gp y di No. 169$—13 UYANIŞ 203 inkilâbı mazariyatı vazilerinin fikirlerindeki Heykeldeki gözler isabeti göstermekle tahakkuk etmiştir. Şayanı ter dikkattir, ki muarızlar da, bu gibi fikirleri istir- Hanımefendiye kapla verlerinde tutunabilmişlerdir. I Yine, |Mehmet Eminjin : Kesik bir yuvarlaki (Bizlere o senin loş duvarların Teltel helezondan ışıklar. Siyaha bürünmüş birer kâbedir. Masa beyaz, tavan yeşil, lk Bir tezat, ki kontast Bana gülen kahve rengi gözler! şeklindeki mısralarla, yalnız eski zamana ait H hayatı tekrarlamasını faidesiz bulmaktayız. Cemiyeti heyecanlandırmak ve harekete getir- mek için, bu tarzın bir tesir yapması imkân- .sızdır. Vecize meşhurdur: geçmişe mazi derler! İçimiz boş bir küyudur. Kahkahalar birer siyah leke: Bunlar ancak “tâche» lardır! Binaenaleyh, şiirin kürunu vusta hayatını nak- G1 letmesine muarızız. Bir sen'atkâr her şeyden MD eğer bir suyu özler. evel cemiyetin âlâlığa yükselmesini müdafaa O sular, ki toprakla yosunlar arasında, etmelidir. Eğer (Mehmet Emin| hakikat için Ve, gönlümün yasında. şiiri terkeden bir |Diyojen| ise, biz; buna, ha- IV kikat ile şiiri birleştiren bir | Diyojen | olmayı , İri bir çengel. tercih etmekteyiz! Hatta, katiyen: ikiye” Saçlar, linyit gibi parlak. (Kapını aç bize bir, kanli mezar Ve, kemiklerin manivelâsile, Bizim de yatacak yerimiz olsun. 'D 5 ! amarlarımı akan bir el! Karanlık gecede sabaha kadar in 4 Başımız üstüne baykuşlar dolsun. | V Yükseliyor kanımda bir varlık. diyecek kadar kanaatkâr da değiliz. Niçin elem — ği ğ i Kapitendir gölgelerin hattı ! teraneleri mefkürelerimizi soldursun? İşte, kon- trasilarla senbolize edilecek olan ve kismen de vi ekspresyonlara müstenit bulunması icap eden Gözlerim benden uzaklaşmada, muasır Türk şiirinde bu enfüsi,metrük zihniyetin Kömür tozlarile sarımışmada, yeri olmamamılıdır! O şair, ki, İstanbul için: Işıklar dudaklarımda bir dil! | Her senkine yekpare acem mülkü fedadır | VII Nasıl koparsa bir zenberek, Tavam öyle alçaldı titriyerek. | Gök kubbe altında, arzın üstünde ui ie ökülürke ç Sesi Bin.şehre vermeyiz bir harabeni! | Dıvaların dökülürken tok sesi, diven | Nedim) gibi, |Aydın kızlarında:| İki yanım birer şeytan minaresi: fikrile ifade ettiği yüksek bir milliyet gururuna Bunlar ancak <tâche» lardır! da maliktik! vl Uyanış'ın bu nushasında | Mustafa Kemal | Hayalimdeki duygu tecessüsün mikrobudur, deki şiirleri tetkik ve tahlil ettik. Müteakip Ve, turuncu bir heykel. makalelerimizde de eserin mensur kısımlarını Duvar, afişlerin maskarası; tenkit eyleyeceğiz. Büyük türkçü | Mehmet Emin) Afişlerse, duvarın yüzkarı! in namını hörmetle anarken, diyelim, ki bumu- IX habbetimiz prensip ve mefkürelere olan ihtira- Karanlık, mımız kadar sonsuz ve derindir! Hiçlik. SABİH İZZET Gelen, giden sarı hatlar, Âvare kanatlar. Bir el! N Mikrop ile heykel ! İstanbul : 929 1 SABİH İZZET