5 Nisan 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

5 Nisan 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Akçeşehir Hadisesizce Bitiyor B enli $. hanımın yeman bir numaracı olduğu pek belli idi. Sahte baygınlıktan bir anda vazgeçtikten sonra son bir ihtiyat diye sordu; — Bulunduğu yörden bizi göre- biliyor mu? — S. hanım, göreceğin mi gel- di? Karanlıkta bulunduğumuzu galiba unutuyorsunuz. Yoksa cid- den bir baygınlık mi geçirdiniz?, Derhal doğruldu ve oturdu: — Yok canım, dedi, ne müna - sebet!.. Herifin yüzünü şeytanlâr görsün. Derhal eski halini, neşesini bul- muştu. Bu kız cidden iyi bir oyun- cu imiş. Ne yalan söyliyeyim, ba- yıldığına ben de inanmıştım. Ka- renlıkta elimi tuttu. Bir sır bildi recekmiş gibi basını bana doğru u- zatarak dedi ki — Agobun bende ber. vüz lirası var. Bilmem ki, kendisine verelim mi? — Orasını seri Bilirsin. İstersen ver, — İyi amma, sonra bu işin düz- me olduğunu anlamaz mı? Verme mek daha münasip değil mi? — Orasını da sen bilirsin? İster- lerimiz heyecandan ve biraz da mu yaffakıyetin verdiği sevinçten ha- fif hafif titriyordu. Sıcak avuçlar birleşmişti, parmaklarımız büün kuvvetlerile biribirini sıktı, Bu va- ziyette el ele otomobilin yanına vardık. Orada Ahmet ve Derviş ve şoför Tahsin Efendilerle de veda ettim, Hepsine tehlikesiz ve hayır- hı seyahat ve muvaffakıyetler dile dim. Yusuf ile öpüşerek bir daha vedadan sonra Müştak Efendi ile beraber S. nin bulunduğu otomo- bile atladım. Şoförler kornaları ile biribirlerine selâm ve selâmet işa- retleri verdiler. Biz İstanbul yolu- nu uttuk, onlar da Kilyos yolunu. Yolda; bir taraftan S. diğer ta- raftan Müştak biribirlerinin sözle- rini keserek telâş ve heyecanla an- latıyorlardı. Sabahat kıvrak kah- kahaları arasında: — Beni dinleyiniz; dedi. Hepsi- hi baştan anlatayım: Otomobile bi- 'nerken birkaç defa yüzüme tered- 'dütle bakmasından anladım ki, pek emniyeti yok. Kendi kendime: “şu na biraz emniyet aşılıyayım,, diye düşündüm. “Gideceğimiz aileye bir buket götürmek icap etmez mi? Boş gitmek pek ayıp olur. Ailenin miniminilerine birer parça bonbon fondan alınmaz mi hiç? Aşkolsun Sana. Söylemesem elimizi kolumu- zi sallıyarak gidecektik demek. dedim. Derhal yüzündeki tereddüt çiz - gileri, şüphe izleri dağıldı. Dedik- Jerimin hepsini aldık. Hem neka- dar? (Şoförün başı ucundaki asılı ağlarda bulunan paketleri göstere- rek) bütün bunlardan başka yolda âfiyetle yediklerimiz de caba... Her neden ise otomobilin pek çabuk gitmemesini istiyordu. İşte bunun mânasını anlıyamadım. Sordum: — Sende bu akşam bir fevkalâ- delik var, rahatsız mısın? Yolculuğu BELEDİYEDE : Valide Hanının Yıkılmasına Başlanıyor Valde Hanının istimlâk muamele- si bugünlerde bitirilecektir. Nafıa Vekâleti istimlâk parası ola 260 bin İirayı bankaya yatırmıştır. Bu han yıkıldıktan sonra hanın arkasındaki binaların çirkin şekil göstermemesi için bir proje hazırlanmıştır. Bu pro- je alâkadar makamlarca kabul edil- dikten sonra tatbik olunacaktır. — Hayır!.. Dedi, Yalnız bizim servisin âmiri ile biraz atıştık. Ben avans olarak iki yüz lira ve hususi bir işim için Varnaya gidip gelmek üzere bir hafta izin istedim. Ne izin ve ne de para verdi. Ben de; “İzin- | $iz giderim,, diye hiddetle çıktım. Onun için biraz neşesizim.,, Benli $. in verdiği bu son habe- Te çok sevindim Dedim ki: — Şu halde ortadan kaybolması mensup olduğu dairede merak u- yandıramıyacak, — Söyledikleri sahih ise öyle, Varnaya gittiğini zannedecekler. — Şu beş yüz lirayı nasıl aldın bu adamdân? — Ben almadım ki.. Kendi ver- di. “Pokerde şansım olmazsa sinir- lenir, bütün paramı ortaya döke - rim. Al sende dursun!,, dedi. Ben de aldım... den sonra, Müştak ve şoför Saip Efendiler de başların- dan geçeni uzun uzun — anlattılar. Bu sohbetler bize yolun bzunlu - Runu his bile ettirmemişti. Beyoğ- | luna geldik, Benli S. hanımı artık tek ve rakipsiz kalan sahibine te - sekkürle teslim ettik, ve biz de is- tirahate çekildik. Bir hafta sonra Yusuf Bey İstan- bula dönmüş bulunuyordu. Şunları anlattı — Yoleumuz büyük bir sükünet, #idal ve tevekkül erdi. Yalnız motöre binerken z telâş etti, Fa- kat hayatının emin olduğunu ve gi deceği yeri öğrenince dedi ki: “E- sasen ben Türk tebaasındanım. Nü- fus kâğıdım bile var. Sonra elinde- ki Fransız ve Amerika himaye kâ- ğıtlarını ve memuriyet vesikasını yırtıp denize attı. Yolculuk ilerle- dikçe motörde şarkı söyledi. peren- deler atarak paskallık etti. Akça- şebirde kendisini icap edenlere tes- Dim ettim, Bu işi (M. A) Beye anlattığımız zaman; — Aman azizim!.. Dedi. İyi ki bana bu bapta bir şey açmadınız! Emin olunuz ki, âmirlerim o sıra- da bana şüyle yan baksalardı, der- hal dilim dolaşır dizlerimin bağı çözülür, olduğum yerde yığılır ka- lırdım. Ne ise hepimize geçmiş olsun... Sonradan gizli adamımız (V.)den haber aldığımıza göre Agop vazife- sini izinsiz terkedip Varnaya sa - vuştu diye kaydi terkin edilmiştir. (Devamı var) | Çöpler Denize Dökülüyor Denize dökülmesine karar verilen İstanbul yakasının çöpleri için bu- İgünlerde münakasa açılacaktır. Fa- İkat daimi encümen tarafından yapı- lan şartnameye göre, bu iş mütcah- hide yalmız bir sene müddetle verile- cek, gelecek sene bütün şehrin çöp- lerini bizzat belediye denize döke- cektir. Bunün içi bir proje hazırlanmıştır. Bu projeye göre belediye 300 bin lira sarfederek bir romorkör ve üç şat sa tın alacaktır. Eminönünün açılması üzerine açık ta kalacak dükkün sahiplerinin ba- rındırılmaları için Mısır Çarşısının bir Hal haline sokulması ileri sörül- | müştü. Belediye bu husustaki tetkik- lerini bitirmiş ve bu fikrin tatbik ©- dilemiyeceği neticesine varmıştır. Belediye, Misir Çarşısı tarihi bir yer olduğu için, olduğu gibi muhafaza e- dilmesi hakkındaki Prostun projesini tasvip etmektedir. Diğer taraftan Maarif Vekâleti de, eski eserleri koruma işiyle olan ulâ- kası dolayısiyle Eminönü meydanı- nın İstikbalde alacağı şekil etrafında tekikler yapmaktadır. Vekâlet cami- rinde olduğu gibi, diğer umumi mey- İdanlardan daha yüksek ve ayrı bir tarzda olmasını istemektedir. Belediye, bu hususta Prostun mü- taleasını alacak ondan sonrs kati bir | karar verecektir. AKADEMİDE: Mimara Olan İhtiyaç Çok Fazlâ Anadolunun birçok şehir ve kasa- balarında mimar bulunmadığını na- zarı dikkate alan Maarif Vekâleti ba- Bü kendisini gören Bir” mühaEriii. mize Güzel Sanatlar Akademisi Mü- dürü Bürhan Toprak şunları süyle- miştir: irçok şehir ve kaza belediyeleri- nin mimarsızlıktan; şikâyet ettikleri doğrudur. Bunun sebebi mimarların hepsinin İstanbulda kalmasından ile- ri gelmiyor. İstanbuldaki mimarlar ancak İstanbulun ihtiyacına kâfi ge- lecek sayıdadır. Bu dert memlekette mimar azlığından İleri gelmektedir. Doktorlar ve muallimler için de ayni vaziyet vardı. Fakat hükümet leyli talebe yurtları ve meccani muallim mektepleri kurduktan sonra bu ihti- yaç karşılanmıya başlanmıştır. Hal- buki mimarlık şubemizin böyle leyli kısmı olmadığından vilâyetlerdeki lise mezunları akademiye gelemiyor lardı. Hükümet bu sene taşra lisele- rinden imtihanla 20 talebe aldı. Bun- lara her ay 25 lira nakdi yardımda bulunulmaktadır. Ve beş sene bu pa- Ta mütemadiyen verilecektir. Bu tedbire bu sene de başvurula- cak ve ayni miktarda tabe alınacak- tır. Akademiyi bitirmeden üçüncü ve dördüncü sınıfta okuyan talebeleri- miz Anadoluda yüksek maaşlarla iş bulmakta ve âdeta aranmaktadır. Ta lebelerimizi bü Şubeye teşvik etmek çok faydalı olacaktır. Memleket imar devrinde bulunduğundan mimarlara çok ihtiyacımız vardır. Bir Resim Sergisi Güzel Sanatlar Akademisi resim in muhitinin, Avrupa memleketle-|! TAN Toptan Et Sa fışina Azami Fiat Konuyor Et fiyatları ucuzladıktan son- ra, kasaplar belediyeye müraca- at ederek, ziyan etmekte olduk- larını bildirmişletdir. Bir mü dettenberi devam eden bu şikâ- yetler etrafında, belediye tetkik. ler yapmış perakende satış gi- bi, toptan satışa da azami fiyat konması İâzım geldiği anlaşıl- mıştır. Çünkü kasaplar, eti top- tancılardan çok pahalıya almak- tadırlar, Belediyenin bu kararından ev- vel, İstanbul kasapları, vaziyete lerini hükümete bildirmek üze- | re, aralarından üç kişilik bir he- yet seçerek Ankaraya gönder- mişlerdi. Bu heyet 300 İstanbul kabasının vekâletnamesini haiz bulunmaktadır. Bulgaristana ismarlanın hay- anların da bugünlerde gelme: | si beklenmektedir. O vakit, et | fiyatları daha ziyade ucuzlıya- | £aktır, POLİSTE : i Zorla Eski Karısının Evine Girmiş Ali isminde bir berber, evvelki ak- şam bir meyhanede epeyce rakı iç- miş, sonra, bir müddet evvel ayrıldı- ği metresi Saranın evinin önüne ge- lerek bağırmıya başlamış, içeri gir- mek istemiştir. Sara, Aliyi sarhoş gö rürce, kapıyı açmamış, buna kızan Ali de, evin büün camlarını kırmış Avr. AH yakalar, " ŞİA Şanar Bazı kimseler son zamanlarda, şeh celer tertip etmekte ve rüsum ödeme mek için de bilet yerine paralı dave- tiyeler dağıtmaktadırlar, Bundan ha | berdar olan zabıta, derhal faaliyete İ geçmiş, geçen akşam Beyoğlunda ni- şan merasimi ismi altında Hidivial Palasta tertip edilen bir toplantı için para ile davetiye satan Isak, Jak ve Jirayir isminde üç kişiyi suç üstünde | yakalamıştır. # Ksımpaşada oturan Kâmil is- minde bir genç Beşiktaşta arkadaşla” rı ile top oynarken düşmüş başından yaralanmıştır. * Şeref isminde biri Kadıköyde sarhoş olarak otomobile binmiş, yol- da giderken havaya “birkaç el silâh atmıştır. Şeref yakalanmış, adliyeye | teslim edilmiştir. A Sabıkalı hırsızlardan davulcu Hasan Fatihte baş kurşunlu modrese sinden 170 kilo kurşunu çalıp savu- surken yakalanmıştır. şubesi profesörlerinden Leopold Levi Cumartesi günü Akademi salonların- da büyük bir sergi açacaktır. Profe- sör Avrupadaki bütün tablolarını bu maksatla İstanbula getirtmiştir. Ser- gide birçok gravürlerden başka 40 tablo teşhir edilecektir. Sergi birinci gün davetliler huzurunda merasimle açıldıktan sonra üç hafta halka pa- rasiz olarak âçik bulundurulacaktır, Francaladan 20 para, birinci ek- mekten on para indirilmiş ve ikinci HALKEVİNDEKİ KONSER : Dün gece Eminönü Halkevinde Ev Orkestrası ve Koro Heyeti tarafın- ekmek olduğu gibi bırakılmıştır. o İdan bir konser verilmiştir. Resmimiz orkestradan bir parçayı gösteriyor. ——— YERLİ HABERLER MÜTEFERRİK: Radyolar Daha Fazla Ucuzlatılacak Hükümetin, radyo gümrükleri ü- zerinde mühim tenzilât yapmak için tetkiklerde bulunduğu haber verik mektedir. Son zamanlarda radyo it- halâtı çok fazla artmıştır. Bilhassa nisbeten ucuz satılan 5—6 lâmbalı küçük radyoların satışı mühim bir yeküna baliğ olmaktadır. Hattâ, rad- yo İthalâtı piyasada çok mühim bir ticaret işi halini almıştır. Diğer bir habere göre nafiş ve- kâleti de bu işle ayrıca meşgul ol makta ve hattâ radyo ithalâtı işini kendi eline alarak bu suretle de mü- him bir ucuzluk temin etmek tasav- vurundadır. Nafia Vekili Ali Çetin- kâya, bu işi tetkik etmesi için İstan- bul Nafia şirketleri baş müfettişi Süruriye emir vermiştir. Bu'yolda yapılan tetkikler de ilerlemektedir. Bütün bu tetkikler bittikten ve icap eden kararlar alındıktan sonra mü- im bir ucuzluk temin edilmiş ola- caktır. Memurlar İçin Talimatname Devlet Demiryolları ve Limanları idaresi memurları için yeni bir tali- matname çıkarılmıştır. Bu talimatna meye göre, alınacak memur ve müs- tahdemlerin askerlik hizmetlerini yapmış bulunmaları ve hasta olma- maları icap etmektedir. Terfi için her sene Cümbhuriyet bayramında bir terfi tablosu yapılacaktır. Talimat- namenin bir hükmüne göre, her me- mur ve müstahdem, her ay sonunda çalıştığı servisin şefi veya müdürü huzurunda doğrulukla çalışacağına yemin edecektir. Hava Seferleri Başladı | seferleripe Yeşilkoyden afeket Ankaradan Istanbula gelecek tayya- Mevsimin yapılamamıştır. Bugün Ankaradan da bir tayyarenin Istanbula gelmesi bekleniyor. Orkestra Konseri Eminönü Halkevi orkestrası ve koro heyeti dün gece Eminönü Hal- hazır bulunmuştur. Konsere Halkevi reisi Agâh Sırrı Levondin kısa bir söylevi ile başlan- mıştır. Konserde ilk önce milli par- çalar çalınmış ve alkışlanmıştır. DENİZ ve LİMAN : Sirkecide Bir Park Yapılıyor Sirkeci istasyonunun bulunduğu yerin güzelleştirilmesi ve burada bir park kurulması için hazırlanan prog ramın tatbikine geçilmiştir. Sirkeci! iskelesi ile istasyon önünde cadde a-| rasında birçok eski binalar ve salaş- lar yıktırılmıştır. Buradan Saraybur- nu rıhtımına giden ve iki tarafınd eşya ambarları ve toptancıları bulu- nan kisim da düzeltilmiştir. Burada geniş bir suha açılmış ve tesviye 0- lunmuştur. Hazırlanan programa gö re rıhtımla, istasyon arasında bir park kurulacak ve istasyon önünde- ki cadde ile rıhtıma ve yolcu salonu- na uzanan yol asfaltlanacaktır. Bü - tün bu işlerin bir iki ay içerisinde bitirilebilmesi için çalışılmaktadır. # Denz ticareti müdürü Müfit De- niz, dün akşam Ankaraya gitmiştir. Müfit Necdet, dairenin yeni bütçe- si etrafında vekâlete izahat verecek- tir. 4 Marsilyadan limanımıza gelen "Türk bandıralı Burhaniye vapurun - da muhafaza memurları sıkı bir araş- tırma yapmışlar, halat ve balonlar İ- çerisine yerleştirilmiş birçok ipekli kumaşlar yakalamışlardır. Alâkadar 7 da toplanacak olan ekonomi Yunan heyeti Atinadan barcket eti 5-4 “2. Ankaradan Telefon ve Telgrafla Büyük Millet Meclisi Dün Toplandı Ankara, 4 (A.A) — Büyük Millet Meclisi bugün Hilmi Ur: baş kanlığında toplanarak yüksek m hendis mektebi ile hava yolla devlet işletme idaresinin 1934 y hesabı katilerine mit kanun lâf yihalariyle zaruri sebeplerden do” layı takip ve tahsiline imkân ol cihetle 3.952.502 lira ile 18 İngiliz lirası ve 25 altın lirani kayıtlarının silinmesi hakkındaki kanunu müzakere ve kabul etmiş” tir, Meclis yine bu. toplantısında Üsküdar ve Kadıköy su Şirketi im 7 i tiyazı ile tesisatının satın alınma E sına sit mukavelenin ve Türkiyeğ "İ — Letonya ticaret ve kliring ant bien 2 öl laşmaları ile merbutatının, Türü kiye — Romanya ticaret ve te ye anlaşmasının tasdiklerine “ aifi kanun Jâyihalariyle icar ve İstic kontratlariyle ferağ ve intil ilmühaberlerinin ve nüfus ve hi viyet cüzdanlarının bedel muk: bilinde satılmalarına dair olan Bun lâyihasinın di birinci mi kerelerini yapmıştır. Büyük Millet Meclisi çarşam! günü toplanacaktır. | Balkan Antantı Ekonomi Konseyi j Ankara, 4 (Tan muhabirinden) < nisanda İstanbulda Yıldız am Balkan Antanifi konseyine iştirak edecek miştir. Yunan heyeti oArkeolopulofl İsun riyasetinde ve 13 kişiden mürekj keptir. Konseyde İktisat Ve temsil edecek olan Türkofis başkan Burhan Zihni çarşamba günü bur” dan İstanbula hareket edecektir. BERHİRYEKEENNELENGELİ 8 Dün Istanbul - Ankara tayyare| Nafia Vekâleti burada hükümet m8f > PER | vermiştir. Posta tane binasini Yülunduğu Yefle, sr rin muhtelif salonlarında bazı eğlen-| çe, iyi rasat raporu alınamadığından | kasındaki arsalâr üzerinde yapıl caktır. Bu arsalar istimlâk edilmişti Yeni mali yıl içinde sarayın inşasıniğ başlanacaktır. ği kevi merkez salonunda bir konser | Emniyeti umumiye müdürü Şül vermiştir. Konserde İstanbul velisi | gökmensüer bu akşamki trenle ve belediye reisi Muhittin Üstünduğ, | anbula hareket etti. Bay Şükrü SÖR vilâyet ve belediye erkânindan VE| mensüer İstanbulda bulunan Hari $ cej Şehir meclisi âzalarının bazıları ciye Vekili Doktor Tevfik Rüştü ki rasla beraber Kahireye Glekii a Profesör Pittard'ın <ej Konferansı bir Ankara, 4 (A.A) — Profesör PİR tar altıncı konferansını yarın kevinde saat 18 de verecektir, o. KONYADA: > Konya Ereğlisinde Kar dg ; Konya, Ereğlisi, (TAN) — İyi # ,,, den havalardan sonra kış ansızm. gelmiş, kar yağmıya başlamıştır. ya rın kalınlığı on beş santimetreyi biL Yet pg | en Çü de sa Ankarada Posta Sarayı Ankara, 4 (Tan muhabirinden) < İİ im ütenasip olac pp Yüğümu Efnniyet Umum Müdürü Geliyor Ankara, 4 (Tan muhabirinden) SESSESEE EB. 5 Nisan 1938 Z SALI - — 4 ürü ay o Gön30 ya Arabi: 1987 kil Beteri 4 5,87 — Öğle tir 15,53 — Akşami Yatsı: 20,10 — İmsdik: İs; YURTTA DUNKU HAVA? ” Yurdun Trakya, Kocaeli bölgeleril “ radenisin Garp kıyılarında hava Uy Orta ve Cerubi Anadolunun Doğu ke leriyle Doğuda açık, diğer bölgeleri bulutlu geçmiş, rüzgârlar umumiyeti? Dubi istikametten Trakya ve Ege böl şü rinde kuvvetlice, diğer yerlerde orta X vetie esmiştir. 4 Dün İstanbulda bava ji geçmiş, rüzgâr Cenubu Gerbiden sw” 4 ilâ 6 melre hızta esmiştir. Sant 14 İ* ometre 750,5 milimetre idi, Hararfi ğu lar hakkında takibat yapılmaktadır. 19,2 ve en az 105 santigrat olara” dedilmiştir.