3. Öklid'in üçgenleri bilmecesi sanat tarihçilerini yüzyıllar boyunca meşgul etti. ya varılmış oluyordu: Raffaelo iki farklı perspektifte resim yapmıştı. Ayırma çizgisi tamı tamına o garip bir biçimde geniş olan basainağın üzerinden geçmekteydi. Peki bu “olay”'ı çözmek için aca- ba niçin bir bilgisayardan daha ko- lay yöntemler denenmedi? Bu soru- nun yanıtı gayet basittir: Ancak 30 cm büyüklüğünde figürlerle donatıl- mış sahnenin yeniden kuruluşu için 80 metre uzunluğunda bir yüzeye ge- rek duyulacaktı. Antik binanın uzun- luğu da bu oranlardaydı. Şimdiye de- ğin bu zahmete girişmekten kaçınıl- mıştır. Hiç kuşkusuz Yüksek Okulun bilim adamlarınca Raffaelo'nun sa- nat yapıtına getirilen açıklamaların tartışma götürmez cinsten oldukları söylenemez. Gene de, bunların gele- cekteki bilgisayar-grafiğinin kullanım alanları için şu yönde yol gösterici ol- duklarını belirtmek gerekir: Disiplin- lerarası araştırma. Şimdiye değin bilgisayar grafiği esas olarak ya CAD/CAM kullanım- larıyla ya da reklam, eğlence ve ta- sarım dallarıyla sınırlı kaldı. Arkeo- lojide, biyolojide ya da sanat tarihin- de bilgisayar grafiği niçin kullanılma- sındı? Simulasyon ya ya animasyon dallarında daha şimdiden içiçe giren kullanımların ilk belirtileri gözlen- 26 ]ı 4. Kişilerden oluşan mektedir. Bilgisayarda üre&tilen “filmler” örneğin moleküllerin devi- nimlerini ya da Alpler üzerinde bir ucuşu gözönüne seriyorlar. Özellik- le ABD'nde bütün oyun filmleri bil- gisayarla “çevriliyorlar”. Bizde ise bazı başarılara rağmen pek çok şey henüz ihmal edilmektedir. Darmstadt Teknik Yüksek Okuluna bağlı ““Fra- gruplar bı'r!eştirildiklerindfâ_mümkün bir çözüm ortaya çıkıyor+ —0 unhöfer-Grafik Veri İşleme Çalışma Grubu”'nun bilgisayar destekli simu- lasyonu ve animasyonu teşvik ama- cıyla bu yıl başlarında bir “Lobi” oluşturmasının nedenlerinden biri de bu ihmaldir. “Raffaelo-Dedektifi” Detlef Kröm- ker'in bu grubun sözcüsü olarak ile- ri sürdüğü şu görüş umarız pek çok-