25 Haziran 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

25 Haziran 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Milli Şef, Aramızda — 63ncü sayfadan devam — o İnönü'nün eşalr öğütleri kuls- - gımızda çınlıyor ; “Milletlerin çok mücadeleci ve gok yirtıci olduklar bir zamanda, yeni Türkiyenin, yüksek, perlak Türkiyenin istikbaline hükmetmek , üzere yetişecek arkadaşlardan bü- yük ve çok yüksek vasıflar bek- lediğimizi tekrar ederim. Bu ve sıflar, sizde vardır; kanınızda vardır. Zira bizim milletimiz, mil- letlerin en büyüğü, en şereflişidir., Siyasal (Bilgiler Okulundaki gençler şana inanmışlardır ki; ha- yata mâna, renk ve ışık veren şey, vazife ve hizmet aşkıdır. İlçesini elektriğe kavuşturan bir kaymakamın veya nahiyesinde okul yaptıran bir nahiye müdürü- nün eseri karşısında duyduğu hu- zur ve gevindin, muzaffer bir komntanıu hissettiği hazla mü- savidir, muhakkak. Buradan ye- tişed gençler; saadeti, Anadolu- nun toprak damlı köylerinde arayan idealistlerdir. e Vilâyette, köyde, nerede olursa olsun, âmme hizmeti gören adam; hayatını kut- sal bir gerçeğe bağlıyan adamdır. Ba adam, uzak; harap, - kelimenin tam mânasiyle - yaratılmıya muh- taç bir kasaya gider, halkın içine karışır. Sönen görüğü, paslanan tesleriyi, duran çarkı, gevşiyen ko- la yeniden çanlandınr. Artik o, halkın ruhundaki asii imanın ve kuğretin sırrına eren bir filozof, bu kudreti ve bu vaşıflari işleme- sini bilen bir idarecidir. Bu adam; köylünün mubarek, nasırlı elinden tutmuştar ve köyün kalkınma dâ- vası, mayalanmış hamur gibi ge- lişmektedir. Bir Türk Aydınının dediği gibi: “Sişasai Bilgiler Okulundan ida- reci olarak çıkacak olanlar; bir kazada kaymakamlık etmiye değii, o kazayi yeniden kurmaya veya kurulma başlamışsa, onu tamam- lamıya gideceklerdir.,, Kuruculuk ve yapıcılıkla mü- kelief olanlar; teşkilâtçı bir ruha ve ihtiyaçlara derhal cevap ver- mesini bilen pratik bir zekâya ve ihatalı bir görüşe sahib olmalıdır- lar. Kuruculuğun ve buluculuğun sırrını, İnönü, bize nekadar güzel anlatmıştı : “Memlekette, teşkilâtçı, kuron ve buluçu bir mesleği seçtiğinizi ük günden hatırlayınız. Kurucu- luk ve buluculuğu yalnız zekâ yapmaz. Bunlar büyük mikyasta bilgiye, tetkike ve tecrübeye ihti- yağ gösterir. : o Eşsiz devlet adamı İnönü; bize bütün meslek ve memuriyet he- yatımızın ans hatlarını, esaslı ve zaruri prensiplerini, meslekte mu- vaffakiyet sırlarını veriyor. Terbiyeci İnönü, yorına hangi ahlâki vasıflarla hazırlanmamız lâzım geldiğini belirtiyor. İdealist İnönü; yarınki Türki. yenin bizden neler beklediğini hatırlatiyor, o İnönü, Mülkiyemize geldi. Her emre hazır bir orduyu yoklar gibi bizleri yokladı. Gözierimizin tâ içine baktı; orada vazife ve yurt aşkının parıltısını gördü. “Hazır mısınız ? dedi. İmtihan- larınışa bazır mısınız?, “Hazırız! Bugünkü ve yarınki imtihanların en çetinine hazırız, dedik. Ruhundaki engin meş'eleyle, ruhiarımızdaki meg'aleleri yaktı: “Bu mep'aleler, ömrünüz bo- yunca yolunuzu aydıniatacaktir» dedi, Hep bir ağızdan cevap verdik: «Büyük Türkiyeyi korumıyâa gidiyoruz! Mey'alelerimizi en 8- mansız kasırga bile göndüremiye- cektir!..» Şinasi ÖZDEN o Yenilerin Sergisi — 64 ncü sayıfadan devam — homo yani adamiıktan çıkmış ka- dit bir nüsü çok şayan dikkat bir eser olarak üzerinde durulmaya değer bir tefekkiir hadisesi ola- bilir. Uslüb ve targ itiberile ori- jinai olan Haşmet'in psikolojik karakterleri kavrayış bakımından tabloları ehemmiyet kazanmakta- dır. Bir genç adam ve işci kadın portrelerinde de görülen bu haleti ruhiye sanatkâr eserini yaratırken biraz tereddüde sürüklemiş hissini vermekle beraber neticede muvaf- fak olmuş sayılabilir. Renk kom- position ve ifade bakımından kuvvetli olan bu tablolarda geyir- ciyi saran samimi bir heyecan vardır. Anni Atanassof'ın (d'apres natü- re) olarak yaptığı 8 desten'ninde çizgi itibarile ince görüş ve seziş bakımından kuvvetli bir ifade taşıyan eserlerdir. Yağlı boya ile yapılan kasketli adam portresinde ki temiz yüzün ifade ve manâsı kuvvetli bir psikoloji ve karakter taşımaktadır. Renk; ışık ve gölge itibarile iyi çalışılmış ve işlenmiş olan bu portrede expression kuvvet- lidir. Küçük bir sokak kızını an- latan tablosu realist bir ifade ta- şımakta, çizgi ile renklerin kom- positionu iyi imtizaç ederek eserin mânasinı kuvvetli olarak ifade et- mektedir. Kızın yüzündeki ifade- den canlı ve şeytani bakışlarından anlaşılan çocuğun, bir şeye imren- diği, gördüğü ve onualâkadar ede- bilecek birşeyi arzuladığı sezilmek- tedir. Gazeteci müvezzii mevzuu aotüel olan bir eserdir bundan baş- ka sna toblosu, bir meyhane ve düşünen adam tablolarında da ori- jinaiitesini muhafaza eden Atans- sof da bilhassa göze çarpan şey seziş kabiliyetinin teknikle olan sıkı rabıtasını ve hattâ intuitif olan eserlerinde sahte bir romantism kokusu olmadan hayatiyetini in- sandan alarak insanın tekniğe olan galebe ve zaferini hatırlatmak- tadır, — Devamı var pe MÜMTAZ ZEKİ nin şiirleri VARYETE Yakında çıkıyor ai Pipripel; RADİESTEZİ (Radiesthösie) Bu kitabın nezariyat kışmı pek meraklı olduğu gibi tatbikat kısmı da pek istifadelidir: Keselâ hasta- lıkların teşhisi, ilâçlarının tayini, su aramak, maden veya define sr&- mak, hattâ doğacak bir yavrunun erkek veya dişi olduğunu bildirir. İkbal, Mondiyal ve Ahmeh Halid Kitap- evlerinde bulunur, 71 — Servetifünun — 2392 “

Bu sayıdan diğer sayfalar: