Teodor Scarlat SITMA Ölüme başlangıç mı, yoksa, rüya mı? Bildiğim bütün yollar tıkandı... Saklanan ıssızlıklar benimle konuşuyor. Burada beni çağırırken, ötede büyüyor, Anlım, fırtınalarda kayboluyor. Ve yine, sisler, yola çıkıyorum Körler gibi, hayatı, elinden tutarak. Çeviren : C. YAMAÇ İstek Ve sonra buluşup bir kahvede Otursok karşı karşıya. Koysak gönlümüzü masanın üstüne Tabaka yerine. Sarsak gamlı günleri bir yumağa | Elemden haz duyara Düşünerek uzun uzun. Mehmed Necati ÖNGAY Ne güzel gayret ve ne güzel netice. Cahit nasıl ilk yazdığı şürlerde Hâşim'in, daha sanra Necib Fazıl ve Ahmed Hamdi'nin tesirinde kal- mışsa son yazdığı şiirlerde de Orhan Veli ve arka- daşlarının tesirinde kalmıştır. Filhakika dâima his ve hayâl tarafı gelip Cahit Sıtkı da Oktay Rifatın bil hassa tesiri görülür. Ben de bir insanım Şaşacak ne var bunda bilmem Pijamayla başka insansam, Fibiseyle başka birisi Tıraş da beni değiştirir Ayakkabı boyası bile, Ya havaüya günün saati Ya kahvesini içtiğim dost Hepsinin hakkı yok mu bende Geçen kadını gülüşünden Elimdeki mektuba kadar İcap etmez mi hoş görünmek Üsküdar'daki akrabaya Ancak yılda bir uğradığım? Ben de bir insanım nihayet, b Cahit son günlerde bazan misralarına hâkim güzel 160 — Servetifünun — 2374 şiirler verirken diğer taraftan <insan> gibi eski şiirle“ rinden bozma manzümelerle karşımıza çıkıyor. Ölmek varsa günün birinde gayri, Göz nuru, el emeği, alın eri, Yaşadığım iyi kötü günleri Değişmem hiç bir cennet masalına, Bir müddet susan şairin unutuldu şüphesi: Yar olsun, dost olsun ne arıyorsun Adresi belli mi vefasızlığın ? gibi kötü ve acemice söylenmiş mısralar : Fakat nedendir yarab bu susuzluğumuz Suyu gürül gürül akan çeşme başında? gibi : Charles d'Orldan'ın Je metrs de soif en coustede lafontaine dediği ve : Villon'ında bir ballade'ına aldığı: Je mewrs de soif oprös de lafonlaine mısraı, hatırlatan gürler yazdırıyor. «Neden sonra» başlıklı şiirinde : Aşk, dostluk, hep dökülür yapraklarmış Çıplak ağaç durgun suda aksin Meğer yalmızlık hayatta başlarmış Kabir boyunca devam etmek için, «Çıplak ağaç durgun suda aksin>, biraz Hâşim biraz da Ahmed Hamdi kokan bu mısraı diğerlerile irtibatı ve tedaisi, ne münasebetlerdir anlaşılamıyor. Mısra şairi Cahit'ten o mısraları çekip çıkarınız geriye pek bir şey kalmaz. rx Buraya kadar Cahit'in kuvvetli ve zayif taraflarını işaret etmiye çalıştık. Yukarda da arzolunduğu üzere, bir şiir zayıftır, bana göre. Bir şir hakiki ve olgun- dur, yine bana göre. RX RR Cahit Sıtkı ilk şürlerinde şairanedir. Onlarda his ve hayâl tarafı kuvvetlidir. Realite, intiba ve psikoloji bulunamaz. Hemen hepsi Ahmed Hâşim, Yahya Ke- mal ve Necib Fazıl'ın tesirinde yazılmıştır. Hattâ bazı girlerinde Baudelaire'in kötü kopyası halindedir. Hece şairlerinin Cahit'e tesir ettiklerine kani değilim. Cahiti ustalığa yaklaştıran, geniş mikyasta insam'ı vermiye, mısralarına titiz bir itina ile iğilmiye ve gelişi güzel- likten kurtularak kemale doğru gitmiye yarıyan ilk to- humlar «Ölüm» ve «Allahı ararken» şiirleriyle atıl- mıştır.