üzerinde esnek bir kontrol sağlayarak şimdiden mükemmel bir kullanım imkanı sağlamakta. Ham: Renkler ve Sayılar HAM (Hold-and-Modify) modunu anlayabilmek, bilgisayarınızın grafik- leri herhangi bir modda nasıl göster- diği konusunda bilgi sahibi olmayı gerektirir. Bütün AMIGA grafik gö- rüntüleri, AMIGA'nın grafik belle- ğinde bulunan ve dörtgensel düzlem- lerden (bitplane) meydana gelen bir bit seti yani bitmap şeklinde tanım- lanırlar. Normalde, AMIĞGA görün- tü sistemi belli bir pixel'in (nokta) rengini, bitmap düzlemlerinden ilgi- li bitleri düzenleyerek ve ortaya çıkan sayıyı 32 adet AMIĞA renk sicilin- den biri için bir belirteç (pointer) ola- rak kullanarak belirler. Bu siciller pixel'in asıl rengini belirleyen 12 bit'- lik bilgiler kapsarlar (kırmızı, yeşil ve mavi bilgilerinin herbiri için 4 bit). Si- ciller herhangi bir program tarafın- dan tayin edilebilirler. HAM modunda bu düzenleme bir parça değişmekte. Bir HAM görün- tüsü altı düzlem (bitplane) olarak ifa- de edilir ve 5 ve 6 numaralı düzlem- lerin burada özel bir fonksiyonu var- dır. Eğer belli bir pixel için 5 ve 6 nu- maralı düzlemlerin bitleri her ikisin- de de O (kapalı) olursa HAM modu, normal AMIGA Görüntü modlarının yaptığı gibi bir renk sicilini (0-16) be- lirtmek için ilk dört düzlemin bitle- rini kullanır. Bu iki özel bit'ten biri veya ikisi 1 (açık) olduğunda HAM normal AMIĞA görüntü metodların- dan fari ; Bir HAM görüntüsünde herhangi bir pixel'in rengi, salonda yeralan pixel'in rengine bağlıdır. HAM mo- dunda bir pixel'i oluşturan üç renk değerinden ikisi, sabit kalmaktadır ki bunlar önceki pixel tarafından kulla- nılan değerlerin aynısıdırlar. Üçüncü renk değeri ise 1'den 4'e kadar olan düzlemlerdeki ilgili bitler tarafından belirlenir. Sabit kalan (hold) ve de- giştirilen (modift) renk değerleri 5 ve 6 numaralı düzlemler tarafından be- lirlenir. Eğer 5 numaralı düzlemdeki bit | ve 6 numaralı düzlemdeki bit 0 olur- sa önceki pixel'in kırmızı ve yeşil de- Berleri sabit kalırken 1'den 4'e kadar olan düzlemlerdeki bit'ler pixel'in mavi değerleri olarak kullanlır. Eğer 6 numaralı düzlemin bit'i | iken 5 nu- maralı düzlemdeki bit O olursa, ön- ceki pixel'in mavi ve yeşil değerleri sabit kalır ve 1'den 4'e kadar olan 58 düzlemlerin bit'leri pixel'in yeşil öğe- ea I sini İ Bu metodu kullanarak programcı- lar aynı anda 4096 AMIĞA rengini tamamını ekranda gösterebilmekte- dirler. Bir HAM pixel'inin renk de- ğerlerini belirtmek için daha fazla he- saplama gerektiğinden ve HAM pix- el'lerinin renkleri birbirlerine bağlı ol- duğundan HAM grafiklerini yarat- mak ve üzerlerinde düzeltip eklemler yapmak için normal AMIGĞA grafik- lerine göre çok daha fazla zaman ge- rekmektedir. Ancak bunun yanında HAM grafikleri ekranda mevcut olan binlerce renk nedeniyle çoğu kez stan- dart grafiklerden çok daha canlı ve çarpıcı olmaktadırlar. 1. Standart AM şıı':) lıgııı bit'leri (A), ıı:lıııı ııl:ıındı bıı bit'lik hiı' ııyı (B) nırlar. ık ıımrıdünüçımnlnüçohn(qhuııyı,um*mllgilmk Burada, ondı sicilini belirtir. S derilir. T tanımlayan düzlemleri, oluşturacak biçimde 44444 12. Bir Görüntüsü. Şekilde 5 ve 6 numaralı düzlemlerin ilgili öncek pixel'in mavi ve yeşil değerleri Haold-and-Madify bit'leri (A) inceleniyor. Bu bitlere mmnhlırvoyımodlnrwwlplulinhmdııırhdıı'ı4'ılullıı'olırı düzlemlerden elde edilir (C). Ortaya çıkan renk değerleri monitöre gönderilir (D).