Yakub Ömer kendini o kadar beğenir, her düşündüğünün doğruluğuna o kadar inanır; ve bunu o kadar belli eder ki, onu her gördüğünüz yerde kır- dırmak, en bağlı olduğu fikrin tersini söyliyerek kızdırmak istersiniz. O, şu şairi, bu romancıyı mı seviyor ? Siz hemen içinizde, her ikisinin de bir para etmediklerini ileri sürmek isteğini duyarsınız. Ötekinin, berikinin sözüne öfkelenip de, ona göre fikir yürüt menin çocukluk olduğunu mu sanr- Hele Yakub Ömer'le hani şu, cunu bozduracak kadar kızdıran gâvu- run eşidir. akub Ömer'in dalına basmak ta haylı kolaydır. Onun yanında :“insan oğlunun günden güne ilerlemekte ol- duğunu, söyleyin, yeter. Önce size: “Vah zavallı |, der; şöyle bir bakar, omuzlarını silker; başka şeylerden söz açar. Fakat siz hiç aldırmayın; susup onu dinleyin. Ne yapar, ne eder, in- sanlığın ilerlediği inanının akıllı bir kimsece bir an bile kabul edilmiyecek bir vehm olduğunu isbata çalışır. O t siz ona arak, isters lümsiyerek bakın. O, kızıştıkça kızışır, BAYA insanı Oru- Tipler : Yazan ; NURULLAH ATAÇ Görüşlü Adan köpürdükçe Oköpürür. Bay Yakub Ömer'e bakılırsa insan oğlunun özünde sevgi gibi, inanmak gibi, mal biriktir- mek, ün kazanmak, iyilik, kötülük gibi bir takım değişmez hisler vardır. Bunlar yeryüzünde oilk adam gözük- tüğü gün ne idiseler, bugün yine odur; ancak kendilerini gösterme şekilleri biraz başkalamıştır. Eh! böyle şeyler de söylenebilir; nitekim birçok kimseler dünyayı böyle Ancak Yakub Ömer'in sözle- rinde insanı sinirlendiren taraf, böyle düşünmekte bir incelik, bir derinlik olduğunu, insanlık ilerliyor diyenlerin ise sadece her işin yüzüne bakmakla kaldıklarını sanmasıdır. Onun gözünde kendi gibi düşünmiyen, kendi gibi duymıyan: ya kaba saba, alık; yahut ki asıl bildiğini gizliyen bir adamdır Bay Yakub Ömer niçin böyledir ? Kestirme bir cevap olsun diye : “Buda- lalığından |,, denebilir. Pek te yalan olmaz ama, işin doğrusu bu kadar ba- sit değildir. Bay Yakub Ömer böyledir, çünkü bunların hiç birini kendi düşün- a hattâ birçok düşüncelerle tanı- şıp bunları kendisi seçmiştir. Bay Yakında plâj sefaları başlıyacakl.. Bu yılın en Son Moda Mayolarından size birkaç örnek. Yakub Ömer bir tek yolda yürümü orada görmediği her şeyi yanlış, köğ temelsiz saymağa alışmıştır. Elinizdi kendisinin her sayısına şöyle bir gi gezdirdizi mecmuadan başkasını gö mesin; hemen o üstünlük tavrunu tel nıp : “Ben bunu değil, falan mecmuj okurum, der. İnsan kendi bulduğu hakikatle elbette bağlıdır, fakat onları arap olduğu, bulmadan önce isi başka türlü düşündüğü için, o hakiki lere erişememiş olanların muhaklgi birer budala olmadığını bilir. Türk okur yazarlarının çoğu Bi Yakub Ömer'i andırır; birer muharri birer “öcole,, e ; biraz geniş tuta birer dile bağlanmışlardır. Bütün di runun, iyinin, güzelin ancak ve am& o muharrirde, o “öcole,de, o dö bulunacağına inanmışlardır. Kendi f diklerinden başka türlü söze kel vermek istemezler. debiyatımızın hep bir teviydi insanı çıldırtan, boğan bir teviyd içinde geçmesi belki bundandır. Çün bir tek fikre bağlanmak, taassub, li vakit ve her yerde hep biribirine be zer şeyler doğurur. NLAR YAZ GELE DI