24 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

24 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

10 Sayfa Eski Arnavudluk Kral ve (DinkuG.Saray-D.Spr | MESELELER Kraliçesi Londra yolund SON POSTA al maçı yarıda kaldı (Baştaraf; 9 uncu sayfada) Kraliçe Jeraldin : “ Tekrar vatanımıza dönecek ve |knla ve merkez muhacimleri vasıtasile tacımızı giyeceğiz ! ,, diyor Deyli Ekspres'in, Stokholm muhabiri. nin, «Bski baydud. eski kralş diye va - #ıflandırdığı Kral Zogu İle, yaptığı mülâ. kat pek enteresandır. Kral; «Londrada 0. turacağım ve daha hâlâ siyasi bir kuvvet sayılırım!» demektedir. Muhabir kraliçe ile yaptığı mülâkatı göyle anlatıyor. «Bü akşam etrafı Arnavud muhafız - ları tarafından çevrilmiş (olduğu halde Kraliçe Jeraldin ile oteldeki dairesinde , konuştum. Dilinde garib bir Amerikan . “Arnavud hehcesi var. Hep İngiltereyi dü. şünüyor. Orada yerleşeceğiz. diyor. İngilizlerin kalbleri sıcaktır. Ve ben dalma onları sev dim. Orada mes'ud bir Suretle ve huzur içinde yaşayacak, çocuğumu (istediğim gibi yetiştireceğim.> Sonra, hazır bulunan kâtibinin küçük bir işareti ile atılıyor: «— Tebii, herhangi (bir yerde uzun müddet oturacık değiliz Pek yakında Arnsvudluğa döneceğimizi umuyoruz. Kocam, Arnavudluğa istiklâlini kazan - dırmağa uğraşıyor, ve biz de tekrar va « tanımıza dönecek ve tacımızı giyeceğiz.> Tondranın haricinde bir sayfiye arıyo. ruz. Ben dalma seyahat etmeği arrula - miş, ve her yerden fazla (da İngiltereyi görmek istemiştim. Fakat bu seyahatin bu şekilde tocelli edeceğini beklememiş. tim.» Kraliçe Jeraldinin üzerinde beyaz, krepten /bir tuvalet vardı. Bütün mücev. herleri, hep modern işlerdi. «— Neyim var neyim yoksa sarayda bırakmak mecburiyetinde kaldım. Ancak bir bavul doldurabilecek kadar vakit bu. Tabildim. Mücevherlerimin hepsini de ya. mma almış değilim, ancak kocamın ver. diği birkaç mücevherden rasigele bir iki. sini aldım, Yolda çok hasta idim. Beni sedye ile taşıdılar. Olup bitenlerden de haberim yoktu. Oğlum mütemadiyen ağlıyordu. Zayıflamıştı. hasta idi. Hattâ bir kere . sinde ölecek diye korktuk. Fakat seya - hatimiz nihayetlenince pek çabuk iyileş. ti. Şimdi doktorlar, gönder. güne geliş - mekte diduğunu söylüyorlar. Artık ağla. muyor. Epeyce de kilo aldı. Kraliç, çocuğundan bahsetmeğe bayı- yor. İkide birde mevzuu çocuğuna geti. riyor: «Şeker şeyi.. gördünüz ya ne cici idi. Neş'eli idi. Ağlamıyor. Geceleri de uslu uyuyor!» diyordu. Kraliçe Jeraldin, genç, basit birka. dındır. Daha ziyade Amerikalılaşraış bir hali var. Kral ve Kraliçe Stokholm rıhtımına > az «Kocam, saraydan ayrılırken birkaç parça antika eşyayı olsun ( toplayabildi. Elbiselerimizi hep bıraktık.» Zogunun hemşireleri Kral ve Kraliçe. nin yanlarından asia ayrılmıyorlar. On - lar da Amavudluğa döneceklerine İnanı. yorlar, Kraliçe Jeraldin Riga'dan Stokholme geçerken denizden epeyce rahatsız ol - muştur. Kraliçe, Stokholme varır varmaz, bir kadın berberi ile manikürcü çağırılmış - tar. Bir erkek berber de Zoguyu tıraş et. miştir. Holivuda gidip gitmiyeceklerini sor - dum! Kraliçe: dHolvuda gitmek meselesi mevzuu . bahs değildir. Ben film çevirmiyeceğim. Kocam da bir kitab yazacak değildir. Bin lerce Arnavud, bizim Kral ve Kraliçe o . | larak başlarına geçeceğimize hâlâ inan - maktadırlar. Biz de bu hislere lâyik bir şekilde haysiyetimizi o koruyacağız, Bir kere daha Arnavudluğa dönmek, gerek benim ve gerek kocamın daima besledi ğimiz en büyük arzumuzdur.. demişti © Kürek ve yüzme yarışları (Baştarafı 9 unsu sayfada) Dört tek kik: Galatasaray, Güneş takımları girdi. Beykoz iri tasaray üçüncü oldular. Kı:demliler: Beykoz, | metre mud 1.01.4 yeni Türkiye rekoru. 100 (klübler): (Saffan (Beykoz) 1.07, Ziya (Beşiktaş), Mazhar (De - » Güneş ikinci, Gala. | mirspor). 100 metre küçükler: 1 — Mehmed 1.15.4, Bedri ikinci, Gültekin üçün - Dört tek kadınlar: Galatasaray ra -İcü. kib olmadığı için birinci oldu. 400 metre: | — İsmail (Beykoz) — , Bir çifte kik: Galatasaray, Altınor- 15.364, Kâzrm (Demirspor). Ziya (Be- du, Beykoz, Güneş takımları arasında | şiktaş). yapıldı. Galatasaray birinci, Beykoz üçüncü oldu. İki tek kik: Galatasaray, Beykoz, Güneş takımları girdi. Galatasaray birinci, Beykoz fkinei, Güneş üçüncü oldular. Dört tek kik: Galatasaray, Altınor - du, Beykoz, Güneş takımları arasında Güneş birinci, Beykoz ikinci, Galata saray üçüncü oldu ve müsabakalar bu suretle hitam buldu. Müsabakalaren nihayetinde Beykoz 31, Galatasaray 25, Güneş 20, Altın . ordü # puvan kazanmışlardır. Sayı hesabile galib gelen Beykoz takımına bir kupa hediye edilmiştir. - Su Sparlam Ajanlığmın hazırladığı «yüzme teşvik müsabakaları Şeref sta- dı hövuzunda yapılmıştır. Yüzme yarışlarında pünün en güzel dereceyi Galatasaraylı Mahmud. bir hafta evvel elde ettiği 100 metre re - korumu kırarak yapmıştır. Alman dereceler şunlardır: 100 metbe (klüb harici); | — Mah. Güneş ikinci, 100 metre sırtüstü küçükler: ( — İb. rahim (Beykoz) 1.29.3, Maruf (Beşik- taş), Necati (Beşiktaş). 100 metre sırtüstü (klüb harici): I — Fuad 1.24.2, Adnan. 200 kurbağalama: 1 — Rauf 3.21, Necdet, 200 kurbağalama klöbler: ! — Saf- fan (Beykoz) 3.26. 200 metre kurbağalama küçükler; I — Hikmet 3.20, Ziya, Nobar. 400 metre serbest küçükler: ! — İb. rahim 5.53.2 Gültekin, Receb. 4X200 bayrak: Adnan, Hikmet, Te- kin, Kâmil 13.50, Müsabakaların meticesinde Beykoz 39, Demirspor 19, Beşiktaş 13 puvan almışlardır. Kadıköy Halkevinde Liso dersleri Kadiköy Halkevinden: Tivaziye, Fi . zik, kimya, edebiyat, tarih, İngilizce, AL manca ve Fransızca orta ve lise ikmal im “ihanları kurslarına kaydolmak isteyen - Jerin idare memurluğuna mürücaatları. bir gol yaptılar. fenaya sardığını gören Galatasa. eyer sağiçe, Salâhattini sağ açığa alarak höcumlarına şiddet vermeğe baş. adı. Oyunun, Demirspor kalesi yüklendiği sıralarda, yanına özerine | yadesile hürmet gösteren Vali, bu işi hal. sokulana |lederken ötede beride ihmal edilip bira. Temmuz 24 Ekmek kalitesi her sene biraz daha bozuluyor (Baştarafı 1 inci sayfada) © (meğe kavuşmak için büyük tesisata ih . maktadır. Mütehassısların fikirlerine zi.| Uyaç vardır. Alâkadarlar . işi kökünden hâlletmek fstedikleri için bu muazzam tesisat birdenbire meydana çıkamamak, kaşla, göz aramnda vuran kaleci Nec «İkılan ekmek mütehassıslarını, bu işlerle detin kasd bir hareketi üzerine hakemluzun müddet uğraşmış olanları da topla. | kendisine dışarıya çıkmasını söyledi. mıştır. Takımının galib vazi; olmasina| O Hazırlanan ilk rapor Valiyi tatmir et. fağmen takım kaptanı olan Necdet bİr «| memiş, ikinci; fakat esaslı raporun hazır. tte 'denbire hiç beklenmeyen bir harekette | anmasına geçilmiştir. bulundu. Hakem Tarık Özerengine hü » cum etti, Ekmek üzerindeki tetkikler eskidir. Şimdiye kadar yapılan (tetkiklere göre Etraftan yetişen polis kuvvetleri ken-| ekmeğin kalitesi her sene bıraz daha ba. disini kanunun itaatine davet (etti ve Necdet şahadan dışarı çıkarılırken hal. kın kendi aleyhindeki tezahüratına da sebebiyet vermiş oldu. Hiç beklenmedik bir tarzda cereyan eden ve oyunun bitmesine 12 dakika ka. la Kopan hâdise, milli küme şampiyon. luğunu yeni bir hâdise ile gene yarım bırakmış bulunuyor. Ömer Besim Hakem Tarık ne diyor Maçın hakemi Tarik diyor ki: — «Mütesddid defalar hatalı hareket » te bulunan kaleciye ihtar verdim. Son ihterı söylemeğe gittiğim zaman, üze - rime hücum etti, Bütün halkın gördüğü şekilde bana yumruklar vurdu. Yüzüm veYleri delâletile sahadan çıkarıldım. Federasyon Reisi cürmümeşhud mah. kemesine verileceğimizi söylemişti. Ben karakolda yalnız kalmıştım. Kaleci Nec detin, duş yaptıktan sonra Fener klü - bünden uzaklaştığı öğrenilmiş ve maat. teessüf cürmümeşhud bu vaziyette kal, mıştır. Tabif bu hususta icab edenlere raporlarımı vereceğim.» Ajansın spor muharriri hâdiseyi anlatıyor Anadolu ajansının spor muharriri de hâdiseyi-şu suretle anlatıyor: 33 üncü dakikada topla ilerleyen Ga. latasaraylı Salime Demirsporun kalecisi Necdet bir yumruk attı. Hakem bu teca « vüzü tedbit ederex Necdete sahadan çık masını söyledi. Necdat burun üzerine ha. İkemin üzerine yürüdü ve üstüste birkaç yumruk vurdu. Ortalık karıştı ve hakem iki polisin yardımile, keniar içinde siha. dân çıkarıldı. Bu hâdiseyi takib eden Fe. derasyon erkânı hakemin tedavi edildiği | odaya gittiler ve beş dakika sonra gele -| rek oyunun hakem tarafından tatil edil. diğini söyliyerek takımları sahadan çek. | tiler, Kadınlar cevab . veriyorlar (Bastarafı 8 inci sayfada) Okuyuculara cevablarım: Bey A. Ongun Şişli: Mektubunuzu aldım. Sütunumu yalnız bayanlara ve onları müdafaa eder fikir. Jere tahsis ettiğim icin fikirlerinizi sütu. mumda peşredemedim. Bekâler anketile maşgul olan arkadaşa verdim, Hakkınız var. İzdivaç ancak bir an. laşma ve iyi tanışmadan sonra yapılması icab eden bir şeydir. İçtimat hayatımız buna müsaiddir. Çünkü ilk mektebden itibaren kadınla erkeği birbirinden ayır. ve gözüm kan içinde kaldı. Polis kuv .| zulmaktadır. Bozuk kaliteli ekmek yi yenlerin şüphesiz mideleri bozulacak, mi de rahatsızlıkları, vücud zafiyeti hisse « deceklerdir. Mütchassıslar halkın bozuk kaliteli ekmekten görmekte oldukları zararları şöyle izah etmektedir: Midenin ekmek mayasına ihtiyacı var. dır. Bu ihtiyaç ekmek yemekle giderilir. Kalitesi bozuk ekmek yiyenler bozuk ma yâ almış olurlar. Bu suretle midesi bozu. lanlara terkibinde maya bulunan fâçlar verilmek suretile midenin ekmek maya; sına olan ihtiyacı giderilir. Yapılan istatistikler: göre İstanbul ec. zaneleminde ekmek (mayası ile yapılan ilâçların salışı gittikçe Mütehassıslar terkibinde maya bulunan ilâç sarfiyatının çoğalmış olmasını her sene ekmek kalitesinin bıraz daha bozul. masina atfetmektedir. Şehrimizde olduğu gibi ekmek işi di ğer şehirlerimizde da halledilmiş değil - dir. Hükümet, halka kalitesi düzgün ve u- cuz ekmek yedirmek irin tetkikler yap maktadır. Ağız tadile yenilebilecek ek - çoğalmaktadır. | tadır. Halkın sıhhati fırıncıların eline bıra kılmış bulunmaktadır. Zabıtsi belediye talimatnameleri fırınların sıkr bir çekil, de teftişlerini emrederse de eldeki mü - eyyideler bazı fırıncıları yapmak istedik. leri hilelerin önüne geçebilecek mahiyet. te değildir. Yapılan tetkiklere göre günde üç de. fa yenilen ekmeğin mukadderatını fırın. cıların elinden almak için evvelâ İstan . bul, Ankara ve İzmirde belediyeler tara. fından nümune fırınları açılacaktır. Bilâ. hare imkân nisbetinde bu şekil yurdun her tarafına şümullendirilecektir. Her türlü asri tesisatı ihtiva eden nü - müne fırınlarında çalışacak usta ve ame. İemiz mevcud değildir. Buna da çare bu” İlunmuş, Maarif Vekületinin İstanbulda ©kmekçilik mektebi açması kararlaşmış tır. Maarif Vekâletinin ekmekçilik mek » tebinden neşet edecek olanlardan şehir . Terde nümune fırınların ! : ihdasında, iyi ekmek pişirme işinde istifad? edilecektir. Bu hususta tetkiklere başlanmıştır. Av . rTupadski bu şekil mekteblerin müfredat programları getirilmiş, etüd edilmek. tedir. İyi ekmekle beraber iyi mayaya da li. zum vardır. Şehirde bir de maya fabri . kası açılacaktır. Maya Avrupadan kilosu altmış kuruşa satın alınmaktadır. Mem » leket dahilinde açılacak fabrikadan ma yanın kilosunu beş kuruşa (almak kabil olacaktır. Bekâr erkeklerin iddia ve ithamları (Baştarafı 8 inci sayfada) kat göstermek, yuvalarına karşı borçlu ğını söylediği gibi bakmıyor ve beni vali. oldukları vazifeleri bihakkın ifa etmek demin evine ilticaya mecbur bırakıyordu. | ve erkeğe mutlak surette itaat icab eder. Kendisi benim bu ıztırablı anlarımda ka. Fakat. böylesini de nerede bulmalı? dınlığının inceliklerini yaşamağa çalıştı. Bugünkü erkek evlenme hususunda ğını İtiraf eder, bir gün olsun kocasile, çok titizdir ve haklıdır. Çünkü etrafında evile, çocuğu ile ve hatti kendisile bilelmesud olduklarını zannettikleri kimse. jalâkadar olmaz. Çünkü zaman onları ev.|leri günün birinde mahkemede görünce: den ziyade bal, eğlence ve moda İle 2-! .Bwlenmek mi asla! Allah göstermesin!e İikadar olmağa sevkediyor, onlar da budiyorlar. hayattan zevk alıyorlar. Hergün için Ea mi dü üşünceleri fabrikatörleri zengin etmekten ve dün.) hareketleri yanlaştır. Papa, yanın rahatını kaçırmaktan başka bir işe yaramayan modaya uymak aszuları biz. © R. Üzgün (Biza): Teri mahvediyor, sömürüyor, kadınları.) “Mademki bekârim, ben de fikrimi mız da erkeklerinin inaddi izekânlarına | söYÜYEYİ: uyamıydr, geçimsizlikler tevlid ediyor. lar, İşle tekrar etmek isterim ki onların nd düşünceli ruhları biz erkeklerin on. larla imtizacsızlığımızı ve muhtelif hayat cephelerindeki idaremizi âciz kılarlar. Evinde rahat yüzü görmeyen daimi su - rette geçimsizlik ve İena sözlerle ıztırab kaynağı halini alan bir erkek hayatta muvaffak olabilir mi? Ve bu ıztırablar yüzünden de erkeğin datma müthiş bir Süratle muvaffakiyetsizliğe doğru yu. Neden evlenmiyorum? Ben çok kıs. 'kancımdır. Etrafa bakıyorum da gözüm tutmuyor, olacak iş değili.. Diyelim ki evlendim. güzel bir kız aldım. Herkesin gözü üzerinde. Haddin varsr yanına al da çık, gez.. Sonra kadınların masraflarına daya. nılmıyor. Doğrusu olacak işler değil bunlar. iyi. si mi akşama yiyceeğin ekmeği kazana. biliyor musun, ziyanı yok. yalnız uzan yatağa, dua et Allaha.. amma vergi alı mamaktadır. Her genç kız ve her genç erkek ewlenmeden evvel birbirlerini ta. nıyıp tetkik edecek namütenahi fırsatlar bulabilir. 36 yaşında bulunmanıza rağmen sakin bir ömür sürmek arzusunu hissedecek ol. gunluğa erişmiş bulunmanızdan dolayı şayanı tebriksiniz. Hele evlenmeği arzu edişiniz, diğer bekâr erkekler gibi bun. dan korkmayışınız çok yerindedir. Arzu ettiğiniz şekilde hayata kavuşmanızı can ve gönülden temenni etmekteyim. Suad Derviş m —ğ m am aaa #> veb Ratip Türkoğlu . Sirkesi £ Viyasa oteli meram. No. 26, Kat 1 de bergüm öğleden sonra seat 14 don 29 ye kadar burtalarını kabul eder, varlanacağını ve hatti yuvarlandıklarını bilirler mi, düşünürler mi, hayır çünkü bilmek işlerine el vermez. âşirı derece. de Mkayd olmaları neticesind2 erkeklik sıfatile ve alle birliğini sıyaneten vaki haklı isteklerimize itaat etmemek şek. linde tezahür eden bu imtizacsızlıkları günden güne şiddetlenir ve artık onlar. la birlikte yaşamamızı çekilmez bir hale getirirler ve iş bu raddey gelince de er. kekler ber şeyden evvel hayat, istikbal, sıhhat, namus, gerel ve haysiyetini dü. nacakmış ne yapalım. Gücümüz yettiği, sırtımızdaki tek cokete kadar her şeyi vermeğe çalışacağım. Güvur köyü yok ya bunun öte tara. fında, nihayet bir canlı Açık muhabere : © Mehmed Yıldıran (Ankara «- Çankaya): — Cevabınız gok ağır olduğu için neş. rinde mahzur vardır. Lütfen mümkünse sinirlenmeden Yazınız. şünmek mecburiyetindedir ve bu sebeb. Nusret Safa Coşkun Te de ayrılık vukubulur, neticede kadın haksızlığını anlar. Fakat her şey (osona Akba kitabevi ermiştir. Kadınlarımız erkeklerine sadıktırlar, fakat bilmelidirler ki erkeğe gösterilen sadakat kadar yuvanın birliğine de sada. Her dilden kitab, gazele, mecmua satar. SON POSTA'nın Ankara ba- yiidir. En iyi kırtasiye malzeme- si mevcuddur.