24 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

24 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

Bir dişi — Bununla beraber tedbirli hareket etmeliyiz Aybey! — Evet ben de bir şeyler düşünüyo- rum Kotuz. Artık ohile ile iş görmek istiyorum. Haydi ş hekim Şere - fettinin evine gidebilir miyiz? O ada - mın evinde hilelerin membaı var. — Derhal gidelim Aybey? — Amma ben tebdil çıkayım kimse tanımasın. Hava zaten kararmıştı. İkisi de kiya- fetlerini değiştirerek atlarına bindiler. "Aybey son günlerde Şerefettine fazla iltifat ediyor, sık sik onun fikirlerine müracaat ettiği oluyordu. Kıpti heki- min kapısı gene pek seç açıldı. İhtiyar doktor Mısır hükümdarını böyle garib bir kıyafetle kapısında görünce hayret ve sevinç içinde ayaklarına kapandı. — Aman sultanım! Teşrifiniz fakir ve ihtiyar Şerefettin için umülmaz bir şeref. Muhakkak mel'un rakiblerimi basedlerinden çatlatmak için bu zah - meli ihtiyar ettiniz. — Hayır Şerefettin! Rakiblerine bir kastimiz yok. Bahusus gelişimizden kimsenin haberdar olmasını istemiyo - Tuz. — Bundan emin olmalısınız Mejik hazretleri! Tavanlara ve duvarlara va- rıncaya kadar civarımda her şey uyu- tulmuştur. — Misafirlikten ziyade senden ilâç almıya geldik; bizi o meşhur odana gö- tür. Şerefettin özür dileyerek onları ça - aştığı odaya götürdü. İlâçlar, yılanlar, kuşlar Aybeyin de alâkasını çekmişti. İhtiyar hekim izahat verdi. — Bu odada bir hastaya lâzım olacak her şey vardır sultanım! Şu gördüğü - nüz kâselerde birçok şifa verici ilâç - lar ve en müthiş zehirler bulunur, sü - Tüklerin kan sk için, yılanların ise zehirlerinden istifade ederim. Şu gör- düğünüz kütüphanede dünyanın bütün meşhur hekimlerinin Bukrat, Calinos, Aristatalis, Razi ve İbni Sinanın en kıy metli ve nadir eserleri bulunur. Hele «C7 odisaburs tib medresesinin müessi- si «Cercis ibni Yahtişibuğun» tecrübe lerini havi bir eseri vardır ki tek nüs- bası bendedir. Aybey, bunların hepsi ile ayn ayrı meşgul olduktan sonra: — Bugün senin ilminden istifade için geldik ya Şerefettin! -dedi- senden öyle bir ilâç istiyorum ki insanı uyut- masın; fakat iradesini kaybettirerek u- okşıyarak bir kere daha gülmüştü. So- kakta nal sesleri kesilince Hemen ma- sasına oturarak şu satırları yazdı: « Melike hazretleri! Zevciniz ve hü- kümdarımız Aybey Musul hükümdarı Bedrettin Lulunun Kızıma muştu. Bugün muvafakat cevabı geldi. Bir vazife olmak üzere bildiriyorum. Ufak bir tahkikat yaparsanız bu habe- rin doğruluğunu anlarsınız. Bir dest» Mektubu kaparken mırıldanıyordu: — Melik Salih, Turanşah. Aktay, Baybars hepsi gitti. Yalnız iki kişi kal- di. Şimdi onlar da çekilmek niyetinde ondan sonra... Ellerini şaklattı. — Ondan sonra her şey benim! İhtiyar uşak içeri girdi: — Beni mi çağırdınız? — Evet- Mühim bir iş var Esrai!, Me. likenin casuslarından Güheytin evinj biliyorsun değil mi? Âlâ! Bu mektubu al hiç kimseye görünmeden yavaşça Süheylin kapısından iğeri at. Vazifen bu kadar, fakat dikkat kimse görmesin anlıyorsun ya? İhtiyar uşak başile bir tasdik işareti yaparak mektubu aldı ve çıktı. Demir kapı kapandıktan sonra Şerafeddin: — Şimdi eski dostumuzu ziyaret ede- lim. Diyerek aşağı kata indi, geniş bir taşlığa geçti ve yerdeki demir kapağı kaldırdı buradan derin bir omahzene İniliyordu. Şerefettin ihtiyarlığından umulkmaz bir sü le mahzene Günin Bulmacası BOLDAN SAĞA; 1 — Çarpma. 4 — Esirlik, yuşuk bir hale getirsin! Şerefettin sevinçle ellerini çırparak raftaki şişelerden birini gösterdi: — Şu kırmızı suyu görüyor musun ya Emir? Aflahın büyük bir inayeti o- Jarak aradığınız hassa tamamtile o ilâç- ta mevcuddur. Başka bir hekime mü - 'racaat etseydiniz muhakkak size bir afyon terkibi yapardı. Fakat bu ilâç in- sani uyuşturmak bakımından öyle bir tesiri vardır ki ön azgın bir aslan: bile «bir kedi haline getirir. Onu yukarı Mı- $ırın en sıcak yerlerinde yetişen zehir- “Hi bir nebattan elde ettim. — Mükemmel! Bu ilâç nasıl kullanı- ır? — En münasibi bir surahi suya beş damla akıtmaktır. Buruk bir tadı ol - makla beraber koliy kolay fark edil- ig z — Âlâ bu da oldu. Ter Şerefettin merak etmişti.“ — Bilmem öğrenmemde' bir mahzur var mı ya Emir? Bu ilâcı hangi aslanı uyuşturmak için İstiyorsunuz? Aybey bir kahkaha attı: — Bir.dişi aslanı! Nasıl olsa bir gün öğreneceksin, yakında evleniyorum. Musul hükümdarı Bedrettin Lulunun güzel bir kızı var. Ona talib oldum, razı oldular. Bu haberi alınca yara - mazlık etmemesi için obenim o hırçın .aslanımı biraz uyutmak istiyorum. Üç kişi kahkahalarla güldüler. İlâcı alan Aybey daha fazla oturmadı. Şere- fetlin yalnız kalınes sevinçle sakalını $ — Rabi edatı - İnanış - Kamer. 4 — Gözleri görmiyen - Bizafı su ile çer- râi kara parçası, 5 — Hayvanların ayaklarına vurulan - Bol olmıyan. 8 — Çok iyi - Çok iyi. 7 — Hisse - Kesmek (omasdarından emri hasır, 8 — Kasabın sultığı - Şarap - Uzağı işa - ret için söylenilen nida. 9 — Kiraya verilmiş - Terrakus eden. YUKARDAN AŞAĞI: 1 — İzi kişilik koltuk. 3 — Fabrikasyon. 8 — Şart lâhikası - Eğlence - Sonunda bir «Rs olsa kışın yağan. 4 — İsyan eden - «Böos in cem 6 — Evlerin üstü - Taherri oi. 8 — Sonunda Gir «T> olm cirad - Ağacın kolu. 7 — Yamak etmek - Tavır, 8 — Kastban sattığı - Vald - Lohusa, 9 — Hukiki gözeterek iş görmek. SOLDAN SAĞA: 1 — Dama - Kavi, 2 — Emel - Adam. 8 — Ram - Saka, 4 — Bek - Amil 7 — Hala - Yani, Naşit Özcan - Ertuğrul Sadi Tek k Birlikte bugece Kadıköy Süreyya bahçesinde Dörde Kadar okuyucu Ayaşl talib ol -f Yazan; Hasan Adnan Oi aslanın ilâcı muhkem bir zindanı andıran bu kor- kunç ve karanlık yerde pencereleri de» mir parmaklıki? ve bir koridor boyun- ca dizilmiş birçok (hücreler vardı. Bu hücrelerden birinin penceresine yak - li Muhterem dostumuz inşallah sihhattedir? İçerde bir gürültü oldu ve pencere - den ikinci bir Şerefettinin başı gö - züktü. — A'lahın bütün lâneti senin üstü- ne yağsın ya lâin! Beni ne zaman öldü- receksin? Siyah sakalları ve buruşuk yüzleri- le bu iki adam o kadar birbirine ben- ziyordu ki, bunları bir gören olsa biri- ni Şevefettin diğerini de aynadaki ha- yali zannederdi. oBirinei (oŞerefettin güldü: — Bana niçin beddua ediyorsun ya |Şerefettin, yoksa aç mısın, suyun mu bitti — Alay etme ya Şem'un Allahın ga- zabına uğrıyacağm gün çok yakındır. Sen dünyanın en alçak İnsanısın, gece hasta ve yaralı evime geldin. Be: Melik Kâmilin sarayında geçirdiğimiz günleri eski arkadaşlığımızı hatırlıya: rak seni yanıma aldım, yaralarım te - davi ettim; Sonra beni bu tuzağa dü - şürerek zindana attın. Sakalını boya. yarak kıyafetime girdin, benim ünvan ve şöhretimi çaldım. Dünyada bu haba- seti hangi alçak yapabilir Emin ol ki bir gün foyan meydana çıkacak ve sen çarmıha gerileceksin. (Arkası var) | Bir doktorun günlük notlarından Sıcak günlerde Gıda tedbirleri Sıcak günlerde ağır yemekler yememe- dir. Sıcaklarda hazım faaliyeti çok dur rur, İştiha azalır. Midenin ifrazati da te- nakus eder. Karaciğer (oçok kolaylıkla hastalandbilir. Ve bütün bunların neti - cesi barsaklarımız bozulur. İshaller mey- dana gelir, Nitekim busırda kimisi meyvalara atfedilen kimisi diğer #oğuk algınlıklarına atfedilen barsak nezleleri görülmektedir. Böyle vak'alarda derhal en siki perhizi tatbik etmelidir. Mesolâ yolnız çay, pi - rinç suyu, nişasta (opeltesi en muvafık perhizdir. Barsaklar biraz daha düzelin- ce pirinç lâpası, francala, yoğurt, ma - halebi verilmeğe başlanılır. Bazan hafif bir müshil vermek çok muvafıktır. Fakat smeli İsmek, afyon ruhh Hüçlarla isha- li durdurmak çala değildir. Çünkü mu - rakkablir. Hem de baraaklardaki zehir - lerin orada terakkufuna sebebiyet ve - rilmiş olur, Nöbetçi eczaneler Bu lardır: İstanbul cibetindekiler: Şahsadebaşında: (Hamdi), Eminönün- geve nöbetçi olan eczaneler şun - de: (Bensason), Alemdarda: Aksarayda: (Sırı Asım), (Sarım), Beyazdda: (Belkis), Fatihte; (Emilyadi), Bakırkö - yünde; (İstanbul), Eyübde: CEyübsul « da (Zasiropulos), Taksimde: (Kemal Re- Vul), Şişlide: (Pertev), Beşiktaşta: (S0- leyman Receb). Boğaziçi, Kadıköy ve Adalardakileri zananları aşağıya yazıyoruz. İstanbul- da bulunan talihli küçük okuyucuları- mızın Pazartesi, Perşembe günleri öğ- leden sonra hediyelerini bizzat idare - hanemizden almaları lâzımdır. Taşra okuyucularımızın hediyeleri posta ile adreslerine gönderilir. Bir kilo çikolata İstanbul Yeninesii ilkokulu sınıf 2 den Ali Ragıb. Bir futbol topu İstanbul Galatasray Lisesi sınıf 7 den 1159 Osman Demirörs. MUHTIRA DEFTERİ ( Son Posta hatıralı) Balıkesir posta paket memuru oğlu Kenan Vural, İstanbul Beyoğlu ötrinci ik okul 171 Bedia İyem, Gerede Halis Talu kızı Hatice, İstanbul Galata Mahmudiye caddesi Kâ- mil bey apartımanı 225 numarada Yeşaya, Trabaon Tiyatro sokak 1 numarada Kema- leddin), İstanbul Süleymaniye kız orta okulu İsınıf 2/0 de 128 Jale İYUVARLAK DÜNYA KALENİTRAŞ ( Son Posta hatıralı) İstanbul 44 üncü ilk okul amıf 4/A da 123 Berrin, İstanbul Küçükpazar Hoca Kiyasssd- dln mahallesi $ numarada İlhan, İstanbul Şişhane Mekteb sokak $I numarada Ahmed, İstanbul Beyoğlu Çukurcuma camli şerif çık- maz sokak 1 mumarıda Adnan, İstanbul Ve- fa erkek lisesinden 453 Muammer. | YAPI TAKIMI İstanbul Galatasaray lisesi sınıf 5 de 705 Vedad, İstanbul Eyübsultan 36 mci okul 21- if 4/B de 745 Mehmed, İstanbul 44 üncü okuldan 228 Şükrun Çakmak, İstanbul # Üncü okul sınıf VA da 104 ZüJâl Özgiray. FIRÇASI (Son Posta hatıralı) Ürgüp tüccar Numan oğlu Hüseyin Baron İ evinde Sadi Özönder, İstanbul Vefa erkek 1i- sesindem 848 Cevdet, Düzce hukuk hâkimi oklu Nâzım, İstanbul Kasımpaşa orta oku- hu 171 numuralı Dilefser, İstanbul Cihangir Astnahmeseld sokuk No. 6 da Leylâ, DİŞ MACUNU Akşehir inhisarlırdı Kadriye Gül, İstan- bal 45 inel okul 822 Orhan Uçman, Zile yün İ İpek kardeşler yanında Münir Özöğretmen, İİstanbul Yeni Nesil okulu âmıf 2 de 92 Gük İ Ziya, İstanbul Cağaloğlu Nuruosmaniye cad- İdesi 58 numarada Mehmed. ALOMİNYOM BARDAK ( Son Posta hataralı) İstanbul Samatya Arabkuyusu Cami 50- kak 4 numarada Zehra, İstanbul 44 üncü ilk okul sınıf 1/B de Nükhet, İstanbu Yetik 49 üncü ilk okuldan Reyhan Sönmez, İstan- bul 45 inci okuldan 375 Ekin, İstanbul kuleli askeri lisesi 629 Orhan, . KOKULU SABUN ( Son Posta hatıralı) İstanbul Davudpaşa orta okulu 128 Ek - marada Olhad Demirsel, İstanbul Yüce Ülkü sesi 312 Müsnü, İstanbul Kurtuluş Barut - hane enddesi 100 numarada Ortun, Aksa - ray Sorguççu sokak No, 6 da Ulvi. ALBÜM Ihç Jandarma komutanı Ergun, İstanbul ikinci ilk 214 Himmet Gonca, 44 üncü mekteb ikinci sınıftan Neriman Kesener, AYNA (Son Posta hatıralı) İstanbul Galatasaray Hisesi sınıf 8 de 730 Resai Günur, İstanbul 681 inci okul sinıt 3/0 de 531 Nejad, İstanbul Taşkışla piyade #lâyı hesab memuru Hayri kın Hetice, İstanbul Dİ vanyolu Ali Falk apârlımanı daire 1 de Nec- mi, İstanbul 44 üncü okuldan 63 Mehmed Sa- gid. KART Bursa Asliye ceza mahkemesi kaleminde Bayar Rumman kardeşi Ahmed, İstanbul Fatih 18 inci ciul sınıf 5/5 de 606 AN Ka - gör yazıhanesinde Ekrem Savcı, Muğla piya” de yüzbaşısı Hilmi kızı Özden Biçi. RESİMLİ EL İŞİ MODELİ Böğüd Kurtuluş caddesi 53 numarada A - dile, Bursa Cümhuriyet caddesi 206 numa rada All Salb, Adana Tekkeyi Zimyan ma - hallesinde 34 numarada Ialük, Ankara Ce- besi Yenicamide Kudsi, İstanbul Fatih Hay dar caddesi 13 numarada Özcan, Diyarba kır Cihsn eczanesinde ZÜL, Ankara Ön cebeci Ozanlar sokak 68 Oo mumarada Zafer, Amasya orin o okulu sınıf 1/A da 39 İhsan Gündüz, İstanbul Küçükmustafapaşa Akıl - hocası sokağı 9 numarada Ali İhsan, Niğde Kayabaşı 15 numarada Emin Sungur, Ak - hisar Birine! Tepecik O&okak 3 numarada bilmecemizde kazananlar ! 8 Temmuz tarihli bilmecemizde kâ- |marada Oğuz, Bandırma İsmali Hakkı Gün“ Nöclâ, Tarsus Tabükhane mahallesi 144 ün- cü sokak 12 numarada (Mustafa, İstanbul Beyoğlu 44 üncü okul 212 numaralı Muallâ, Samsun belediye azbıta komiseri Fehmi Ay- dın oğlu Ahmed Hizmet, Çanzırı askerlik şa besi memurlarından Avni Pehlivanoğlu kın Yücel, KİTAB Bursa Muradiye Köcacafer sokak 27 nu - marada Kemsi Bozkurt, Mersifon © tüccar Kaâri Aydınlı kâtibi Nimet, Bivas İstasyon malzeme ambar müdürü Yeheni oğlu Kenan, Zile İstiklâl okulu (sınıf 5 de 10 numarali Rüştü Günel, Elâzığ Taşmağanı sokak 45 nu marada Fehim Şengil, Anakri Kâzım Öz - alp caddesi 27 numarada Güngör, Zongul - dak Hamamönü bakkal Mustafa oğlu KA - zım, Çatalca Tüfekçi ustası Adem oğlu Ad- Dan, İçerenköy Cami sokak (15 numarads Mehmed Çelik, İstanbul Fatih Fevzipaşa cad desi 3 numarada Saki, İstanbul Fatih 18 in- el tik okul sınıf 4/A da 524 Neriman, Samsun inhisarlar ziraat memuru Cemil oğlu Şükrü, Derince ilk okul sınıf 2 de 15 numaralı Şük- ran Batın, Bursa Yeniyol (Köseler çıkmam 79 numarada Rifat, Ürgüp İnkilâb okulu 66 numaralı Nihal Güleç, Ankara Cebeci Tan - yeli sokak 77 numarada Meral, Ankara Ce- beci Yeşilyol sokak 13 numarada Şüküfe, Adapazarı Uzunçarşi 73 Noda manlfaturacı İbrahim oğlu Rafet, İstanbul Fatih Ferhad- | ağn Mekteb sokak 2 Noda Yılmaz, İstanbul Kabataş erkek lisesi sınıf 4/G de 168 No. lı Adnan, Kayseri Cümhuriyet mahalesi Ür kü sokak 1 numarada Nejad Önsal, Kütahya Küçükçarşıda içki boyli Abdullah kız Fethi- ye, İzmir Alsancak 1458 inci sokak 50 numa- rada Hikmet, Ankara Çocuksarayı caddesi 61 numarada Ömer, . Buz fabrikasında : . bir ropertaj (Baştarafı 7 nci sayfada) suları, gmonyak makineleri arasında do. nuyorlar. Dondurmada Halicin mühim hissesi var. Deniz suyunun derecel ha. rareti 22 santigrad olursa buz kalıbları 18 saatte tekemmül edermiş. Fakat bu aylarda Halicin suları sıcak olduğu için donma gecikiyormuş. Şef Mustafa Milar, buz fabrikasına dahil bulunan, jçerisinde tüccar eşyası depo edilen soğuk hava mahzenlerini gezdirdi. Bir tanesine adımımı atar at. maz her tarafım buz kesildi. Burnum doruyordu. Hararet derecesi nâkıs 3. yani Kânunusaninin ortası, Ben sanki Sahrayıkebirden, kutublara geçmiştim. Kendimi dışarı zor attım. Yumurta sandıkları nais 1, kaşar, beyaz peynir ve buna mümasil gıda maddeleri — 2 etler zald 3 derecede muhafaza ediliyor. Tabii bu soğuktan, sıcağa, sıcaktan 80.” Buğa giren işçiler hasta oluyorlarmış. | Baksanıza ben bile, şu satırları yazarken hafif nezle arazı gösteriyorum. Buz fabrikasından ve onun değerli tek. nisiyeninden girişime nazaran çok sıcak tüzlerle ayrıkdım. Böyle soğuk bir yerde acak ev sahibliği havası estirmek mil. him meseledir. Bilmem meramımı anla. tabiliyor amayum?.. ie Nusret Safa Coşkun a a Sinemanın güzel gözlü yıldızı Myrna Loy (Baştarafı 6 ncı sayfada) i mümtaz bir mevki işgal eylemektedi” | Güzelliği, cazibesi, zekâsı sayesinde 09 yüksek sinema yıldızları mertebesin? Tubtaka» İerişmiş bulunmaktadır. Onun kavuş“ muş olduğu en büyük mazhariyet doğ” rudan doğruya halk tarafından sevil * Öle Dgr eteği kan camirı Kanal mesisir. Halk onu kendisi için ve ri oğlu Ruhsar, Suşehri hölrim Şevket kısı For- Jâmsız olarak sevmektedir. ) hunde, Balıkesir Zağnsapaşs caddesi 16 nu-l 0.» Mi e rolaiikii ei idi — i ni edi