Cılt l, Sayı 16 Mllleflemmsı izak ve hurıyei prensıpmı ıik lslamzyef iamfmzşfzr e Yazan Tahır Harimi BALCIOGLU : ((Luksemburgm da toplanan du.nya bırhgı kongıesı çalışmalarma son' vermiş 've pek mü- him k: almış olduğunu- gazetelerde okuduk, Bu meyanda bizi hayret ve duşuncelere sevk eden şu cihet olmuştur. , Milletleratası ahlak prensıplermm müza- 7 keresi' esnasmda somurgecı devletler tebaala— rma, yertli halka nazaran bazı hakla: l& tam tezat” teşkil ettiği» fıkrmm kabulü derin bir memnumyet Uyandırmıştır. : c U D üzerinde duralım: Demek ki cihan alabıldıgme ınsamyetm kiymetini- tanittırmak " Ve camialar ar: ındaki hürriyet ve serbestliği zedeleyen butun mamaları ortadan -kaldırmağa çalışırken- hâlâ ihtirasla. beşeri haysıyetı ezen ulaşamıyacak kutlelerm haysıyet ve'şeref ve- ici mmaddi na alınamıyacaktır Bü- dikkate değer mevzuun evvela dunya j ahlâkiyatında ehemmıyetı teslim - olunmalıdır. Milletler, siyasi cepheler üzerinde derin bir en- dıse duymaları bakımından yeni bir-dünya ku- . umunun esaslarım sırf maddeye dayanmak su: : retıyle elde edil. gme inandiklari anda, istik- balin ufukları daha karanlıklaıa gomu]mekte- dir. . Beserıyet camıalar hahnde “ahlâk ve ma.nc 'yolla:cmdakı hata ve-sapıklıklarını samimi bir ıfade ıle itiraf ederse gelecek hayatımıza belkı | selâmetle bakabiliriz. “Çünkü hodbirilikle-diğer müâşeri” varlıklara haksız olarak bir” çullanma tehlikesi b'u süretle önlenmiş demek' olur. . * “Cihan. imuüvazenesini bozan.. a.m.ıller, ler cephesmdekı ahlak prensıplermı tek hir za- viye 1çınde kabul etmekteu doğuyor. İkinci Ci- Han harbi lehinde boyuna muvaf- . fakıyetler kaydettıgı sıralaıda Berliri radyosun- 1 ve manevi durumları emnıyet altı— y " da «Doktor Hartman»ın goklerden akseden d v şimşek * alev-ı gıbı şu sözlerini dinliyo: kan içindedir. Bunun sebebi de W" Bu yâradıhs istidatlarına göre İevzı ve taksim etmel yüksek kabıhyetun haiz olduğundan bu adalet on— ların elleriyle insanlığa bahşed.ılecekt Bu, Alman milletinin dunya uzermde ıdd.ıa ettiği bir hegemonyasıydı. Fakat vukuat onla- orm ıddıalarım doğru çıkârdı. Her milletim insan- klarına diğer bir millete hiçbir üstünlük dâvasma kalkışmadan sahip olacağı, bir. haki- katkat olarak-dünyaya ilân edildi. Eseflere dei Ber ki dünya birliği -gibi, insaniyeti esâret 've Zincire vurmak istiyen bütün elleri kıracak bir kongrede Ortaçağı zihniyetiyle Yirminci asırda esir pazarları arayanla r var. İslâmın büyük Peygamberı msanlıga h riyet ve hak davasmdakı durumunu açıkladıgı ; “zaman, yüz kırk hin insan buna şahit olmuştu. Resulü Ekrem, Huccetulvedâ’da «NWe Arabın Aceme, ne de Acemm A'rtıba ustunlugu yoktwr» : bı_ymdul Bugü dunya milletleri, hakiki müsavat ve hurrıye'cı İslâmiyetin içinden başka hiçbir yer- de bulamazlar. Eğer beşeııyetınA tam bir emni- yet ve hu7u'ra kavışması, samimi .bir ideal ola- Yak- öne ahnıyorsa “bu: dâvada tarih, Peyğambhe- SEBİLÜRREŞAD c M : 253 rimizin sesinden önce-bir ses kaydetmiyor. İn- saniyet, hürriyet ve-adaleti- o büyük muhe:eı- rin izini takıp etmekte bulacaktır llet— ; & GÜZEL SOZLER Suizan ıhtıyattan sayılır Kotu hüy vahşethr, cndan kurtuluş yoktur. $ Kişinin. lyı veya kötü halı, ıcmdekı gizli sır -7 fardan hâber verır