ha. liga; dın. abın, üzel, emel. Ir, arda Türkler, inşa ettikleri e Me zivade dahili tezvi td ehemm işlerdi.. Çini ve çini ErM Müzi aklar str tuğlaj mi- marisi olmuştu, vetişen iler, mesleklerinde venilikler vap- mak için uğ Bu sa da sönme Ba a yk f stanbul'da birçok dini ve hususi binaların pılması kararlaştırılmış ve bu binalara çini lamak için İznik'de bir çini açılmıştı. “ İznik fabrikası çi: Z renkleri vardı, ivanı hayret bir de- receyi bulmuştu. asırda ise mütekâmil çini sinde İznik'e çinili namı verilmişti. Birinci Selim Ci İz ürk diran muzafferivetinden sonu İranın meşhur çinicilerinden bazılarını İznik'e verleştirmişi. OHarta İsnik ve bursa atelvelerinde çi ışan Su ustalarından bağları talep üze 4 Redos'a da, git- mişlerdi, Bir müddet Redos'd çalışan Çiniciler. orada da güzel çiniler vap- mışlar ve bu çiniler Tevkaldde taktire mazhar olmuş ği ti Pürçalarının a büyük bir mesaiye bağlıydı. L$ ivenin, münhani ve münkesir diger levhalarda birleştiği noktalar hesapla kes yerlerine ko- nulan çini levhaların sonunu teşkil eden parçalar birbirlerile birleştikleri #aman adeta yekpare gibi gözükürdü. Birleşen köşelerde ufak bir luk bile olmazdı. vE Api akların, Yapılması arzu edilen çini nati evvela bir kurşun kale- mile kalınca bir kâpıda çizilerek keçe üzerine könur ve delik delmege mahsus hususi bir igne ile çizgilerin üzerleri sık ve güzelce delindikten sonra kömür tozu ile çini levhaların üzer lerine tesbir edilir.Smuhtelif renk lerin birbirlerileğikarışmaması için renkleri çeviren kenar çizgiler madeni siyah bir boya ile çizilir ve sonra firma konularak gayet itina ile sırlanırdı. Diger bir usul yz çininin hamurunu kalıp Red Şi çinileri, diye ayrılan çiniler İznik ve Bursa san'atkârları tarafından pıldığı için Bu çinileri ve Bursa e olarak ka- imseler bu çinilerin V cü asırdaki nie li harp esirleri tarafından yapıl dığını söylerlersede, bir kuvvetli vesika AZI XI UYgunSUZ- HAYAT9, içinde o hazırlamak. o Bu o kalıplar her boyaya mahsus kısımlar. etrafında gayet ince bir kenar teşkil ederdi. Fakat bu usul, kalıp masrafından do- layı külfetli olduğu gibi güzellik iti- barile çizgi usuline İaik olmadığından ürk çinicileri arasında fazla rağbet görmemiştir. Çini ressamları boyalarını, boyaya cakları büyük çini parçalarına yetişe- cek Kadar hazırlarlardı, Boyaların sureti tertibi, istihsal, sair mühim ameliyatı gizli totulurdu, Bu san'at- kârların oğullarile göze giren bazı çiniciler, sir olarak saklanan bilgileri senelerden sonra ögrenmek fırsatına kavuşurlardı. Çini levhalar fırında pi- şirildikten sonra ornemanların içleri arzu edilen renklerle boyanır. tekrar