IBM'ın profesyonel grafik kontrolü- rü denilen aracı ise EGA'nın başar- dıklarının da ötesine geçebiliyor. Da- hası AT türü makineler için gelişti- rilmiş ve -oldukça yavaş bir tempoy- la da olsa- animasyon hazırlama ola- nağı sağlayan uygulamalar bile mev- cuttur. Ama bütün bu çözümlerde or- tak bir özellik göze çarpmaktadır: Görüntünün hızı ve çözünürlüğü art- tıkça masraflar daha da başdöndürü- cü bir hızda artmaktadır. YENİ BİR BİLGİSAYAR KATEGORİSİ PEŞİNDE İşte bu noktada 1970'lerin başın- da ilk Apple'i tasarlayarak ticari ki- şisel bilgisayarlar çağını başlatan Ste- ven Job ve Steven Wozniak bir kere daha ortalığı alı üst etti. Tasarladık- ları yeni bilgisayar Macintosh, Ma- cintosh'un en önemli özelliği ise kul- landığı çok güçlü merkezi işlem biri- mi, Motorola 6800 idi. Piyasaya sü- rüldüğü 1984 yılında yılın bilgisaya- Ti seçildi. Bu ilk Macintosh'ta, daha sonra grafik bilgisayarları diye anılacak ka- tegorinin kimi özelliklerine rastlıyo- ruz. İşletim sisteminin ROM'da de- Bil disket üzerinde saklanması, prog- ramcıların kullanabilecekleri bellek hacmini arttırıyor. Ama daha önem- lisi, Macintosh'un sabit bir karakter seti içermemesi, programa bağlı ola- rak, klavyeye her basılışında istenen karakteri ekran üzerine “çizmesi'. Başka bir deyişle Macintosh, ilk kez grafik bilgi kavramı ile metin bilgisi kavramı arasındaki farkı ortadan kaldırmış oluyordu. 1985 yılında Macintosh'unkine benzer bir teknolojiyle üretilmiş olan ATARI ST dizisinin de yılın bilgisa- yarı seçilmesi, piyasanın bu yeni bil- gisayar türüne hazır olduğunu göste- riyordu. Ama yine de bu bilgisayar- ların önünde önemli handikaplar var- dı. Bir kere güçlü merkezi işlem bi- rimlerine karşın fazla yavaştılar. Gra- fik bilginin işlenmesi çok fazla bellek hacmi gerektiriyor, veri saklama için gereksinilen bellek hacmini azaltıyor- du. Son olarak yazılımcıların bu ye- ni tür makina ile henüz yeni tanış- makta olmaları, yazılım desteği yö- nünde önemli bir sorun oluşturuyor- du. Bütün bu kısıtlar, bu yeni grafik bilgisayarlarının iş bilgisayarları ile rekabet etmesini güçleştiriyordu. Fi- yatları ise bir ev bilgisayarı satın al- mak isteyen olası müşterilerin bu ma- kinalardan uzak durmasına yolaçı- yordu. İşte bu noktada devreye AMİGA girdi. Gerçi Amiga da merkezi işlem birimi olarak Motorola'nın MC 68000 işlemcisini kullanıyordu. Ama Ami- ga'nin asıl önemli özelliği, bundan sonra bütün grafik bilgisayarlar için standart haline gelecek olan bilgisa- yar mimarisi ve kavramlarını keşfet- miş olmasıydı. Bu bağlamda özellikle önemli olan yardımcı işlemciler (co-processor) kavramı... Amiga'nın üç yardımcı iş- lemcisinde ikisi, DENISE ve AGNUS, özellikle grafik bilgilerin işlenmesi ve ekran kontrolü alanlarında uzman- laşmış. Bu ise hem daha önceki gra- fik bilgisayarlarda rastlanan hız so- rununu çözüyor hem de Amiga'nın çok görevlilik (multi-tasking) yetene- Bine sahip olmasını mümkün kılıyor. Ancak şu anda Amiga'nın yeni bir bilgisayar türünü mü yaratmış oldu- Bunu, yoksa hem ev hem iş bilgisa- yarlarına yepyeni olanaklar sunarken aralarındaki farkı yine de koruduğu- nu mu söylemek için vakit erken. Amiga 1000'den vazgeçilip, piyasaya 500 ve 2000 diye iki ayrı model sunul- YENİ_GRAFİK-YONGALARI l 73001730414 HD&3484 82786 TMS34010 ı | Yopın;ııc-:ıı NOR Hitachi İntel Texas İnstrumenis ı Maks Çözünürlük 1024 x 1024 4096 x 4096 8192x 4096 32768 x 32768 Reğszıyıî- t '__——256 65536 256 66536 Ekran Penceresi 1, Donanım İstenildiği kadar, — İstenildiği kadar, L Donanım Yazılım MİKRO-BİLGİSAYARIN GRAFİK ÇÖZÜNÜRLÜĞÜ ve DEPO GEREKSİNİMLERİ Normal renk “Hercules” EĞA grafikli Commodore Bilgisayar grafikli PC — grafikli PC — Atari ST Apple PC miga Çözünürlük — 320x200 720x348 300 x 200 640 x 200 640 x 350 640 x 400 E;ıa;ı—“ Aiıl_-_ Teğ renkli 16 İla 512 — 4 ila 4096 16 ila 64 32 ila 4096 Ekran Deposu1ö kByte 32 Kâyîğ 32 KByte 48 KByte 128 KByte 160 KByte