Kullanıcı kursorla adeta görsel bir fe- edback'e, yani onu tüm hareketler hakkında bilgilendiren bir geri bildi- rime sahiptir. Kullanıcı kursorla ade- ta görsel bir feedback'e, yani onu tüm hareketler hakkında bilgilendi- ren bir geri bildirime sahiptir. Kulla- nıcı kursoru nereye götürmek istedi- ğini bilir ve lineer olmamaktan doğan hatayı ufak bir el hareketiyle düzel- tebilir. Ayrıca bilgisayar tarafından anlaşılabilecek karakterlerin elle ya- zılabilmesi oldukça zordur. Bu tür kullanımlar için bir grafik tabletin kullanılması daha uygundur. Tablet Üzerinde Grafik tablet, düz bir yüzeyden oluşur. Buna ek olarak tablete bir hatla bağlı olan özel bir kalem var- dır. Kalemin ucunun tablete değme- siyle, sistem kaleminin pozisyonunu tabletin bir köşesine göre belirler. Kâ- Bit ve kalemle olan benzerliği, bu sis- temin grafik gırışlen çok basitleştir- mesini Kalemin konumunun belirlenme- sinde farklı yöntemler kullanılabilir. En ucuz yöntemlerden biri Commo- dore 64'ten tanıdığımız I(oaln Pad'- de kullanılır. Yazma yüzeyi bir direnç tabakasından oluşur. Ölçüm iki aşa- mada gerçekleşir: Önce zayıf bir akım direnç tabakasında yatay yön- de geçirilir, ardından aynı akım dikey yönde verilir. Kalem yüzeye değdiğin- de, kalemin konumuna kadarki di- renç yukarıdan (ya da aşağıdan) ve sağdan (ya da soldan) ölçülür. Di- renç, kalemin kenarlardan uzaklığı- na bağımlıdır ve bu nedenle pozisyon kolayca hesaplanabilir. Alternatif sa- yılabilecek bir başka teknikte ise ya- tay ve dikey tellerden oluşan bir ağ kullanılıyor. Teller üzerinde ardarda Resim , A z — L İşıkli kalem S ea akımına a Kalem Sinyali ü w“"“""* İşıklı kalem Işıkli kalem elektron akımına tepkiyerek çalışır elektrik impulsları gönderiliyor, ka- lem üzerindeki bir alıcı bobin de bun- ları algılıyor. Grafik tabletler özellikle çizimlerin ya da yazı karakterlerinin bilgisaya- ra aktarılması için son derece kulla- nışlı aletler. Kullanımları ise çizim alanının boyutları ve makinenin “'ze- ka kapasitesi” ile bağlantılı. Gereç, direnç değerlerinden üretilen ve bil- gisayarda sayısal değerlere dönüştü- rülen akımları ilettiğinde, AMIGA'- nın A-D dönüştürücüsünde yalnızca 256 x 256'lık bir çözümleme olanağı vardır. Bu da, ekranın her noktası- na tabletten tam olarak karşılık gel- mesini sağlayacak, düşük çözümle- mede (320 x 256 pixel) yeterli olama- maktadır. Daha gelişkin gereçler, kalemin po- zisyonunu kendiliğinden belirler ve bunu ASCII kodu ya da ikili değer- ler olarak bilgisayara iletir. Çoğun- lukla kalemde bulunan bir şalter, ka- lemin koordinatlar bakımından du- rumunu aktarır. Bir tabletin 13 ka- rakter uzunluğundaki sinyali örneğin şu şekilde olabilir: 2001,0123,5 CR LF İlk olarak x koordinatı, virgül, y koordinatı, yine virgül, tek haneli şal- Gnffelgehâuse Fototransistör Işığı düyarlıtı. tabaka İşik tabakası HE gel l îi_ Resim satırları -'î Fototransistör, bir resim noktasından daha fazlasını kapsar. ter konumu ve son olarak da ““son belirteci” satır başına geri dönüş ve satır atlatma aktarılır. Şalter yardı- mıyla i ise, aynen mouse'da olduğu gi- bi, pozısyon takibi ve belirli nokta- ların seçimi gerçekleştirilir. Bir grafik tabletin kullanılmasına en büyük engel yaratan olgu çoğun- lukla oldukça yüksek olan fiyatıdır. En pratik türleri yaklaşık 1500 Mark'tan başlar. Tabletin yanı sıra uygun yazılımın da birlikte satıldığı- nı ekleyelim. Işığı Yakalamak Işıklı kalem (light pen), biraz ka- ba imal edilmiş bir tükenmez kaleme benzer. Ucundaki ufak bir delikten ışık içeri girer ve içerdeki fototransis- tör tarafından kaydedilir. Kalemin ucu ekrana yaklaştırıldığında, moni- törün elektron ışını ışığı hassa olan elemanda bir elektrik akımı darbesi yaratır. Bu akım, bir bağlantı kablo- su üzerinden bilgisayara aktarılır. Bu darbeyi algıladığında video devresi elektron ışınının o andaki pozisyonu- nu ve dolayısıyla ışıklı kalemin koor- dinatlarını belirli bir bellek alanına yazar. Bu bilgiyi de kalemle birlikte verilen uygun yazılım aracılığıyla okunabilir. Kalemin elektronik yapı- sının tapkime süresi nedeniyle mey- dana gelen gecikme bu işlem sırasın- da dengelenir. Kalemdeki elemanların görece bü- yük olmaları ve ekran camının kalın- hığı nedeniyle, optik düzenek aynı an- ==ırdeu fazla noktayı alır. Bu ne- kalemlerin çok rak konumlandırılmaları oldukça zordur. Bir diğer dezavantaj ise, ze- min koyu olduğunda aletin pek ve- rimli o * Çünkü bu durum- da elektron aşını çok zayıf bir ışık le- kesi yaratmakta ya da hiç yaratma- maktadır Işıklı kalemin ev bilgisayarlarında 63