No. 9101—Â16 <5 Mevkii Ve Tarihteki Rolü Bütün güzel san'atler gibi heykeltraşinin de menşei ilk iptidai kavim- lerdeki dinler ve (muhtelif an?anelerdir . İnsanlar mu- siki zevkini, raksın güzelli- gini, şiirin c0$- kunluğunu e&- ki dini ayin- lerde tanıdık- ları gibi; en eski çağlarda- ki ilk heykel- lerde muhtelif ilâhların sem- bolü oldukları için, mistik bir hususiyete ma- liktiler. Din müsesse- sesinin yakın zamanlara ka- dar san'at üze. Tindeki büyük tesiri o bugün herköşçe ma- lümdur. UYANIŞ AN A Heykeltraşinin Tr | Güzel San'atlerin İçersinde Her sahnda olduğu gibi güzel san'atler de ilk muvajfakiyetli nü- muneleri veren, yeryüzü medeniye- tinin babası olan Türklerdir. Dünkü heykeltraşiyl tetkik eder- sek, daha siyade kudreti temsil et- mek istediğini görürüz.. Bütün Rö- nesane üstadlarının yapmış olduk- ları eserlerde bu cihet bilhaasa göze çarpmaktadır. Heykeltragide en kudretli örnek- lere kadim Yunanistanda, eski Ro- mada ve Rönesans eserlerinde te- sadif ediyoruz. Eski yunanlıların eserlerile, Tomalıların eserleri ara- sında san'at bakımından büyük yakınlıklar olmakla beraber, ruh itibarile de geniş ayrılıklar vardır. Yuuan san'atkârlarıuıo eserleri daha ziyade mistisizmin teşirindedir. Hal- buki Romalıların yaptıkları heykel lerde büyük bir realizm vardır, Bunun da sebebi kadim Roma tarihini meydana getiren kavmi, diğerlerinden ayıran karakterleridir. Bir milletin umu mi seciyesini öğrenmek istiyen tarihçi- ler, ilk önce o milletin âbidelerini, heykeltraşi gan'atindeki örneklerini tet- kikle işe başlarlar. Bu ssyıfada gördüğünüz eserler, yu- karıdan itibaren : Michel-Ange'ın yaptığı ve halen Pariste Louvre müzesinde durmakta ulan «Zencirbent Esir» heykeli, Jean-Camus'nün «Sevinç» | ve E. Popi nean'nun <Gayretsi ifade eden eser- lerdir.