6 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

6 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

KA F ğ | i [: K ; 10 Sayfa (Baştarafı 9 ncu sayfada) fa olarak enerji ve faaliyet göstermişti. Bir haftadan az bir zaman içinde 50 bin “ kişi silâhlandırıldı, ve böylelikle dahili — harb başladı. Bununla beraber hiç kim - so bu harbin bu kadar şiddetli, amansız — olacağını önceden hesablamış değildi. ' Harbin ilk haftasının sonunda Franko, garbi İspanyanın yarısını aşağı yukarı hükmü altına almış bulunuyordu. Fakat hükümetin elinde bulunan kısım daha kalabalık olduğundan, hükümeçilerin as- — ker toplamak şansları daha fazla idi. Her “ (iki taraf ta gayelerini apaçık bildiriyor- lardı. Hükümetçiler, biz, cumhuriyet için faştstlik aleyhine harbediyoruz; ihtilâl- ciler de düşmanımız komünistlerdir. On- ları yenmek için harbe girdik, diyorlardı., Mücadeleyi engin bir haşyet ile aylar- -— ga seyreden dünyanın endişesi başka idi. — Zira her iki tarafın bu iddiası, Almanla- rın, İtalyanların ve Rusların ekmeğine yağ sürüyor, ve silâh ve cephane vererek, İspanya dahili barbine karışmalarına gü- zel bir bahane oluyordu. Bu ideoloji harbinin Pirene dağlarından aşarak, umumi bir Avrupa harbi doğur- masından korkuluyordu. İspanyada Franko, Faslıları Fastan tay- yare ile getirerek, ve hükümet gemile - — rini bombardıman ederek hükümet ablu- kasını kırmıya muvaffak olmuştu. Haftalarca, her iki taraf ta mühim bir muzafferiyet kazanamadılar, Fakat a - ğustos ayında ihtilâleiler, İrun ve San Sabastianı zaptederek, Madrid etrafım - — daki çemberlerini, hatlarını kapattılar. Dünya Toledo muharebesini derin bir alâka ile seyretti. İhtilâlciler harbin baş- — Tangicindanberi, Alcazar da muhasara al- tında bulunuyorlardı. Harikulâde — ve kahramanca olan müdafaa tam 73 gün sürdü. Bu müddet zarfında da ihtilâlciler, cidden bayrete şayan güçlüklerle karşı- Taştılar. * Birinciteşrinde Franko Madrid hattı. TP Dünün, bugünün ve yarının tarihi nı daraltarak, oraya doğru yaklaşmıya başladı. Hükümet te merkezini Valencia- ya nakletti. İspanyada gece olunca, beri yanda Av- rupada da bir takım gölgeler belirdi. İspanya sularında Alman distroyerleri, denizaltı gemileri göründü. İspanya se - malarını Alman, İtalyan ve Fransız tay- yareleri kapladı ve Franko cephelerinde İtalyan gönüllüleri arzı hizmet etti. Her türlü milletten müteşekkil bir fa- şist aleyhdarı ordu hükümet tarafında harbediyordu. O zaman herkes, imkân yok, harb yalnız İspanyaya münhasır kalmaz. Bütün dünyaya sirayet eder... dedi. İkinciteşrinde Hitler ile Mussolini Fran koyu İspanyanın meşru lideri olarak tanı- dılar. Harb devam ediyordu. Her iki ta- raf ta en ufak bir merhamet duymaksı- zın birbirlerini doğradılar. Fecaatler sil- silesi gazete sütunlarını doldurdu. Harb sürdükçe Franko mühim zafer - ler kazanmıya başladı. 1937 nin ilk yarı- sında cenubda Malagayı, şimalde Bilba- oyu aldı. Fakat Madrid daha hâlâ dayanı- yordu. Hükümet 'te, Guadalajarada İtalyanları mağlüb ederek meşhur bir zafers ulaştı- lar. Haziranın sıcak güneşli bir gününde Alman oldukları iddia edilen Franko tay- yareleri, Bask şehirlerinden Guernicayı bir harabezara çevirdi. Ahalisinden -7 bin kişi ile 3000 Mültecinin bombardıman edildiği e makineli tüfek ateşine tutul- duğu söylendi. Dünya şaşırmıştı. - Fakat Franko aldırmadı. Santandere dağrıe yü- rüyüşüne devam etti. * Burada büyük devletler ademi müda- hale muahedesini imzaladılar. Bununla da İspanyaya asker ve cephane gönderil- memesi temin olunacaktı. Fakat Ruslar, İtalyanlar, Almanlar, hattâ Fransızlaz bu anlaşmıya riayet elmediler. Fakat buna rağmen, muahedenin bir faydası görül - Devlet Basımevi Direktörlüğünden : Tipo makinesile basılacak 57 Xx 82 1/16 kıt'asında iki okul kitabının biri 70000 diğeri 50.000 sayı Üzerinden basım ve cild işi her kitap ayrı bir iş olarak pazar- lıkla açık eksiltmeye konulmuştur. Kitabın kâğıd ve cild malzemesi basımevi- mizce temin olunacaktır. Eksiltme ve !hale 881938 Pazarlesi günü — saat 10 dâ Devlet Basımevi Direktörli birbirini müteakip yapılataktır. Muhammen | dü. Harbin etrafa yayılmasını önledi. Mayısta, bir hükümet tayyaresi Alman Deutseland cep harb gemisini bombala- dı. Almanya, buna iki gün sonra Alme- riayı bombardıman ederek cevab verdi. Bunu takib eden ayda, Almanlar, milleti bilinmiyen bir denizaltı gemisinin kendi Leipzig kruvazörlerine torpiller yağdır- dığını iddia ettiler. Neredeyse umumi bir harb koptu, ha kopacaktı, Bir ay sonra da Akdenizde dolaşan es- rarengiz denizaltı gemileri, etrafı kasın kavurarak bitaraf gemileri torpillemeğe başladı. İki Rus gemisi batınca da, Sovyet Rusya, İtalyayı korsanlıkla itham etti ve tazminat istedi. Tehlikeyi önlemek için İngiltere ile Fransa Nyonda bir konferans topladılar. Almanya ile İtalya konferansa gitmedi - ler. Buna rağtten İngilizlerle Fransızlar, Akdenizde muhafız karakol gemileri top- ladılar. Korseşlık durdü. İspanyanın dahilinde ise, harb zayıfla- mak bilmiyen bir enerji ile daha hâlâ sü- rüp gidiyordu. Ağır basan ve zaferden zafere koşan peme Franko idi. İspanyanın cenubu şarkişi ile Katalonya arasında bir çevirme hareketine girişen Franko nihat zafere kavuşmak üzere bulundu. Ve nihayet, geçen nisanda galib ordu- ları denize indikleri vakit, Franko, hü - kümetçilerin mıntakasını ikiye böldü. Buna rağmen Madrid daha hâlâ daya- nıyor... İbrahim Hoyi Kültür işleri: Silivri köylerinde mektebler açılacak Maarif müdürü Silivriden dönmlüştür. Bu sene Silivri köylerinden Sinekli, Bey- ceğiz, Bekirli, Karfallı, Sayalarda birer köy mektebi açılacağından inşaata baş- lanmıştır. Yakında diğer kazalar da g- Ölçü üzerine Fenni Kasık bağları M.do, barsak, böbrek düşkünlüğüne bedelleri birinin 1561.50 lira ve diğerinin 1117.50 lira ve muvakkat teminat mik- darları da bu bedellerin ©4 7.5 nisbetinde olup usulü dairesinde isteklilerin ek- siltme zamanından bir saat evvel bu teminatları Devlet Basımevi veznesine ya- tırmış olmaları lâzımdır. Eksiltmeye 'ştirak edeceklerin 2259 sayılı kanunün 2 in- €i maddesi gereğince lâzım gelen teknik ehliyetlerini haiz bulunduklarına dair | Mahalli Ticaret Odasından alınmış bir mektub getirmeleri ve eksiltmeye ko- — nülan kitab nevinden bir okul kitabını muvaffakiyetle basmış olduklarını isbat eden bölge ve işleri de göstermeleri lâzımdır. Genel şartname Devlet Basımevi Dire ktörlüğünde parasız olarak vetilir, (3123) i fluıılıııııııııuuııııııııııııııııııılııuııııııııımık p Türk Hava Kurumu Z VBüyüK PiyANGosu 4 üncü keşide 11/ Ağustos/1938 dedir. Büyük ikramiye: 50_000 Liradır"'.. i Bundan başka: 15.000, 12.000, 10.000 liralık ikramiyelerle t (10.000 ve 20.000) liralık iki adet mükâfat vardır... Şimdiye kadar binlerce kişiyi zengin eden bu iştirak etmek suretile siz de taliinizi dmıyhi:.’“"" MK LTEKRATEATALATAA KAT PK LEKAYA KAT TEKATKKLLR C0 ZLS LA KEKAK KK KCATARKLAYAARAIAI Sivas C. H. P. Başkanlığından: 1 — Sivasta Cumhuriyet meydanında yapılacak Halkevi binası projesinin tan- zimi işi münakasaya konulmuştur. 2 — Bu bina için 150 ilâ 200 bin lira sarfedileceği tasavvur ve tahmin edilmiştir. 3 — Müsabakaya iştirak etmek istiyeri zevat Güzel San'aflar Akademisinin — ehliyet vesikasını ve tavsiyesini hâmil olmaları şarttır. 4 — Proje 1ö/Teşrinievvel/938 tarihinde Sivasta C, H. P, Başkanlığına teslim edilmiş bulunması şarttır. 5 — Bina mahallini görmek ve iklim şartlarını anlamak için Sivasa gelmesi mecburt olan talib mimar ve mütehassısın azimet ve avdet ücretleri Sivasta tes- viye edilecektir. p 6 — Proje için lâzım gelen şartname ve arsa plânı C. H. Partisinden meoca - — men Verilecektir. ? — Nafia Vekâletince birinciliği kabul ve tasdik edilecek proje sahibine 3500 ve ikinciye B00 lira verilecektir. 8 — Talip olanların Sivas Cümhutiyet Halk Partisi Başkanlığına ıınrıcnllın Tâzımdır. — <5086> Fenni Korsalar kstiyenler; ölçü tarilasi gönderilir. Eminönü İzmir sokağı Tel, 20219 ZAHARYA Oreopulos Taklitçilerden sakınınız. Dr. HAFIZ: CEMAL (Lokman Hekim) Dahiliye mütebassısı: Pozardan — maada hergün (2 - 6) Diyanyolu numara 104 ev te- lefanu 22308 - 21044 ŞRLARAA MAĞ SS Yevmi, Siyasi, Havadis ve Halk güzetesi Yerebatan, Çatalçeşme sokak, 25 İSTANBUL Gazetemizde çıkan yazı ve sesimlerin — bütün — hakları mahfuz ve gazetemize aiddır. ABONE Fi ATLARI Ay K, 400 | 150 710 | 270 800 | a00 Abone bedeli peşindir. Ağreş değiştirmek 25 kuruştur, Gelen evrak geri verilmez, Hânlardan mes'uliyet alınmaz, Cevab için mektublara 10 kuruşluk Pul ilâvesi lâzımdır. NASIR ILÂC En eski nasırları bile kökünden çıkarır, iztırabı keser, nasırı yumuşatarak düşürür. İNGİLİZ - KANZUK ECZANESİ Beyoğlu — Müsabaka imtihanı Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankasından: 1.— Bankamıza müsabaka ile «10>» müfettiş namzedi alınacaktır. 2.— Bu müsabakaya girebilmek için Siyasal Bilgiler veya Yüksek İktisad ve Ticaret okullarından veyahud Hukuk Fakültesinden veya bunların yabancı mem- leketlerindeki muadillerinden diplomalı olmak lâzımdır. 3.— Müsabaka 7, 8 ve 9 Eylâl/938 günlerinde Ankara ve İstanbul T. C. Ziraat Bankalarında yazrı ile yapılacak ve kazananlar Teşrinievvel içinde sözlü bir im- tihana tâbi tutulacaktır. 4. — Müfettiş namzedlerine <140> lira aylık verilir. Askerliklerini yapmak ü- zere ayrılan müfettiş ve müfettiş namzedleri askerlikten avdetlerine kadar maaşsız mezun sayılırlar. Müfettiş namzedleri iki sşenelik bir stajdan sonra mülfettişlik imtihanına — tâbi tutulacaklar ve kazanırlarsa «178> lira aylıkla müfettişliğe terfi ettirileceklerdir. «Yeni kanunumuz mucibince bankamız memurları da tekaüdlük hakkını halz- dirler.» 5.— İmtihan programı ile sair çartları gösteren matbualar Ankara, İstanbul ve İzmir T. C. Ziraat Bankalarından elde edilebilir. 6. — İstekliler, aranılan vesikaların âsıllarını veya noterden tasdikli suretle- | rimi bir mektubla Ankarada Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Teftiş Heyett Reisliğine vermek veya göndermek suretiyle müracaat etmelidirler. Bu müra- caat mektubiyle vesikaların en geç 24/2/938 tarihinde Teftiş Heyeti Reisliğine gelmiş olması meşruttur/ — <2397> «4402> Balıkesir Vilâyeti Nafıa Müdürlü- ğünden : 1 — Balıkesir hükümet konağı maliye kısmının ikmali inşaatı kapalı zarf usulile eksiltmeye konulmuştur. 2 — İşin keşif bedeli 27500 liradır. T 3 — Bu işe aid evrak: A — Projeler, B — Fiat bordrosu ve metsaha cetveli, keşif hülüsa cetveli, C — Femni ve hususi şartname, D -— Nafia yapı işleri fenni, umumi şartnamesi, B — Bayındırlık işleri genel şartnamesi olup istiyenler bu evrakı'her gün Balıkesir Nafia Müdürlüğünde görebilirler. 4 — Eksiltme 19/Ağustos/938 Cuma günü saat on beşte Balıkesir hükümet ko- nağında Nafia Müdürlüğü odasında kurulu Komisyon huzurunda yapılacaktır 5 — İsteklilerin bu işe aid 2066.69 lirahık muvakkat teminatı Balıkesir Malsan- dığına yatırdıklarına dair makbuz veya şayamı kabul banka mektubu ile 1938 yılı için muteber ve işe girmeğe salâhiyet veren Nafia Vekâletinden alınmış 4 müteahhidlik vesikasını ve Ticaret odası vesikalarını kapalı teklif mektubları- j nı ihtiva eden zarfa koymaları ve zarfları 2490 No. lu kanun hükümlerine tev- fikan tanzim ve imza etmiş bulunmaları lâzımdır. ; 6 — Pastada vâki gecikmeler kabul edilmez. — «4966> ! Yüksek Deniz Ticareti Mektebi Müdürlüğünden : 1 — Mektep lise ve yüksek olmak üzere altı yıllıktır.Yatılı ve paresızdır. Ga- yesi tüccar gemilerine kaptan ve makinist yetiştirmektir. Mektebe girdikten sonra yiyim, giyim vesaire mektep tarafından temin edilir. 2 — Mektebin yalnız lise birinci sınıfına talebe alınır. Bunların örta mektebi —| bitirmiş ve yaşları on beşten küçük ve öon dokuzdan büyük olmamaları şarttır. 3 — Yazılma işi için Pazartesi, Çarşamba, Cuma günleri mektebe müracaat 4 — İsteklilerin mekteb müdüriyetine karşı yazacakları istidanamelerine: a) Hüviyet cüzdanlarını. b) Aşı kâğıdlarını. €) Mekteb diploma asıl veya tasdikli suretlerini veyahut tasdiknamelerini. d) Polisçe musaddak iyi hal kâğıdlarını. €) Velilerinin izahlı adres ve tatbik imzalarını, 1) 6 X 9 eb'adında altı aded kartonsuz fotograflarını. raptetmeleri lâzımdır. ğ 5 — Yazılma işi 22 Ağustos 1938 Pazartesi gününe kadardır. İstekliler mua- yenej sıhhiye için o gün saat sekizde bizzat mektepte bulunmalıdırlar, 6 — Fazla tafsilât almâk istiyenlere ayrıca matbu bilgiden gönderilir. Muha- beratta posta pulu irsali lâzımdır. — (3987) Muhammen — Pey akçesi Semti , Mahallesi — Sokağı No, Cinsi kiymeti L, K. L K. M 48 v 6 Üsküdarda Kepçedede Toptaşı caddesi 133-) Arsa Yukarıda cinsi ve mevkil gösterilen yer satılmak üzere açık arttırmaya çıka- Tılmıştır. İhalesi 22/8/938 Pazartesi günü saat 11 dedir. İsteklilerin Kadıköy Vakıflar Müdürlüğüne gelmöleri. — (5178) aa Muhammen bedel Pey akçesi Semti —Mahallesi Sokağı No Cinsi Lira K. Lira K ——— — — — —— 154 46 115 84 Kadıköy Caferağa Ruşen —3 Kârgir evin tamamı Yukarıda cins ve mevki gösterilen gayri menkulün satışı 1/8/938 — Pazartesi — gününden itibaren bir ay müddetle ve pazarlıkla icra edilecektir. İsteklilerin Kadıköy Vakıflar Müdürlüğüne gelmeleri. — (5179)