. ndeyiz, ve bütün onlar cazibeli: bir meyva bahçesi, -çıplak ayaklar,- ve açık göğüsler korsalarından dı- şarı çıkmış, -neşeli bir kız, elmala. rı, şeftalileri, yahut erikleri topla- mak için bir merdivene atılıyor, şemnemler, huzurları gülüşlerine karışmış, ve bu altın sabahın içi- ndeler, yaşamak serhoşluğu, tekrar yaşamış olmak arzusu, en güzel yemişleri toplamakaızın terk etme- lerine mani oluyor...» İkinci misal bize, mısralar üze- rinde uzun düşünüşünü, alitöration, ları, inkitasız musikiyi gösterecek- tir (10) L'inscte net grette la söcheresse, mısağındaki sllitöration, Winsfete nEt grntte sEcherEsse (B)lere dikkat edilsin, L'ingecte neT graTTea la sedhersse (Dlere dikkat edilsin, diğer bir misal; Win Secte net gratte la Schere SSe Başka bir misale geçelim: Ca Seintllation Sereine Seme..... Ou TanT de marbre est Trem blant sur TanT Le blanc TRanpean des mes TRanguiles Tomb les... Les Derniere Don les Doigts gui les Defendent.. (Le cimetierâ Marin) birinci 'mısrada (8S)ikinci (Toant) (Xremblant) (Tant)lar, üçüncü (Tr) “ $TRam) (Tojler, diğer mısradada (Djler görünmektedir. Bütün bun- lar valöry şiir üzerinde tesadüf lerin, herlcine çıkıp, teemül &9- yesinde bağzı zihin aentezler dü- şünüyor.Valöry bu yüzden olacak- ki «bunun için şiir satranç oyunu- na benzer» diyor. Val&ry'de şiire giren her kelime bir çok kontollara tabidir. Bunlar, Form, (göz) ses, (kulak) için düşü- nülür. Ve bütün kıymetler (intel- ligence) ın kontroluna tabidir. Bu sistem endişesi, Valdry'i re- eli düşünmek kağusunu, o da Po- gitivizma kadar sürükledi. (Au sujet D'Adonis) (11) adlı yazısında «bir şey mevcut dağilse, güzel de- ğildir» bunun içinde, la Fontaine gânidir. Mythe leri şiire mevzu ya- pmhamak taraftarı görünür. Bu po- zitivizma onu daha mükemmele götürecektir kanaatındadır. Hemen (40) misal gene P. Valery et po&sle par, F porch&'den P. 46. Nij) Varitt# P.49 UYANIŞ Muharebe endişesi olmıyan Kutublardan iki mea'ut çift: Çifte dsi her milletin istifade ettiği Yunan mitolojisi (bu hususiyet gerek es&- tırindeki allâhlar, vakaların tabii hayattakine yakın olmasından ge- lir) onu oyalamaz hatta sıkar! şiir yazmak hemen hemen keşfetmek demektir. Şiir bir keşiftir, arar, en umulmez, en güzeli meydana çı- karır (12). Valery, sistemini kurme- ğa başladıği zaman kendisine da- yak aradı ve buuun en güzel mi- salini Leonardo da Vinçi de buldu (Introduction da la methode de i& onarol Da vinçi), Valeriyı bu ese- riyle Da vinçi'yi kendi fikirlerinin en büyük misali olarak zikretti. İntellectualisme böylelikle at- mogferini buldu. Da vinçi hakkında etüdünü yazmazdan önee Valdry yirmi sene düşündü. «Artık cesâ- retle göyliyebileceğim» diyordu. O- na göre Davinçinin bütün büyük- lüğü bir entellectualiste oluşundan gelir. Da vinçi, bilkuvve (Virtuel) 119) Aynı eser. 193. pm bir çalışmanın öeselilii ollirik 5) yük sanatkârdır. Banıtn öteğei Davinçi yoktur! abğanard'di Ha naparte gibi büyük bir gekâyd' hibti», bütün şanab sırrı geliyor. Valöry; Mallardp6 İalekitt l da hemen, hemen ayni LR lemiştir (18). ” vey biye Mallarmâ kelimelere yak ahali miyet verdiğini, hattâ Pos metod ile çalıştığımı; ve ondü Üğ ten uzak) sıyadd, gihne Yi bir hassasiyetle okundeağıüt 48 «Dehâ için ger olanı seviye Mallermâ de bizzat bupuy * sıdır. o, gir kelimelerin yiz yordu. Valdry üstağının di Gö uzak (Virtnej nan cesi gibi gr aliş Kelimeler arayışını ( yeni, ya çok