nezaret celilesinin ruhsatiyler İs- tanbul (Karabet ve Kasbar) mat- baası - Babıâli caddesinde numara 25, 1305. Mukaddeme — Şu asır mede- niyet encam sayesinde her fennin tarakki bulmakâda olduğu müşahe- desile beraber Tiyatroyu Osmani kumpanyası dahi sene besene ile- rilemekte olup vatandaşlarımızın efkârlarını celbedecek derecede ye: nl yeni piyesler tab ve neşir olun- makta ve mezkür tiyatroda mevki tamaşaya vazolunduğu ve her bir ellerinden insan başka başka isti. fade etmektetedir ki ve tiyatro- perver kardeşlerin şu zamana kadar tercüme ve telif etmiş ve etmekte oldukları rişalenin cemi tertibine muvaffak olup «Feşviki vicdan yahut itama zulum eden iflâh o- lur mu» ismini tesmiye ederek tab veşrine muvaffak olduğumdan ve derunünde vukubulan sehiv ve hatayı erbabı iktidarın çeşim ve aff ile nazar etmelerini istirham eylerim. Muhtar Ahmet Muhtar beyin ilk telif eserlerinden biri olgn bu piyes hiç bir tiyatroda temsil edilmemiştir. Ahmet Muhtar beyin tercüme ve adapte bir çok piyes ve komedi- ler İstanbul şehir tiyatrosunda temsilk edilmiştir. — 51 nci Sayfadan Devam — Arkansas Ehbramı İslam dünyasının medeniyeti Hris- tiyan medeniyetine tefevvuk etmiş- tir. Avrupa'nın başka kıt'alara na- zaran iklimi, tabisti ve coğrafi mevkii nekadar iyi olursa olsun, bunların faydası, ancak, Avrupa, medeni münaşebetlerde birinci mev- kii işgal etmeye başladıktan sonra görülmeye başladı... » “. İşte, karıştırdığım birkaç kitap- ta bugünkü medeniyet hakkında birkaç kuvvetli müşahede. Fakat kim bilir 8940 senesinin insanları Arkansas ehrsmini açtıkları zaman bizim kakkımızda ne hüküm ve- recekler... Vahdet GÜLTEKİN 60 — Servetifünun — 2365 Ahmed Necib —53 inci sahifeden devam — Son günlerde “Koca Mustafa Paşa, da “Çınar, mahailesinde o- turduğu rivayet edilmişse de bu ciheti tevsik edemedim, San'atinin bihakkın ehli ve âşığı olan Ab- med Necib Efendi, Türk sahnesine ve Tiyatro kültürüne çok himmeti geçmiş ve “Güllü Agob,un ölü- münden sonra bir fıtret devresi geçiren “Osmanlı dram kumpan- yası, na “Minag, kadar hizmeti dokunmuştur. Yüz yıllık temsil ta- rihimizin başında gelen bu Türk aktörlerinin büyük babasına, esa- sen hak ettiği *Şeyhul - Mümessilin,, unvani verilse gecikmiş bir ka- dirşinaslik, ödenmiş olur... Cemâleddin SERVER William C. Bryant — 290 me: sahifeden devam — detince böyle mes'uliyetli İşlerden kaçındı. Çünkü gözünde ne rütbe, ne para, ne şan ve ne şeref var- dı. O hendini iç âleminin çağıltısına küçükten beri kaplırmıştı. (Boş zamanlarını hep ökuyup yaz- makla geçiriyordu. Onun edebiyata en son ve büyük hizmeti Hâmer'den (İliad) ve (Odyssey) tercüme etme- si oldu, ki ozaman büyük şair 70 yaşındaydı. Bryant'ın şiirlerinde hâ- kim olan en büyük karakter fikir ve felsefe tarafının dolgunluğudur. Onun her hangi bir mısrainı oku- duktan sonra düşünmemek insanın elinde değildir. Tabiat onda kuru bir renk veya birkaç gaga takır- dısından ibaret olmaktan çok daha derin ve şumullüdür. Bryant'ya gö- re hayatta sevki tabii dediğimiz es- rarengiz bir makanizma ile yapılan en küçük hareketin büyük ve ge- niş mânası vardır. Boşlukta şebnem gibi sallanan yıldızların, enginde pür azamet boğuşan dalgaların, yanan ufukları ve gökle yıkanan yeşil bakışlı kayaların iç âlemimizle sıkı ahbablığı vardır. Zaten insanın iç âlemi denilen şey dıştan alınan intibaların tatlı bir kaynaşmasından başka nedir? Bu yüzden Bryant'nın ağzından hiç eksik olmıyan söz tabiattı. O; tabiat benim hocamdır ben onun zerresiyim derdi. M. Hulüsi DOSDOĞRU ———— Hamlet Türk sahne ve fikir hayatında vesika olarak kalacak kitab Şekspirin hayatı — Eserlerine bir bakış — Hamlet eseri üzerinde düşünceler — Hamletin ve Şekspirin diğer eserlerinin Türk Tiyatro tarihindeki rolü ve temsil tarihleri — Hamletin son temsili ve bun- dan doğan münakaşalar — Mahkemeye intikal eden sanat davası Dava safhaları ve müdaffaanamelerin tam metni (Teriib Eden : Gavsi Ozansoy Neşreden : Sühulet Kifabevi Davası Yakında çıkıyor