10'0 W 0A, Ce e BişUZ ; sssn.unasşm Cılt , Sayı 7 Kar âanı ai&zşiayan büyük adamlar 2b5. Kur'anın lisana hizmeti ' embriç Üniversitesi muderrıslerınden . Profesör Renan Nikolson «Arapların. Edebi Tarihi» ünvanlı eserınde mutalaatı Âtiyeyi dermeyan etmektedir: Kur'anin mucizelerinden biri arapçanın bütün müslümanlar için umum? bir lisan ol- masıdır. Kur'an, Arap edebiyatı üzerinde .Şa- yanı hayret. tesirler vücuda getirmiştir... Kur'anı her türlü tahrif ve tebdilden sıyanet, -onun Âyetlerini lâyıkiyle anlamak icin Ara - nahvinin esaslarım vazetmişler, cahiliyet za- mmanının edebıyat ını toplamışlar, ve bunları cahılıyet zamanının tahrıbatından kurtarmış- - lardır ». : 26. .. Kur'an dini, dünyevi faziletlerin menbaıdı.r «Müslüm anların asrı medenıyet üzerin- dekı tesiratın hakkmda bir nutuk irad ederi * «H, $Ş. Lider» beyanatı âtiyede bulunmuştur: : «Müslümanların muharebat ve fütuhat ile geçirdikleri edvarı müteakı 1p perver bir mıllet olarak kesbı istikrar ettıkler Za- İslâm çocukları, tahsillerine Kur'an İle min rüşvet alması küfürdür. (Yâni kemali ima- 'naraykırıdır)». (İmamı Ahmed: “Hazreti Ali A, 1. ı:;vet veren de, alan da ateşte (ce- hennemde) dir». (Taberam İbni Ömer R. A.). 2. «Haram ile'beslenen her cesed ancak i cehennerne lâyıktır.» (Taberam Ebu Nuaym: Ebu Bekir Sıddık R. A,) | 13. aRişvet verene de, alan a da, ikisinin farasında koşana da Allah- lânet vetsın!» (İrnamı Ahmed: Sevban R. A.). d. «Kimi başkasına zarar verirse, Allah . da ona zarar verir. Kim gayrıyı zahmete koşar- sa Allah da onu zahmete sokar.» (İmam Ah- med, Ebu Davud, Tirmizi, Neset, İbni Mace). 15. «Kim bir menzili. tazyik eder, yahut. yol keser veyâ bir mümine eziyet yaparsa, onun için cihat (sevabı) yoktur.» (İmam Ahme Ebu Davud: Muaz bin Enes R. A,). .H. Basri Çantcıy başlıyotlardı. Çünkü Kur' an, bütün dini, dün- yevi faziletlerin menbaıdır. Fakat bu mek- teplerin yanlarında.: yine Kur'âanın ilhamiyle * felsefe ve hikmet medreseleri vücut bulmuş,_ bılahara bu medreseler darülfünunlar olmuş- | “tu. Bundan dolayıdır ki Afrikanın bugün bile dünyanin en karanlık noktası tesmiye olunan köşeleri fikri, maddi tarakkiler itibariyle mu- asırı olan Avruna memleketlerınden çok yük- sek bulunuyordu.» 97 Kur'anın vucude getirdiği hars ve medeniyet 1922 de (Şimal Nıcer) hakkında irad ettı- etin intişar ettiği sahalarda mil- letlerin seviyesini yükseltmek hususundaki büyük himmetini nazarı dikkate almamak raümkün değildir. Bu din sayesindedir ki Af- vika zencileri ruhi' Mmedeniyeti temsil edebil- : mişler ve'aralarında adli ve medeni idare te- sis etmişlerdir. Müslümanlık bu akvam arâ- sında bir hars ve bir medeniyet vücude getu'- 1 miştir. Halbuki daha evvel bünların atasında böyle birşey yoktu. Afrikanın' henüz * «nuru * 1slam>ı m tecelhsıne sahne olmiyan -yerlerin- de ğl1 neşre çalışmak oranın seke- nesi namına mahzı hayr olur. İşlâmiyetin 1stınadgah1 Kur' andır Ve Kur'an müslümanların beratı necatıdır » 8. 2 Kur anın insanlarda tevlıd ettıgı huşu 5 O tazarru hiss ö Alman feylesoflarından ı:Johan Jakop ir» Makamat-ı Harıı'ı, Tarih-i Ebulfedayı. Mua]laka gibi mühim arapça. eserlerı almanca- -: ya tercüme eden zattır. Mumaıleyh muslu.man— hk hakkında dıyoı ki; «Biraz arapça ogrehen bazı zevat, Kur'an İle istihzaya bashyorlar Fakat bunları.n Kur - müessir, fâasih ve msanları elextrıkleven tılavetmı dmlemış olsalar Resüki Ekremınv : ashabına Kur'anı anlatır iken ku]landıgı mü- hayyirül'ukul - İlsanı duysaîar, huzuru” dahıde 4 secdeye atılırlar ve hepsi Ya Resulallah’ Bizi elimizden tut ve bizi senin ummetıne dahil olmak serefınden mahrum etme!» derlerdı .» v