500 Bin Liraya Mal Olan MARTHA EGHERTİiN ÇEVİRDİiĞİi Avrupa Sinema Muhabirimiz Romadan Yazıyor: Meşhur İtalyan Opera beste- kârı Bellini, Napoli'de Musiki Akademisinin son sınıfındadır. Sene sonu münasebetiyle tea - Müle göre şehrin tanınmış aile- lerinden her biri mektebe da - Vetiyeler göndererek birer genci aile sofralarına çağırıyor. Bel - lini, Napoli'nin büyük hâkimi - yemek masası şehrin en ki- bar aileleri tarafından çevril - Miş. Bellini'nin yanındaki kol - tuk boş... Ev sahibinin kızı, babasının Çağırtmasına rağmen gene gel- Miyor. İhtiyar hâkimin musiki ile istihza eden nükteli cümle - €rine serbest tavırlarla cevap Veren Bellini hocasının “az ye - Mek, çok musiki,, ihtarını ha - | tırlayarak yemekten sonra piya No çalmağı teklif ediyor. İhtiyar âkim kabul ediyorsa da misa - irleriyle beraber salondan ay - Tılarak genç bestekârı — piyano aşında yalnız bırakıyor. Bellini ev sahibinin bu istis - taline rağmen en güzel piyano Parçalarını, kendisi için, bir de Salonda asılı büyük bir tabloda Börülen çok güzel bir genç kız Tesminin bakışları kalbine giren Bözleri için çalıyor... Çaldığı parçayı — bitirdikten Sonra o sırada salona giren u - Şaktan tablodaki kızın ev sahi - binin kızı Magdalena (Martha BRert) olduğunu öğreniyor... ellini kapıdan çıkarken şapka- | meğe azmetmiştir. | kral şerefine verilecek bir mü - SONFiLiM Bugül —onun çaldığı parçayı zevkle dinleyen Magdalena ta « rafından konulmuştur. Bellini mektebine — dönünce zihni ve kalbi hep o gözlerle do- ludur... Onları düşünerek bugün musiki dünyasının en hassas bestelerinden biri olarak kalan meşhur (Kasta - Diva) şarkısı- hI yazıyor. İki gün sonra Bellini çok hoş bir hile ile kendisi için yaptığı besteyi — sahibine veriyor. İki genç bu suretle tanışıyorlar ve biribirlerini seviyorlar. Fakat ne yazık ki - Magdalena kralın hususi kâtibine nişanlıdır, ve ih- tiyar hâkim kızının istememesi- ni dinlemiyerek — onu zamanın nüfuzlu ve zenein adamına ver- Magdalena nışanlısının yar - dımı ile, o günlerde — Skalada samerede söylenecek bir şarkıyı bestelemek vazifesini Bellini'ye verdiriyor. Bu beste Bellini'yi bir gün içinde bütün sanat dün- yasına tamıtıyor. O gece verilen büyük baloya Bellini, gizlice geliyor, ertesi sa- bah limandan — ayrılacak olan gemi ile kaçmağa karar veriyor. Bellini gittikten sonra balo - ya gelen, zamanın en büyük mu- sikisinası — Rosini ile konuşan Magdalena — hatasını anlıyor, Bellini ile kaçtığı takdirde genç bestekârın sefalete düşeceğini, hayatla mücadeleye mecbur ka- larak İtalyan musikisinin kendi- ; ” T LSRTON Ki Martha Eghert'in son çeivrdiği filmden ikipozu | “ERERR A v ea < YU Lalı veremiyeceğini görüyor, verdiği hüzünlü kararının bütün acısı ile söylediği napoliten şarkıdan sonra Rosini'nin kolları arasın- da bayılıyor. Ertesi sabah Bellini, lıimanda boş yere bekliyor... - Dakikalar geçiyor... İşte gemi yelken açtı. Sevgilisi gelmiyor. Elbette ki gelmez... Bellini de kim?.. Fakir zavallı bir genç... Magdalena, zengin ve şöhretli — nişanlısını bırakıp ta ona gelecek değil ya. Bellini için artık yeni bir dev- re... şöhret ve ihtiras — devresi başlıyor.. Kırık kalbi, küskün ve hü - zünlü aşkı ile her sene yeni bir eser yaratıyor... Bütün İtalya onu alkışlamakta, —en yüksek sosyeteler ona kucağını açınak- tadır... Kendisinin inkârına rağmen her bir —notasından hasta ve mahzun aşkı damla damla ak - maktadır. Istırabını. kumarla, içkiyle unutmağa çalışan Belli- ni artık eserlerinin topladığı al- kışlarla sarhoştur. Onu hâlâ u - nutmayan, piyanosunda her gün onun — yeni bir eserini çalarak bekliyen güzel Magdalenasını hatırlamak bile istemiyor... BELLİNİ ŞAŞKINDIR Zamanm en büyük bestekârı Rosini ile ettiği bir münakaşa - da aşkı ve kuvvetini inkâr edi - yor, Rosini'nin, Magdalena'nın hâlâ onu beklediğini söylemesi- ne karşılık olarak ta: — Beni parasız ve şöhretsiz bir adamım diye reddetmişti... Şimdi şöhretliyim ve zenginim diye bana gelmek istiyor... diye rek onu reddediyor... İçinde hiç bir aşk hikâyesi bu- lunmaya, yalnız kin ve — garez saçan meşhur “Norma” opera- sını besteliyor... Zannediyor ki musikinin güzelliği, aşktan, in- sanlıktan uzaklaşan, kin, garez ve ihtiras saçan bir mevzua kuv- vet verecek, Fakat, hayır... Birinci husu - si temsil — Yeni Opera için tam | bir inhizamdır. Halk bestekârı tahkir ediyor... artistleri taşlı - yor... Tiyatro müdürü, arkadaş- ları, piyese hiç olmazsa bir aşk şarkısı, yürekten gelen, Bellini” nin eski, yanık parçalarını an - dıran bir şarkı koymasını tavsi- 3 —— ye ediyorlar. Vaziyeti ancak bu kurtarabilir. Fakat Bellini kabul etmiyor... Artık böyle bir beste yapamaz... | Kuvveti kalmamıştır... | KASTA-DIİVA Kışın bütün dehşetile sürdüğü bir mevsimdey ten hasta oları ve hâlâ sev bekleyen Magdalena, Bellini'nin | uğradığı hezimeti duyunca Kat- ta - Diva'yı hatırlıyor... Norma” | yı yanık ve yürekten kopazı şar- | ks kurtarabilir... Kışın bütün şiddetine rağmen kapalı arabasma atlayarak şe - hirden şehire koşuyor. Operanın halka veril onlara yetişiyor... Bellini ber vermeden Primadon! Bellini'nin kendisi diği Kasta - Diva şarkısını gös- teriyor... Bu şarkı halk üzerinde o ka- dar iyi birtesir yapryor ki bu defa halk yeni eseri alkışlar- la karşılıyor... Eserinin ancak piyese ilâve edilen şarkı sayesinde o.duğunu Öğrenen Bellini hatasını anlı - yor... Gururunu — kırıyor... Ona | doğru koşuyor.. | ÇOK GEÇİ Zaten hasta olan Magdalena artık yatağa düşmüş * Her | ân sevgilisini, — somuında onun şöhret ve muvaffakiyot' ıçin ha- yatını da verdiği sevgilisini bek- liyor.... İşte kapının önünde bir ara - ba durdu... işte şimdi merdiven: leri çıkıyor... işte odaya girdi.. Bellini geliyor... Ne yazık ki boş yere... geç kalmıştır. LN. İKÜÇÜK SİNEMA | HABERLERİ | “müthiş İvan,, ın hayatı fil me alınıyor. Baş rol Emile Jan nings'e verilecektir. “ © Stan Laurel ile Oliver Har dy artın beraber film çevirmiye cek vaziyete düşmek üzereydi - ler. Çünkü Stan Lamrel çalıştı - ğr müessese sahibi ile bozul - muştu. Fakat araları düzeldiği için iki artiste yine eskisi gibi beraber film çevireceklerdir.