Cılt 1 Sayı 16 Aîu reâe & « | b ÖY O SEBİLÜRREŞAD, . - N D Ci Dd5 inanıyorum / Âhirete manmak bu dünya hayatını muhkem-' leştıren bir imandır Wehbh. B Gartison * . Tercüme eden: - _Ömer Rıza D'ı)ğrtll B naklediyor ve-bir ornek olarak p upa ve Ameııka matbuatından bize;çeşit çeşit eğlenceli ve faydalı yazılar nakletmeyı bir vazife - Bızı yığın yıgın tercumelerle karsılaştıranlar z da bu çeşit özlü yazıları verseler ne kadar ıyı eder?er Evet, ahiret hayatma înanıyorum, ve ona karşı inancım” sağlamlaştıkça bu- hayatı yaşa- mak yolundakı azınimı de büsbütün kuvvetleni- İsbatı münikürn değü imi diyeceksîniz? Evet bunu mantık ve delilin bilinen düs- turlariyle isbat etmek mümkün değildir. Biz ,fızıkı bir âlem içinde yasıyoruz Düşüncelerimiz ve” sözlerimiz bu & çergevesini aşamaz. Onun için bu diünya dıhyle bir ahiret hayatı bulundugunu isbat etm Ansızdır. Ben de bu yolda- tesebbuste bulunmıyacagım Fa- kat ahire ceğim -- Emersoön der ki; «Biz ahirete ve ebedıyete — inanmayı ona dair deliller irat etmeğe tercih ediyoruz. Çünkü ahiret hayatını isbat eden de- liller, bizim bir dâva olarak ortaya atmamıza > imkân 'v'ermiyecek derecede yüksektir : Acaha bildiğimiz ve kabul ettiğimiz her şe- yin hakiki mahivetu:u tanıyor muyuz? : ayır z hayatın ne oldugu.nu, ya» hut hayat esasinın neden ibaret olduğunu bil- mMmiyoruz. şıyoruz ve etrafımızdaki her şey yaşıyor!.. Yaşamak bir varlık halidir. Yoks sa varlık sebebi değildir. Biz de niçin ve'nasil "yaşadığımızı bilmemekle beraber yaşıyoruz. Bu, - böyle olduğu gibi ahiret hakkında da aym şe- kılde davtanmak.herhalde doğru olur. Bdward Young: dİnşanın Üelebet yaşaması, “fuhaf görünen hir şey değil mi?» diye sormüş- “tu. İyi ama bu dünyaya gelmniş. olmak 'da aynı derecede tuhaf bir şey değil.mi? Biz bu düh- yaya gelişi; bir haiika sayıyöruz Öteki dünya- var? ret, heıkesın ınanmak ısted.ıgı bir ıtı- kattıı ve ona inarimak ıstemıyen bir kimse gör- * mediğimi söyliyebilirim. kes, mukallit olmak 1stem1yor Fakat mukallit “olmak istememek, bir itikadı itibardan: düşür- mek için yetmez ki... Bir itikadın:sebat ve mu- kavemeti değil, fakat bir hurafenin bile sebat ve mukavemeti onun doğruluğu hakkında hiç olmazsa bir süphe uyandırmağa,kâfi geliri Çün- kü dünün atasözleri. ve halk felsefesini ifade eden vec'ızeler, nice nice-defalar bugünün ilmi ur, Ahirete itikat etmenin- bir ilim me- selesı o]arak aynı şekilde ortaya çıkması. belki mümkündür. Fakat ben bu ihtimali ileri sür- mek mtemıyorum Şu-var ki, bu itikadın bütü dünyaya yayılmış ve en eski. devirlerden başh— yarak her millet ve her 1rkarasında en sağlamin surette tutunmuş olması, bence. onun dogru ol. duğuna en kuvvetli delildir, - Ictıma_ı tesekkullerı ne kadar ıptıdaı mahı- lar. Ameukanm kızıl deıılı halkı, ları tarafından. kullanılm; gıda maddeleri, e]bıseler “ve silâhlar koymak itiyadında idiler.. Eiski Yu_nan]ılaı tuhları öbür vm"ıı—m:ıır izere dün n"ı”— n k kell her olumm ağzına bir madenı sikke koyarlar— yı da aynı şekilde sanmak için bır —>mâni mi * at her nedense her-. ak üzere mezarlaıa'