1 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

1 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

ari 1i- asl ref ile- iğ mâ çini m 1 Mart 1938 AEŞAM Yugoslavyanın kıymetli Başvekili dün geldi, akşam hareket etti B' Stoyadinoviç vapurda gazetecilerle görüşürken (Baş tarafı 1 inci sahifede) Muhterem misafirimiz trenden in- dikten sonra kendisini karşılıyan 20- Yatın ayrı ayrı ellerini sıkmış, hasbi- halde bulunmuştur. Askeri bando evvelâ Yugoslav, sonra İstiklâi mar- şını çalmış, bir kıta asker selâm res- mini İfa etmiştir. Muhterem misafirimize İstanbul tezahürat yapmıştır. garı bayrak- k rıblım, gerek istasyonda kalabalık halk birikmişti. Dost memleket Başveklli garda ile lerken halk kendisini şiddetle alkış- lamıştır. Misafirimiz gardan çıktıktan sonra darpaşa rıhtımını dolduran halk tarafından şiddetle Alkışlanmıştır. Yugoslav başvekilinin Türk gazetecilerile hasbihali Muhterem misafirimiz ve Mmaiyi eki zevat Haydarpaşa rıhtımında intizar eden Akayın Ka- purura girmişlerdir. B. Sto- yadinoviç vapurun orta kamarasın- da beş dakika kadar istirahat ettik- ten sonra B. Muhiddin Üstündağın refakatinde üst salona çıkmış, İstan- bulun manzarasını seyretmiştir. Bu esnada İstanbul - gazetecileri.de bu salonda ( bulunuyorlardı. Bir aralık gazetecilerle muhterem Başvekil ara- Sında bir hasbihal olmuştur. Muhterem misafirimiz bu hasbih; esnasında bilhassa Türk gazeter ğine temas etmiş, gerek evvelce, ge- Tek bü defa Ankarada Balkan antan- tı konseyi toplantısı münasebetile gazetelerde gördüğü mükemmellikten bahsetmiştir. Aramızdaki dostluk bağları bir kat daha kuvvetlenmiştir. Bir aralık söz Balkan antantı kon- seyi toplantısına intikal etmiş ve muh- terem Başvekil demiştir ki: « —Fevkalâde intibalarla dönüyo- rum. Çok samimi bir hava içinde karşılandık. Müzakerelerimiz de ayni samimi hâva içinde devam etti, Te- mas ettiğimiz bütün meselelerde hem: fikir olduğumuz tekrar tezahür etti. Aramızdaki dostluk bağları bir kat daha kuvvetlenmiştir. Fazla meşgu- liyetime rağman bu konseyde bizzat hazır bulunmayı ihmal etmedim. Memleketimde bütçe müzakerele- rinin haşlanacağından dolayı acele dönmek mecburiyetinde kaldım.» Balkan antantı ve İtalya Söz Balkan antantı konseyi mü- zakerelerine intikal edince gazeteciler dost memleket Başvekiline; Balkan antantı devletlerinin, Habeşistanm İtalyaya ilhakını tanımaları netice- sinde daha geniş bir inkişaf ihtimalinden bahsetmişlerdir. B, Stoyadinoviç de- miştir ki: — Şüphesiz. bu hâdise muhakkak ki, İtalya ile münasebatımızı daha fazla takviye edecek ve iyi bir inki- Şaf temin edilecektir. Bundan başka İngiltereyi imtisalen Franko hükü- metini de «de Facto> tanımağa ka- Tar verdik. Göçmen meselesi Bundan sonra gazeteciler, dost Memleket Başvekiline, Ankara mü- ak irelerinde göçmen meselesinin örüşülüp görüşülmediğini E vosiağ p gi ğini sormuş B. Stoyadinoviç demiştir ki: — Bu mesele etrafında bir karar almadık. Çünkü bu, ekonomik ve fi- hansâl teferrüalı olan ve etütlere ih- tiyaç gösteren teknik bir mesele. İtalya ile münasebetlerinde | retile halledilegelmektedir. Abideye çelenk kondu Dost ve müttefik Yugoslavyanın kıymetli Başvekliine tahsis edilen Kadıköy vapuru saat 13,20 de Top- bane rıhlımına yanaşıyıştır. B. Sto- yadinoviç bayraklarla süslenmiş olan “Tophane yolcu salonuna çıkmış ve buradan otomobille Yugoslav konso- loshahesine gitmiştir. Muhterem misafirimiz saat 17 de Taksime giderek Cumhuriyet âbide- sine çelenk koymuştur. Merasimdö vali, vali muavini, emniyet direktö- rü, bir müfreze polis bulunmuştur. Taksim meydanı binlerce halkla dolmuştu. İstiklâl caddesinden bile güçlükle geçilebiliyordu. B. Stoyadinoviç Cumhuriyet âbi- desine gelirken halk muhterem mi safirimizi coşkun tezahüratla alkış. lamıştır, Başvekil âbideye çelenk | koyduktan sonra bir dakika süküt edilmiş ve sonra yaya olarak eski Sırp elçiliği, şimdiki Belediye Sular İdaresi binasına gitmiştir. Bu esna- da Taksim meydanını çerçeveliyen hoparlörlerde halk namına şu hitab duyulmuştur: ın Balkan İtlifakı.. yaşa sın dost Yugoslav Başvekili B. Sto- yadinoiç... Sular idaresi binasının satın alınması muhtemel Dost Yugoslavyanın kiymetli Baş- vekili refakatinde yali ve maiyeti er- kânı olduğu halde Belediye Sular İda-| geziniştir. Bu bina ev- | resi binasını velce Sırp elçiliği 14). O zamanki s€- fir B. Niçiç burada vefat ettiği için tekrar satın alınarak Yugoslav kon- | soloshanesinin bu binaya nakli muh- temeldir. Fakat bu hususta henüz karar verilmiş “değildir. B. Stoyadi- noviç binayı gezdikten sonra otomo- bile konsoloshaneye gitimiştir. Konsoloshanede âziz Başvekil şe- refine dün akşam bir ziyafet veril- miştir, B. Stoyadinoviç dün akşam i Yugoslavyaya hareket etti dir. Bu cihet normal diplomatik yol- | la müzakereye devam edilmek su- Dost ve müttefik o Yugoslavyanın muhterem Başvekili aziz misafirimiz B. Stoyadinoviç dün akşam eksprese bağlanan hususi tine hâreket etmiştir. Muhterem mi- safirimiz Sirkeci garında vali ve bele- diye relsi B. Muhiddin Üstündağ. İs- tanbul kumandan vekili general Ce- mil Cahid, merkez kumandanı gene- ral İhsan Tigaz, polis müdürü B. Sa- ih Kilhç, Balkan antanlına dahil memleketler konsolosları ve daha birçok zevatla kalabalık halk tarafın- dan coşkun samimiyetle uğurlanmış- ır. İstanbula gelirken yapılan tezahürat Dost ve müttefik devlet başvekili güzergâhta bütün istasyonlarda halk tarafından selâmlanmıştır. Pendikte Kartal ve Pendik belediye heyetleri, mektep talebeleri, kalabalık bir. halk kütlesi vardı. Pendik belediye doktoru B. Sadeddin Vedad türkçe ve fransızca olarak güzel bir hitabede bulunmuş- tur B. Stoyadinoviç çok mütehassis ol- muş ve teşekkür etmiştir İzmitteri geçerken İzmit 28 (Telefonla) — Dost ve müttefik devlet Yugoslavya Başvekili | ve Hariciye Nazır muhterem misa- firimiz B. Sloyadinoviç saat 12,40 da hususi trenle buradan geçtiler, Vali B. Hâmid Os ve İstasyonu döldu- ran kalabalık ütlesi tarafın- dan arşılandılar n ksa bir te vakkuftan sonra alkışlar arasında İzmitten ayrıldı. vagonlie memleke- | | binden 24 saat zarfında 12,000 litre “Almanların yaptıkları camdan adam Sofyada halka gösteriliyor Bir insanın vücudundaki bütün uzuvların nasıl hareket ettiği burada görülüyor Camdan adam 937 Paris sergisi münasebetile ku- | rulan Alman paviyonunda bir «cam- dan adam» teşhir edilmişti, «Camdan adam» Pariste sergiyi ziyaret edenler tarafından merakla ve büyük alâka ile temaşa edilmişti. Sergi kapandık- tan sonra Berlin, Essen, Hamburg, Amsterdam, Anvers ve Viyanada gös- | terilmiş, oradân da Sofyaya gönderil- miştir, Camdan adamın bütün: vücudü camdandır, Kemikler daha koyuca- dır. Bütün âza elektrikle çalıştırılmak- ta ve vücüdün faaliyetleri tamamen görülmektedir. Böylelikle, bütün haya- tımız müddetinde fikrimizi kurcalı- yan insan mekanizması esrarı, cam- dan adamı yarım saat seyretmekle meydana çıkıyor. Memleket memleket gezdirilmekte olan «camdan adam» dan başka Al- manlar, insan beyninden başlıyarak tâ son bir kemik parçasına varıncıya | kadar bütün insan uzuvlarını tasvir eden pek çok tablolar, lâvhalar, ei- hazlar teşhir etmişlerdir. Sergide bir lâvhada ağızdan giren | insan gıdasının harice çıkmasına Ka- dar uğradığı tebeddülüt ta gösteril mektedir. Diğer bir lâvhada da sayısı 222 olan bütün Insan kemikleri göste- miştir. Başka bir yerde elektrik cereyanile kan damarları ve kalbin vurduğu, kan alıp kan verdiği âdetâ canlı bir suret- te tasvir edilmiştir. Burada gene kal- bin çalışmasile 24 saat zarfında sar- fedilen enerjinin bir insanı Pariste Eyfel kulesinin tepesine kadar kaldı- rabilecek kuvvette olduğu . gösteril miştir, Kalbden geçen kan bir yere toplan- mış olsa, bir saatte 480 litre kan elde edileceği ve tabiri diğerle insan kal- kan geçtiği gösterilmiştir. Amerikanın uçan kaleleri Buenos Airesden döndü Vaşington 28 (A.A.) — «Uçan ka- leler» denilen altı parçadan mürek- kep filo, Bucnos Aires'den avdet se- yahatini ikmal ederek Virjinya'da Kan Longleyfield'e vasıl olmuştur. Filo, son merhale olarak hiç bir yere uğramaksızın üç bin beş yüz ki- lometre mesafe miştir Bir hırsız bir ay hapse mahküm oldu Yaşar adında biri Balıkpazarında kasab Hanefinin dükkânına soku- larak bir but kuzu eti aşırmış, kaçar- ken yakalanmıştır. Dün Sultanahmed birinci sulh ceza mahkemesinde ya- İ den itibaren meriyete girecek olan pılan muhakeme neticesinde Yaşarın suçu sabit olduğundan bir ay hapsi- ne karar verilmiştir. Yeni bir Türk - . gp. e Sahife i> iy Yunan paktı B. Celâl Bayar'la B, Stoyadinoviç evvelki akşümt Ankarada verilen riyafette görüşürlerken (Baş taralı 1 inci sahifede) / üzere kendi topraklarından istifade etmesine icabında silâhla mümanaat ederek bitaraflığını muhafaza etme- ği teahbüt eder, İkinci madde İki yüksek âkit tarafdan biri üçün- cü bir veya birkaç devlet tarafından hasmane bir harekete uğradığı tak- dirde diğer âkit taraf vaziyete çare bulmak üzere bütün gayretlerini sar- feyliyecektir. Bu gayreticre rağmen muharebe bir emrivaki olacak olursa, her iki kit taraf, kendi yüksek men- faatlerine uygun bir hal suretine sıl olmak maksadile vaziyeti hayır- hahane bir zihniyet ve itina ile tek- rar tedkik etmeyi taahhüt ederler, Üçüncü madde İki yüksek âkit taraf, kendi toprak- ları üzerinde diğer memleketin huzur ve emniyetini bozmak veya hüküme- tini değiştirmek maksadını güden te- şekkül ve tecemmuların vücut bul- | masına ve ikametine ve yine diğer memlekete karşı propaganda veyahut* herhangi başka vasıta ile mücadele tasavvurunda. bulunan şahıs veya te- cemmuların ikametine aslâ meydan vermemeği taahhüd ederler. Dördüncü madde Yüksek âkit taraflar karşılıklı, iki veya bir çok taraflı olmak üzere ak- dettikleri halen meri taahhütlerinin işbu muahedename hükümlerinden ayrı olarak tesirlerini tamamile icra- ya devam edeceğini kararlaşlırmış- lardır, Besinci madde 'Tasdiknamelerin teatisi tarihin- işbu muahedename, on sene müd- detle akdolunmuştur. İnkızasından bir sene evvel Yüksek Akit taraflar- dan hiçbiri canibinden feshedileme- diği halde ayni müddetle meri kala- cak ve hep bu suretle devam eyliye- cektir. Yüksek âkit taraflar 30 teşrinlev- vel 1930 tarihli Türk - Yunan dost- Tuk, bitaraflık, uzlaşma ve hakem muahedenamesi İle 14 eylül 1933 ta- rihli samimi anlaşma misakının me- riyet müddetine müteallik hükümle- rine rağmen, işbu muahede gibi ayni müddet zarfında meri olacağını ka- rarlaştırmışlardır. B. Metaksas'ın teşekkürü Ankara 28 (A.A) tantı daimi konseyi başkanı B. Me- taksas, İstanbula hareketinden evvel Balkan matbuatı mümessillerini ka- bül ederek keridilerine aşağıdaki be- yanatta bulunmuştur: — Mesaimizin sonunda Balkan An- tantı matbuatı mümessillerine hitap ederek gösterdikleri işbirliklerinden dolayı kendilerine teşekkür etmek ve elde edilen neticelerden derin memnu» niyetimi bildirmek ile bahtiyarım. Balkan Aantantı âzaları arasındaki tesanüdün, değil yalnız hassaten Bal- kanları alâkadar eden bütün mesele- ler üzerinde - ki bu gayet tabiidir - fa- kat ayni zamanda umumi politika meseleleri üzerinde de ne derece tam olduğu bir derece daha sabit olmuştur. Bu sahada müteaddit nazik mese- İelere temas ettik, ve müttefik surette ve sarih olarak gerek memleketlerimi- zin, gerek umumi sulh savaşının men. — Balkan An- | fsatlerine mutabık kararlar aldık. Bu kadar hararetli surette misafir- perver olan'bu güzel hükümet merke- Zinden gönderdiğimiz samami selân- lari Balkan “Antantı memleketleri 0- kuyuculamnıza iletmenizi rica ederim, Müşterek"hattı hareketimizin daima, bugün selâfılâdığımız iyilik verici ne- ticelerin âynını vermekte devum ede- ceğine kati Karnatim vardır.» B. Metaksas'ın Türk matbuatına beyanatı Ankara 28 (A.A) — Balkan An- tantı daimi konseyi başkanı B. Me- taksas, Türk matbuatına aşağıdaki bo yanatta bulunmuştur: — Türk matbuatının güzide mü- messilleri' vasıtasile Yunanistanın dostu ve mütlefiği âsit Türk milletine hararetli selâmlarımı gönderiyorum. Asil Türk milletinin yüksek zimame darları ile her'yeni temas, ünyonumu- zün derinliğini gittikçe daha bariz bir surette göstermektedir. Büyük memleketinizden, bu derece misafirperver güzel hükümet merke- zinizden ve Ulu Şefiniz ile ve aynı za- manda Başvekil Celâl Bayar, Harici- ye Vekili Dr, Aras ve hükümetin diğer Âzalarile yaptığım görüşmelerden u- nutulmaz hatıralar götürüyorum » Faşist propagandası Amerika mücadele için tedbir alacak Vaşington 28 — Cenubi Amerika- da faşist propagandası ile mücadele için tedbir almacaktır. Amerika bu propagandaya radyo İle cevap vere- cektir. Maamafih bu hususta B. Roosevelt'in müşavirleri arasında ih- lâf vardır, Relsicumhurun oğlu ve bir kısım müşavirler bir devlet is- tasyonu İnşasına muhalif bulun- makta, mevcut ticari istasyonların programlarına ilâve yapılmasını kâfi görmektedir. Ordu, donanma ve Hariciye Neza- reti mümessilleri bir devlet istasyo- nuna lüzum görüyorlar. Kongrenin bu defaki toplantısında bu mesele görüşülecektir. Tavukları çok yurmurtlatmak için ne yedirmeli? Ne zaman civciv çıkarmalı? Tavukçulukta muvaffakiyetin “m ? 25 Tavukçuluktan nasi para kazanılır? 25 Nasıl tavukçuluk yapılmalıdır? 25 ESKİ HARFLERLE Mufassal yeni tavukçuluk 100 Keçi beslemek usülü 25 Av ve salon köpekleri 25 Satış yeri: İKBAL kitabevi e s0 2 2 5