Ahbabıdır methediyor diyecekler.. Evet ahbabımdır. Fakat ahbabım olduğu ka dar da rakibimdir. Hem belki en kuvvetli raki- bim, Hâdiyi methetmekle kendi bindiğim dalı keseceğim. Ne zararı var ? Menlaatlerim haki: kati söylememe. ....... mâni olmazlar. Çünkü bu işleri licaret mesese- lesideğil, mem- İeket işi addedi- yorum. Memle- ket sanatının iler lemesi için kiy- metli unsurların ortaya çıkması lâzımdır. Adana abide- sinin umumi şek- linden uzun uza- dıya bansa im- kân yok. Belli, bunu osanallan anlamaz (o eller yaptırmış. OMi- marla heykelti- raşı (birleştir mişler. İkisi de ayrı çalışmış, ta- bii ortaya ayrı şeyler çıkmış. Ya kaide hey- keller için bü: yük, yahut da heykeller kaide için küçük. Ka- bahat ne mimarda ne heykeltraşta... Abide nasıl yaptırılır bunu bilmiyenlerde... Abidenin heykellerinden, hatta bir tek gu- ruptan bahsi tercih ediyorum. « Köylü grupu». Türk heykeltraşı olmadığını söyleyenlerin bu grubu görmesi ve sözlerini geri alması icap eder. Daha otuz yaşında bir Türk gencinin bu- nu yapması artık onları inandırmalıdır ki, Türk heykeltıraşlığı ecnebiye mühtaç değildir. Pek uzağa gitmeden Emniyet abidesinin heykellerile Adana abidesinin heykellerini mu- m ğer HÂDİ VE AD ANA ABİDESİ kayese etsinler .En küçük form ve kopmozisyon kaidesinden habersiz bu ecnebi sanatkârın Hâdi ve onun gibi Türk çocukları yanında bir hayli zaman talebelik etmesi icabeder. Eğer emniyet âbidesini yapan heykeltraşın bütün meziyeti ese- ridoğrudan taşa yontmak ise Un- kapanındaki me- zar taşçılarinın ne kabahati var- Ankarada, kendisine emni- yet âbidesinin kö. tülüğünden bah- seltiğim bir zat «ben beğe- niyorum» demiş- ti. Sanattan an- lamıyan, sanatla meşyul bile ol- mamiış bir zalin bu yüz kızartıcı taş yığınım be- Zenmesine saik herhalde cehale- ti olsa gerektir. Fakat bu gibile- re artık cehale- tini iliraf ettire- cek bir hakikat var ortada.. Bu da Hâdinin yap- tiği eserdir. Ar- tik bu mızrak çuvala değil, ha- rara bile sığmıyacak kadar büyüktür. Köylü grubünda iki müsellesin birbiri içine sıkıştı: rılması, kadının âhenkli hareketi, ihtiyarın bu kadına güzel bir kontras yapması, ne Kripelin, ne Torağın eserlerinde görülmüş şeyler değildir. Hâdi dâhidir, şaheser yaptı demiyorum. Otuzunda bunu yapmaya maddeten imkân yoktur. Fakat kırkında veya ellisine (kendisine fırsat verilirse| neden şaheser de yapmasın.. Adana âbidesi, artık ecnebi sanatkâr diye bir sürü dökümcü ve taş- çıları memlekete dolduranları susturmalıdır. Heykeltraş: Zühtü MÜRİDOĞLU dir.