâş etmemiz henüz : seneleri maddi | si ölüyo hayatını A pe göre tanzim | sırasızdır. edişi bi 3 etmiş olan garbli, şilte, bir antika Oğe| ,.. g.., kayit bakımında, ŞİR lamıştır. Heyriyatı, diğer neşriyat a Seral ılayorsa, eminim, bu. tablar adese hafaza ediyor. Bilhassa, heveakâr yi tajer yet bak tablardan bazılarının sayar arı slm ise, ii rım, onları — - din klar yartmış ine ii kalbindeki binbir türlü heye- Yâya getirmiştir. Yirmi milyon kilo- m vw Nasyonal - Alman Metre mur; ek BW koca bir sahada | atın "rimeşizlimen yolumda se son Yaşayan rullah LİE omancısının eserinden bahsederken ei e fransız edebiyat-| şöyle yazı İ içi ismi ol vi muazzam Di sosyal ideali, İm yal kuruluş âşılamak için matbaacılık, tiyatro, ai np, radyo, resim, heykeltraşlık ya Bİ sanatın | kolları - seferber € tar. Alman idarecileri bu esübilein esaslı noktalarını ehemiyetle et- mişlerdir. Geçenlerde vermiş olduğu bir nu- “Koca bir cild olan Jean ee yi, lışan, i tabçıklarının yardımiyle bu şiirler ilk eserler mk 5 id kalite cihetinden ar da, gene bir iştiyak e e ar ma beki ise: Evelâ ki bugünkü türk meçhul içinde çırpınan dilsiz insan şiirinin kesin çeki yl ilk iş ml evheri ar y a ve ak emek. daha | on cild tutan Les Thibault'yi az ramak zahı gi inkü türk slrini be anılmış olan bu rrir, bu- ii beraber Sağdaş, e edebi- yatı m en yüksel ken insana şöyle bir his geliyor : adi ye e için ehe- “Bu a tığı vi lerek, “sana t için sanat” düstü! rin sosyal “sanat” parolası isini e bele, alman sanatının, mi bugün- miy ti gele kendisine veril- w Kin emiyle zıd olmalar | diğini söylemiştir. amimi ee pe Tina rağ en ii ii iri il pe e lâkkilerini sanat sahasına da İtalyan im iç dier ii iy onal - ederek, “yabancı unsurlar tara ti rm amamiyi eid Yanik AK Yakma verdiği bu taze istikametin yal kaya El terennüm aş e ; mizaçlarını e yoğur Sin lan Klasik bir sanatın esaslarını kurmak Van Ni ie kongresi, edebiyatın, mima- siyle dığı bir yazıda Bn i Ağ taç onu günün en büyük anil iie diye tavsifden çe- kinmiyerek diyor ki ; olu; ye vi ve basit çocuk manzumeleri haline gel- miştir, ve meyanda ayıklıyarak mü- vak teri kib edebildiğim bugünkü il ire rinden bilhassa seli ve ame: etmek lâzi büyük bir hamle yapıyor. Bugünkü tü ie di a ni ri e e ve k tük içe şairler Çezcümle > bin ii iin İşimde meli © İimen, yalnız me aşkiyle izah edilebi- iecek bir gayretle e eserini vermekte, yaİnız so) arlak eserler e kudı da har- ii deği Günes Dulamel, ye bmın hatırlanışmı daha iyi anlarsı- Gi Demek ki bugün dünyada üç mem- da) Tİnin, resmin ve raksın bir araya top- (Sonu 10 uncu sayfa olmasına va İnme iraudox gibi nız. ttâ parça halinde bil k şiirinin ileride bir e ikinci derecede yal , İlâve edelim ki fransız edebiyatın- dilimize geriliği gem İç A erin pr anılacağına ima- Büğe artin du Gard, bı di di ki âl mükâfat eri ii nım val siyam - i Paul Cim i-eden b imizdi erilmesine yol Bizde şiir be eminem del, bir Andre Gid. ik indi (Sonu 10 uncu savfada) 3 sP,