July 24, 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

July 24, 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Almanlar Danzig için “ yen bir Münih ,, mi hazırlıyorlar ? Leh gaztelerinin manşetlerinden bir nümune: “Londra Berlinin maskesini alaşağı etmiştir ,, Nevyork 23 (A.A.) — Nevyork Tay »)lere giderek oha Südetlerin arazisini ver.) inkişaını tmin etmiştir. Şimdiki halde mis gazetesinin harici siyaset başmuhar. riri Winjames, Almanların Lohistanı ita. âte icbar kasdile Londra, Berlin ve Paris) ile İngilterenin ayni suretle hareket ede.| arasında «yeni bir Münih, hazırlanmakta olduğu inlıbamı tevlid etmek İçin ma» nevra çevirmekle olduklarını yazmakla. dır. Muharrir diyor ki: Cuma günü salâhiyet sahibi bir Al. man ricali tarafından yapılna beyanatı her Almana vahim bir haksız'ık, g insani bir haile hazıriamakta ciduğu ku. naatini verecek biir gazete neşriyatının takib edip etmiyeceğini gözönünde tut - mak enberesandır: Danzıg Almanlarının üçüncü Reich vatandaşları olmaları için kendilerine verilen mühlet karşısında duymakta oldukları iztirab. f Geçen seni ilters ile Fransa, Hit - mişlerdir, Apaba Hitler, Danzigden evvel Fransa ceğine mi kâaildir? Fakat 1938 ile 1939 arasında fark bu - İunduğu hatırlatmak muvaık olur: Fran sa ile İngiltere, geçen seneki vaziyetle -! rinden daha iyi vaziyette bulunmakta - dırlar, Südetler meselesile Danzig arasındaki fark Londra ve Parisin Alman tayyareleri israfından bombardıman edilmesi korku. gu ki Münih buhranı esnasında çok mü. him bir vol oynamıştır. Halihazırda ayni korkunun mevcudiyeti eskisi gibi değil dim. Büyük Britanya bugün bir sene evel malik olmadığı kuvvetli bir hava Filo suna sâhibtir. Fransa da hava ordusunun Mançuko hududunda 11 saat devam eden bir hava muharebesi old u Hava muharebesine 120 Japon, 100 kadar da Sovyet tayyaresi iştirak etti, 14 Japon tayyaresi düştü Moskova (23 (A.A.) — Tas ajansı bil.) etmişlerdir. Mogol halk cümhüriyeti a - diriyor: Mogol . Sovyet kuvvetleri genel kur - mayı aşağıdaki tebliği neşretmiştir: Mogoli al£ cümhuriyetinde Buir. asında 12 Temmuzdan 20 Temmuza kadar Japan - Mançu kuvvet, leri, hususi bir iaaliyel göstermemekie berâber, halkın Göl nehrinin şark cihe « tindeki Mogol - Sovyet mevzilerini top. çu ve makineli tüfek ateşine maruz tut. Mmuşlardır. Japonlar, muharebe meydanında yüz Öl bırakmışlardır. Dört top, B tank dafi topu, 500 obüs. bir çok mskineli tüfek ve daha sair harb levazımı iğtinam olun - muştur, Mogol . Sovyet kıtalarının zayi. atı pek azdır. 21 Temmuzdan 23 Temmuza kadar Ja. Pon . Mançu kuvvetlerinin faaliyeti art. MiŞ ve müleaddid defa Mogol . Sovyet kıt'alarına hücuma geçmişlerse de bütün hücumlar geri püskürtülmüştür. Mogol. Sovyet kıt'aları, Kalkıngölür şarkında kı surette tutunmaktadır. 21 Temmuzda Bulrmor gölünün şark We cenubi şarki mntakası Japon tay yareleri hududa bir kere daha tecavüz cazisi üzerinde vukua gelen bu hava mu. harebesine 120 Japon 100 kadar da Mogol . Sovyet tayyaresi işti, sak etmiştir. Şiddetli muharebe, bir saat kadar sürmüş ve Mançuri arazisi üze - rinde nihayete ermiştir. Bu muharebede Magol . Sovyet tayyareleri 1â, Japon - Mançu tayyaresi ürmüşler ve (İki Japon pilotunu esir etmişlerdir. Moğol - Sovyet hava kuvvetleri, bu çarpışmada üç tayyâre kaybetmiştir. Çurçilin kabineye girmesi için neşriyat yapılıyor Londra 23 (A.A.) — Observer gaze- tesinde Garvin, Çurçil'in kabineye gir mesi lehindeki neşriyatına devam et. mektedir. Edirne elektrik işleri Edirne (Hususi) — Belediye nam ve hesabına muvakkat elektrik idare- si tarafından işletilmekte olan elektrik fabrikasile tesisatı bugünden itibaren belediyece tesellüm edilmeğe başlan - miştır. Tesellüm muamelesi biter bit - mez belediye elektrik işlerini filen ele almış bulunacaktır. s Maarif Şürası a? Umumi Heyeti toplanarak O mesaisine van lü il halinde göstermekiedi hükim olan fikir, her iki payitahtın bir bir havahücumundan korkuları olmadığı suretindedir. Hitler, bunları nâzarı dik. kate alarak Südetler mestiesi ile Danzig meselesi arasındaki farkı ölçebilir. Polonyalılar ne diyorlar ? Varşova 23 (A.A.) — Siyasi mahatil, Danzig şehrinin harb olmadan Almanya. ya ilhak edileceği haberinin Fransa ve İngilterede hasıl etmiş olduğu aksi aksü. #âmelleri öliyük bir dikkatle takib et - | mektedir. Bu mehafil, bu tecrübe balo « nunun muvaffakiyetsizliğinden bahset - mektedir. Gözeteler, manşetlerinde «Londrs ile Berlinin hain maskesini alaşağı etmiş - tir.;e diyorlar. Yarı resmi Gazeta Polka, «Alman beyanatı ciddi telâkki edilme - miştir.» diyoı Moskova Görüşmeleri Moskova 23 (A.A.) — Fransız, İngi- liz ve Sovyet mmümessilleri arasında bugün saat 16 da Kremlin'de yeni görüşme yapılacaktır. Samsunu seller. tekrar istilâ etti (Baştarafı 1 inci sayfada) Birçok mahalleler su içinde kaldı. Subaşı caddesinden yarım metre yük sekliğinde dalga şeklinde gelen mahalleleri müthiş bir surette kapla- dı, bazi evlerin duvarlarını delerek yayıldı. Seller kaldırım taşlarını sürüklüyor du. Baskına uğrıyan yerlerde halk üst katlara sığındı. Bütün caddeler ırmak halini almıştır. Dükkânlar da sellerin hücumuna uğradı. Sokaklardaki çamur ve taş bi- rikintilerinin kaldırilmasına çalışı - yor. Bahtiyar sokağında iki katlı bir evi delip geçen sular kuvvetli seller halin- de dişçi Mümtazın muayenehanesinin alt kısmını kaplamış, bahçelerinde ne İ yapılacak ve musiki kolları varsa sürüklemiştir. Vali ve Belediye Heisinin nezaretleri altında zabrta memurtarı su istilâsıns ma ruz kalan mıntakalırda büyük fedakâr - Wilar göstermisler, birçok o vatandaşları ölümden kurtarmışlardır. Bu yeni su baskın larda ne gibi tahri bit edilememiştir. Çarşamba köyleri su altında Çarşamba ovası köyleri arazisi su al tındadır. Bu köylerle irt#bat kesilmiş gibidir. Bafrada seller kasabanın mü- teaaddid mahallerine kadar gelmiş, ev- lerin içlerine kadar girmiştir. Terme çayının taşmesile bu kasaba» nın karşı mahallerini su basmış ve su- İarın Terme köprüsü . altında beş met- re yükseldiği kaydedilmiştir. Trenler işlemedi Samsun'a Çarşamba, Bafra ve Ter kazaları srasındaki telefon hatları milen bozulmuştur. Demiryolu su al - tında kaldığından Çarşambaya trenler işlememektedir. Mert ırmağı vadisinde sel tahribat yaptığından Samsundan Ankaraya ha- reket edecek tren de hareket etmemiş- tir. Karadenizdeki nımızda bulunan bir vapur da hareket edememiştir, 'uyün şehrimizde ve yurdun her tarafında merasim yapılacak (Baştarafı 1 inci sayfada) rasim yapılacaktır. Üniversitede Üniversitenin hazırladığı “programa göte, merasim öğleden sonra saat 15,30 da başlanacaktır. İstiklâl marşından son. ra ilk açış nutku Rektör Cemil Bilsel ve. recektir. Bundah sonra sırasile doçent Ya vuz Abadan, talebeden Meserret Sükü U, Bedreddin söz söyliyeceklerdir. Hal - kevlerinde de gece ve gündüz merasim tarafından konser verilecek, milli piyesler temsil 0. lunacaktır. Ankarada Ankara 23 (A.A.) — Yarın Lozan za - ferimizin yıldönümü münasebetile Anka. ra Halkevi meydanında güzel bir tören hazırlanmıştır. Sevr'den sonra yaratılan Lozanın iklüğünü ve millet mikya - sındaki ehemmiyetini yıllar sonra bir de. İa daha ve derinden anlamağa ve hatır - lamağa vesile olan bügün, (o Ankaralılar! Halkevinin töreninde kutiulâyacaklar » dır. Akşam saat 21 de bandonun çalacağı İstiklâl marşile törene başlanacaktır. ingiliz- Japon anlaşması Almanları hayrete düşürdü Berlin 23 (A.A.) — Gazeteler, İn - gilizlerle Japonlar arasında cereyan etmekte olan müzakereleri büyük bir! alâka ile takib etmektedirler. Gaze - teler, İngilterede Tokyoya (karşı şim. diye kadar takib edilmiş olan © hattı hareketin değişmiş olmasından dolayı hayret izhar etmektedirler. Correspon . önce Diplematiğve et Politişue Çin - Japon »indenberi Çindeki beyne! - milel imtiyazlı mıntakalarda hâsıl ol- muş olan yeni vaziyeti gözden geçir - dikten sonra, şöyle demektedir: | 14 yaşında bir kız amcasının 1100 lirasını alarak kaçti (Baştarafı 1 inci sayfada) Şehriban adında olan kızın ana ve babası Boyabadda bulunmaktadır. Şeh riban burada amcası Şevketin yanın - da oturmakta ve mektebe gidip gel - mektedir. Kız zeki ve oldukça da gü- zeldir. Şevketin oturduğu evin sırasında o- turan Ayşe isminde yaşlı bir kadın on gün evvel gelerek, henüz 14 yaşın da bulunan ve mektebe gidip gelen Şehribanı tanıdığı bir delikanlıya iste. miştir. Bu arzudan haberdar edilen kızım amcası Şevket, Şehribanm he - nüz çök ufak olduğunu ve mektebe gittiğini, dolayısile bu arzunun yersiz olduğunu söylemiş, bunünla beraber düşünmek için bir zaman istemiştir. Şehriban ile evlendirilmek istenen delikanlı, Ramide oturan ve Üsküdar- da bir inşaatta betonarme ustalığı ya- pan Salâhaddin adında 22 yaşlarında bir gençtir. Ayşe bu muğlâk cevab ü . zerine kararını değiştirmiş ve Salâbad dinle Şebriban arasında mutavassıtlık rolünü yaparak hergün Şevketin evi- lâhaddinden kız mektub rmeğe başlamıştır. Henüz nın iğtali $ gönlünü çelerek kaçma fikrini ettirmeğe muvaffak olmuştur. Kızın amcası Şevket dün eve geldi- ği vakit Şehriban: evde bulamamıştır. Etraftaki komşulara gitmiş, fakat al - dığı haber, Şevketi büsbütün şaşırt - mıştır. Komşuların ifadelerine göre, Şehriban dün sabah mahalleden bir - kaç kişiye, Salğhaddine kaçacağını söylemiş ve saat | buçuleta sokağa çık- mış ve köşe başında kendisini bekliyen olmamış ve kızın kabul iSalâhaddinin yanına giderek kaybol - muşlardır. Şevket ne yapacağını şaşırmış ve müteessir bir halde eve'dönmüş ve karışım beklemeğe başlamıştır. Fa « kat işin garib tarafı, saatler geçtiği halde karısı da gelmemiştir. Tekrar sokağa fırlıyan Şevket, defa karısının gitmek ihtimali bu olan « İngilterede Londra ile Tokyo ara- her tarafı aramışsa da bulamamıştır. sında bir tesviye sureti bulunabilece- ği kanaati hasıl olmuştur ve İngiliz hü kümetinin şerefine halel gelmeksizin bir itilâf vücude getirilebileceği mü - taleası serdedilmektedir. Ekseriya ol - duğu gibi İngiltere, yeni vaziyeti pek geç olarak anlamaktadır. Uzakşark me selesinde İngiltere, uzun müddet bun. Bu vaziyet karşısında eve dönen Şev - ket garib bir hissikeblelvukuun tev « lid ettiği şüphe ile sandığı açmış ve bir müddet evvel sandığa koymuş olduğu 1100 lira parasını aramıştır. Şevket sandığı altüst etmişse de parasını bu - lamamıştır. Bu vaziyeti neye hamle « deceğini kestiremiyen Şevket, büyük bi şkınlık içinde zabıtaya ve nöbet- dan yüz sene evvel büsbütün o başka ahval ve şerait altmda akdedilmiş o - İlan muahedelere bağlı kalmıştır. Hal- buki böyle bir statüko (hiçbir veçhile afaza eğilmezdi. çi ddeiumumiliğine müracaat ede - rek vak'ayı yukarıda yazdığımız gibi anlatmıştır. Zabıta ehemmiyetle tahkikata başla- miştir. Bemoklesin kılıcı Bir davada ihtilâfa düşen insanla r şu şartalrla anlaşırlar: I — İki taraf kanun, nizam bilirler, 2 — Kanun ve nizam bildikten sonra muhakeme kabiliyetleri yerindedir, 3 — Aklı selim ve usulü muhâzere denilen iki kuvvetli vasıta ile müceh. hezdirler, 4 — Haklarını yalnız akıl, mantık, nizam ve kanun dairesinde paylaşacak “ müsavi vaziyetiedirler. Yani biri nüfuz ve kudretini haldedir. Bu şartlar içinde konuşan insani Ayni şekilde ihtilâfa düşen dev istimal * edemiyecek çabuk anlaşırlar, letlerin anlaşmaları ise büfün hukuku düvel kaidelerine, mukaddes insanlık fikirlerine, hattâ beynelmilel adalet mahikemelerine rağmen yalmz bir — Bir taraf arzularım karşı tarafa zorla ka Bugüne kadar Habeş, Avusturya, şekikle anlaşırlar. Bu şekil de şudur: 1 ettirir. , Çekoslavakya, Arnavudluk davaları bu şekilde halledilmiştir. Bugünün cihan sulü davaşmı, başka şekilde hallet. meye irikân var mıdır? Sulh istiyenler, daha birçok irili ufaklı devletlerden toprak, sadi menfaat istiyenleri tatmin edecekler mi? Küçük Danzig davası mokles) in kılıcı gibi Avrupanın tepesinde duruyor. Ve Alme Lehistan vermiyeceğini iddia ediyorlar. Dünya haritasından di devlet göçüp gittikten sonra bir Danzig şehri kundak gibi A turabilir mi? Bunun cevabını aklı selir sında yer bulan anlaşma savi kuvvetlerin konuşmasile halledi harbi yapmak zarureti için bir cil Bilfus, İkt. (Te ya alacağını, müstakil upayı tutuş. neye imkân yoklur. Bu ancak mü. davadır. O halde bir cihan sulhü sa beşeriyet bunu istiyerek, iste. miyerek kabule meçbur kalacaktır. A Cahid bi ancak ferdler ara.