1 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM Geceki ve Bu Sakbahki Haberler Askeri malüliyet kanunu nasıl tadil edilecek ? Muvakkat maddeye göre bütün askeri malüller üç sene içinde muayeneden geçirilecekler Ankara 1 (Telefonla) — Mili Mi dafaa Vekâleti subayları yakından elâkadar eden ve malüliyet dörecesi- le bunların şekillerini değiştiren mü- him bir kanun projesi hazırlamıştır. Bugün ordudan ayrılmayı icab eden mhhi sebebler 551 numaralı kanunun emraz cedvelile bu kanunun bazı maddelerindeki o hükümlerle tesbit edilmiştir, Yeni proje bu htikümlerle beraber 1122 sayılı kanumun 2, 3 ve 4 üncü maddelerinde yazılı akıl ve sinir malüliyetlerindeki hükümleri de değiştirmektedir. Yeni proje ile 1122 sayılı kanunun #kinci maddesi şu şekilde değiştiri- mektedir: sinir illetleri, nöbetleri seyrek gelen sara yahud bütün şamil nöbetler gös- teren jeksol sarası.» Dördüncü madde şu şekilde tadil edilmiştir: «Birinci ve dördüncü de- rTecelere uyan akıl ve sinir illetlerinde sebebi frengi olduğu halde vazife ba- şında ve vazife tesirlerile arttığı te- hakkuk edenler, fiziyolojik işleri ya- rıdan az ve fakat yüzde yirmiden da- ha yukarı bozmuş birinci derecede si- nir illetleri.» Projenin muvakkat maddesine gö- Te bu kanunun neşri tarihinden itiba- ren üç sene içinde bütün askeri ma- Iüller yeniden sağlık muayenesinden geçirilecek ve malü'iyetleri bu kanun- la değiştirilen şekle göre yeniden ta- yin ve tesbit edilecektir. Malüliyetleri yeni emraz cedveline 'uymıyanların dereceleri kaldırılacak, artıp eksilmez, herkesçe görülür ve bilinir mahiyette olanların raporları" na ve resmi maaş senetlerine de bir daha muayene edilmiyecekleri yazılar caktır. Üç sene içinde müracaat etmiyen- lerin bu müddet sonunda muayenele- ri ikmal ve raporları tasdik edilinciye kadar malâliyet maaş ve tahsisatlari- Je terfih zamları verilmiyecektir. Son dakika B. Stoyadinoviç bügün Bulgar Baş- vekilile görüşecek Sofya 1 — Dün gece İstanbuldan Bulgar Başvekili B, Köseivanofla gö- Tüşecektir. Siyasi mahafil, bu mü- Mikata ehemmiyet veriyorlar. Kont Cianonun Ankarayı ziyareti Roma 28 — Balkan Antantı konse. , Habeşistanın fhakını tanıma- karar vermesi bura siyasi maha- İlinde çok müsait bir intiba uyan- dırmıştır. İtalya Hariciye Nazırı Kont Cia- onun yakında Ankarayı ziyaret ede- €eği söylenmekte, bu ziyaret esna- #mda İtalyanın Montreux mukave- lesine iştirâkt meselesinin halledile- ceği ilâve edilmektedir. Milletler cemiyeti ıslah edilecek İngiliz Başvekili i cemiyeti slah ve kuvvetlendire- ceğiz diyor Londra 1 (Akşam) — İngiliz başve- kili B. Chamberlain Avam kamara- sinda Milletler cemiyetini, üzerine te- rettüb eden vazifeyi yapabilmek üze- re muhtac olduğu kuvveti kazanması işin tensik ve ıslah etmeğe elinden geldiği kadar çalışacağını söylemiş ve demiştir ki: — Cenevrede wlah ve tensik edil- miş ve yeni âzaların iltihakile kuvvet- lenmiş bir Milletler cemiyetimiz ola- caktır. B. Hitlerin Roma seyahati | Berlin | — Berlin ile Romada neş- redilen müşterek bir tebliğe göre B. Hitler mayısın ilk yarısında Romayı | siyaret edecektir. Berlin ecnebi maha- binin fikrine göre bu i rinden maksad; B. Hiti kunda Romaya seyah hasıl olan fonu intibat atuftur. i Deniz Bankın İzmirde bir şubesi açılacak Deniz müsteşarı, banka umum müdürü ve Akay müdürü bugün İzmirden İstanbula hareket ediyorlar İzmir 28 (Telefonla) — Deniz Bank umum müdürü B, Yusut Ziya bura- daki tedkiklerini bitirmek üzeredir. Bugün İzmir vapurile İstanbuldan gelen İktisad Vekâleti deniz müsle- şarı B. Sadullah ve Akay idaresi mü- dürü B. Cemil, İzmir liman işletmesi müdürlüğüne giderek Deniz Bank teşkilâtı hakkında Deniz Bank umum müdürü B, Yusuf Ziya ile görüşmüş- lerdir. Yarın birlikle İzmir vapurile İstanbula döneceklerdir. B. Yusuf Ziyanın burada yaptığı tedkikler arasında, Deniz Bankın İz- mirde bir şubesinin açılması da var- dı. Buna, karar verilmiştir. Bankanın İzmirde bir şubesi açılacaktır. Saf ispirtodan alınan inhisar resmi 10 kuruşa indirildi Ankara 28 (Telefonla) — Saf ispi: todan alınmakta olen inhisar re: nin asgari haddinin on kuruşa rilmesi Vekiller heyetince kararlaş rılmıştır. Keyfiyet alâksdarlara dlrilmiştir. iv Fransada yeni İŞ kanunu! Âyan bazı tadilât yaptı, lâyiha Mebusan meclisine gönderildi Paris 28 (A.A) — Âyan meclisi, hü- kümet tarafından tevdi edilmiş olan metinde bazı tadilât yaptıktan sonra tahkim ve telifibeyn projesinin heye- ti mecmuasını kabul etmiştir. Chautemps, metnin bu suretle ta- dilinden sonra mebusan ve âyan mec- isleri arasında bir itllâf husule getir- mek hususunda tesadüf edeceği müş- külâttan bahsetmiş ve âyan meclisi- nir bu müşkülâtı yenmesi için hükü- mete yardımda bulunacağı ümidini izhar eylemiştir. Mebusan meclisi, yeni metni bugün tetkik edecek ve bu metin akşam üze- ri âyan meclisine gelecektir. GÜNÜN HADİSELERİ Balkan antantının Müstakil ve menafiini müdrik realist siyaseti Balkan antantı, son tebliğile mahiyetini bir kere daha büyük vuzuhlle ortaya İ koymuş dtuyor: Hem prensiplerine sadıktır; bem de bu sadakat yüzünden renliteleri inkir et- miyor; tasdik ettiği realiteler mukabilin- do kendi lehindeki reâlitelerin de tasdik edilmesini bekliyor. Prensiplerine sadakatı, sulhperveriiğini tebarüz ettirdikten sonra, bilhassa şunları söylemesidir: «İptidada Milletler Cemiyeti paklının mülhem bulunduğu prensiplere Bağlı bu- Junan Balkan Antantı devletleri, Cenevre müessesesinin sadık azası kalmıya azmet- miş bulunmaztadırlar, Mezküir devletler bu müessesenin eseri- nin kendi politliz isttklüllerine ve Milletler Cemiyetinin bütün diğer azası muvace- hesinde tam müsaviliklerine riayet pren- #ipine uygun bulunması lâzım geldiğini bilhassa kaydederler.» Realistliği, bir taraftan Pranko İspan- | yasile ekonomik münasebet tesis etmeğe ve diğer taraftan da şuna karar vermiş olmasındadır: «Habeşistan meselesi, malüm sarhala- Tırı geçirdiklen sonra, Balkan Antantı için gayrimeveud hale gelmiştir. Diğer taraftan dalmi konsey, İp fikan Romanya, Majeste İtalya een ve Habeşistan İmparatoru nezdine yeni bir elçi tayin eylediğini ve halen ayni vazi yerte bulunan Romanyanın da bilâteai de bulunan 22 kişi Moskova 24 (A.A.) — Röyter bildi riyor: 2 martta askeri mahkeme önünde mühim bir muhakeme başlı- yacaktır. Maznunlar tethişçilik, Sov- yetler birliğini tahrip ve bilhassa Uk- | ranyayı, Gürcüstanı, Azarbaycanı, Er menistanı ve Viadivostok'u Sovyetler birliğinden ayırmak teşebbüsile itham | ediliyorlar. Maznunlar 22 kişidir. Bun- ların arasında Bubarin, Rikof, Yan goda, Krestinski, Rakovski, Rosenholtz ve İvanof da yardır. Dört doktor, profesör Levin, Pletnef, Kasakof ve Maksimof da sulkasiçılık ve Maksim Gorki'yi, Gepeu reisliğine Yagoda'dan sonra gelen Menzlinski'yi, devlet plânları dairesi reisi Kuibişefi Italya Tarablustaki askerini çekmiyor hur yeni bir elçi tayin elmeğe karar ver- miş bulunduğunu müşaftede etmiştir. Yu- ranistan ve Türkiyenin Habeşistan mese- lesindeki hattı hareketlerini İtalya ile idame eyledikleri dostane münasebet- dere tevfik etmek üzere ieabını yapmaları Mizım geldiği kanaati Fakat buna mukabli kendi Jehimizdeki realitenin de kabulünü karşı taraftan bekliyoruz: «Konsey, İtalyanın Montreux mukave- Jesine muhtömel Utihaki ile eni 1ş birliği sahasında mühim bir adım ati- Jacağına da ksni bulunmaktadır» Balkan Antantı, bu kararlarile ne de- Tece müstakil (diğer büyük devletlerin kinin kopyası olmıyan) ve öz menaflini müdrik Bir ve bir realist siyaset takib ettiğini bir kere daha isbat etmiş oluyor. F. Tanar Hatay intihabatı | Heyet bugün Ankaradan | şehrimize geliyor Ankara 28 (Telefonla) — Hatay intihabat nizamnamesini yeniden ha- sırlamak üzere Cenevrede toplanacak komisyona iştirak edecek olan heye- yaseti altında bugün İstanbula hare- ket etmiştir, Heyetin çarşamba günü İ İstanbuldan Cenevreye hareketi muh- | temeldir, Komisyon-Cenevrede 7 mart- ta toplanacaktır. Zirai kalkınma programı İzmir ve Manisada birer büyük inekhane te tesis edilecek İzmir 28 (Telefonla) — Beş yılık zirai kalkınma programına göre 2Zi- rast Vekâleti, biri İzmirde, diğeri Manisada 1000, inek alacak büyük- Tükte iki modem inekhane tesis ede- cektir. : İzmirde Bulgurca çifliği, Manisada | da Geri çifliğinin bütün arazisi bu | inekhaneler için istimlâk edilecektir. Bu inekheneler, civar vilâyet ve ka- | zalatın da süt, peynir, yağ ve yoğurt | İ ihtiyacını temin edecek geniş imalât Aynı zamanda köylüye İcra işlerinde tedkikat yapacak mütehassıs geliyor Ankara 28 (Telefonla) — İcra iş- leri hakkında tedkikatta bulunmak üzere İsviçreden getirilecek mütehas- | 8ıs 15 martta buraya gelmiş olacak- tır. Mütehassıs, İsviçre icre işlerinde | uzun müddet çalışmış olan profesör Leymanâır. Hükümet Halk operetine 8000 lira yardımda bulundu Ankara 28 (Telefonla) — Hükümet- çe Halk Operetine 3000 liralık nakdi yardım yapılmıştır. Operet bir buçuk ay kadar İstanbulda çalışarak yeni temsiller hazırlıyacak ve buraya ge- lecektir, Operet heyeti şehrimizde bir aydan fazla kalarak temsiller vere- İ cektir. tlmiz Hariciye Vekâleti umumi kâti- | Tinde bir takım amali olduğuna dair bi B. Numan Menemencloğlunun ri- | gazetelerde intişar etmiş olan hava- İ bildirmiştir, | müsteşarı, Vali, Garinzon kumandeni, Mısır müdafaa kuvvetlerini arttıracak Londra 28 (A.A.) — Timesin Ka- hire muhabiri bildiriyor: Süveyş kar nalında İtalyaya atfedilen kontrol niyetlerinin tekzibi burada memnü- niyet uyandırmıştı. Fakat İtalyan 'Trablustaki kuvvetlerini geri çekmi- yeceği hakkındaki resmi haberler bu memnuniyeti hayli azallınışlır. Kahirede beyan olunduğuna göre, Süveyş kanalı meselesi İtalyan - İn- giliz müzakerelerinden ayrı olarak tetkik edilecek meselelerden biridir. Mısır mahafilinin israr ettiği bir nok- ta varsa o da İngiliz - İtalyan müza- kerelerinin neticesi her ne olursa ol- sun Mısırın milli müdafaasını kuv- vetlendirmesi zaruretidir. Süveyş kanalı ve İtalya Londra 28 (A.A) — Times gazetesi Kahireden istihbar ediyor: İtalya el- çisi Kont Mazzolini, dün Mısır Baş- vekiline İlalyanın Süveyş kanalı üze- disin asıl ve esası olmadığını resmen | İzmir Bayraklı vapuru ongüne kadar işliyecek İzmir 28 (Telefonla) — İngiltere- den satın alınan o (Bayraklı) yolcu vapurunun boya ve tamir işleri on güne kadar bitecek ve vapur martın onuna doğru Konak - Karşıyaka ara- sında yolcu taşımağa başlıyacaktır. Misafirlerimiz bugün Ankaradan dönüyorlar B. Metaksas ve Komnen dün Ankarada gezintiler | yaptılar Ankara 28 (Telefonla) — Yunan Başvekili ve Hariciye Nazırı B. Me- taksas ile Rumen Hariciye müsteşarı B. Komnen bu akşam saat 20,20 de hususi trenle İstanbula > hareket et- mişlerdir. Misafirlerimiz istasyonda Başvekil, Hariciye Vekili, Dahiliye Vekili, Ve- killer, Riyaseticumhur Başyaveri ve Hususi kalem müdürü, Başvekâlet Kordiplomatik merkez kumandanı, Emniyet müdürü tarafından mera- simle uğurlanmışlardır. Yunan ve Rumen gazetecileri de | ayni trenle İstanbula hareket etmiş- ler ve istasyonda Türk meslektaşları tarafından uğurlanmışlardır. Yunan Başvekili ekselans Metaksas ile Rumen Dış Bakanlığı müsteşarı ekselans Komnen, bugün şehir civa- rında bir gezinti yap r.ve bu mMe- yanda Ankara kalesini, Hacıbayram camisini ve Çubuk barajını gezmiş- lerdir, İ yidistler Graz Sovyet Rusyada yeni tevkifler yapıldı İçlerinde Buharin, Rikof, Yagoda, Krestinski muhakeme edilecek Buharin Rikof zehirleyip öldürmekle itham edilmek- tedir. Muhakeme aleni olacaktır. Kaybolan Ingiliz tayya- recisinden haber yok Tayyarenin kazaya uğra- mış olmasından korkuluyor Londra 28 (A.A) — Muazzam bir bombardıman tayyaresi, iki günden- beri esrarengiz bir takım ahval ve şerait dahilinde ortadan kaybolmuş- tur. "Tayyarenin içinde bulunmakta olan üç kişinin telef olmalarından kor- kulmaktadır. Cumartesi günü ya pılan araştırmalara yüz tayyare işti- rak etmiştir. Bu âraştırmalara dün de devam edilmiştir. Conghlom açıklarında bir takım enkaz müşahede edilmiş olduğuna dair bir haber alınmıştır. Tayyarecilik mahatili, bu gaybu- betten dolayı endişe içindedir. Bu mahafi!, tayyaredekilerin bir İngiliz telsiz istasyonu ile temas hatinde bu- lunduklârı zannına kapılarak bir ecnebi tayyaresinin neşviyatına al- danmış olmaları mümkün olduğu müfaleasında bulunmaktadırlar. Tays yarecilere istikâmetlerini çarka doğ- ru tahvil etmeleri için âni olarsk emir verilmiş olduğu söylenmektedir. Aynı mahafil, inşası tarzı pek 2i- yade karışık olan bu bombardıman tayyaresinin esrarına hiç bir memle- ketin vakıf olmadığını ehemmiyetle kaydetmektedir. Gizli bir bombardıman tayyare- sinin mümasil ahval ve şerait dahi- ünde ortadan kaybolması ilk defa olarak vukua gelmiş olan bir hâdise değildir. Avusturya nazileri harekete geçtiler Graz şehrinde büyük bir nümayiş yapmak istediler Viyana 28 (A.A) — Nasyonal sos- şehrine 60 bin kişilik Bir nümayişçi kütlesi toplamak isti- yorlardı. Fakat asker kuvvetlerinin müdahalesi * üzerine çekilmişlerdir. Viyananın nasyonal sosyalist mahâ- Mi hükümeti devirmek teşebbüsü hakkındaki şâeyiaları kati olarak tek- gib ediyorlar, Hükümet makamatı nümayişçilere tezahürlerde bulunmalarına katiyen müsaade edilmiyeceğini bildirmeleri Üzerine bunlar memnuniyetten ha berleri olmadığını söylemişlerdir, Nasyonal sosyalistler, Dahiliye Nar zırı Seiss İnguart ile bütün gece de- vam eden müzakereler neticesinde nümayişten vazgeçmişlerdir. Graza iki tabur asker gönderilmişti. Bu kuv- vetleri de yine bizzat nasyonal sosya” Hst olan Dahiliye Nazırı Seiss İnguari sevketmişti. i Graz 28 (A.A) — Reuter ajansi muhabirinin bildirdiğine göre, Stirle nasyonal sosyalistleri, Graz'ı Avustur- yanın münihi yapacaklarını söylüyor” lar ve hattâ mütritler Viyana üzerine iv » FEESSEEEİSEŞER ELİ ei Hı Sa e ii a 4 . e YE ez OLEY SSEASFEYE SEY ŞESSEŞaŞE isbu r”