b 'İ N EN” No. 1816 — 13I İlim ve felsefe: Meçhulün Zevki Yazan: Claude Bernard Tecriibedide olmak ifibarile felsefi nsullerden imtina ederim. Bununla beraber biç bir yerde olmi- yan (kat her yerde bulünan ve hiç bir wsüle git olmayıp yalnız bütün ilimlerde değil fakat bütün insani bilgilerde hâkim olan bın felsafi ymazmunu iledir edemiyeceğim; Bu sebeptendir ki Telâefi usnllerden işlinap eder ken foylösofları çok sever ve tiönrellerinden sonsuz derecede zevkiyap olurum. Fillakikn, ilmi nokai bazarlin, felsefe insan mantıkirın meçhul karmin» sna karşı olan ebedi meylini ire eder pu İralde beyiesnilar ilimlerin haddi azanyisi olan yüksek me natıkta ve her zamun sualleri ile miibnhasalurda İnk Mmnüyorlar ve buradan ilmi fikre huyat veren, olu asilleştiren bir hareket, veriyorlar, aklı mütemadiyen büyük mesailin tükenmez süreli hallerine doğr gür türürken aynizamanda own #ekhvi ve ümmi bir dmnastikle terbiye ederek küvvetleridiriyorlur. bü sürelle meçhule kârşi bir sasuzluk ve hir âlimde biy Dir saati söbmünieii Jâsim gelen « tahârri «» »iü mukaddes ötesini temin ediyorlür, Filhukikn, arayıcı hareketlerinde. cezbwlen ve intön yegâne müteharrik kuvvet bilgiye kas olün gönmez argudür. İşte her zaman elleri arasında olgu ve gene her zamn önünde kaçmakta bulunan bu bilgidir ki onun yegüne eydişe va yegüne sündetidir, Meghulün endişelerini tannıyan, inen tada bileceği gevklerii en canlısı olan keşil sevincini de bilmiye cektir. Fakat, tabintimizın bir maymun iştihalılığı nebi: eesi olarak bü kadar ayanan ve temini ödilen keşil #sviüci, bulunduğu esnada sönerFu, palsi tatmin edilmemiş merakımizın daha büyük bir atesle atıldığı yepi ufuklar. meydana çıkaran bir şeimyekten başka bir şey değildir. İşte Tende bile « bilmen » o wwzij- besini kaybettiren, diler tariftan meçhule hör sümün göz kamaştıncı güzelliklerle dolu bir hal verdiren budur. O Bunuu içindir ki yükselen ve Tikiknter kıymet kespeden kulalar ikmal edilmiy eserlerinde kendilerinden , hiç memnün olmuyanlar, fakat daima yeni eserlere ineyledenlerdir. Haansi bir ilmin bilinen tarafları ile fazla me gal olan bir kafanın, balli icip eden meseleleri-göz önünden öyimnasma ve istirahate meyledörek yerden yere sürlünmesine müni-olmahdır. Felâe halledil- memiş mesnilin bitip tükenmek bilmiyen kitlesini kurıştırırken ilimlemle selâmeti Mucip, olan İh reketi de İnbrik ve temin ede, Zim bire da delleye verdiğim mahdut mânâ iie yalnız ipham ona ait olmakta ve malim ister istemez ilmi sahaya düşmektedir. Bon ilmi tahdit etmek istiyen telsefeyi kabul etmedilim gibi, bugün kendi salma haricinde o bulunan felsefi linkikatleri kaldirmak iddiada olan ilmi de kabul elmiyorum. Hakiki ilim hiç bir şeyi ilga etmemektedir. O, dalma ara- gr a İş Ru İster sakin olsun, isterse kudurmuş, Het zaman denizi özlerim, severim; Kalbin yorgun, hasta, derinden vurulmuş Anind & bakınca neş'eler sezerim .. Alır kederimi ondan esen rüzgâr; Avutmaz her genci belki yalnız deniz, Lâkin. sahillerde. oynaşan dalgalar, Birakmaz kalbimde benim kederden iz ... Beyaz marlı gibi sandalda duran kim ? O, benim, onunla suya yaklaşınm . O, benim denizden hoşlanan bir eşim; Sandalda, denizi ruhumda tüşunm! Bebek Melda N. pas GELECEK NÜSHALARDA 4 Mepasandan hikâyeler Haydar Rifat Kontes Betlenin nesirleri Halil Şaban * Çıkrıklar. durunca » ya tetkik Çocuklük < Siir» Gülen adam * Nesir» Hasan Refik Reşat Feyzi A, Sırı makta ve henüz üönlumndığı şeyleri iğlak etmeden Tonttasıl ileriye balemaktadır. J Bana kalirsa, bugün hariçlerinde bulunan hakiz kâtların tâharrisine sürükliyen ilimleri doğuran yüks sok meyillerdir ki hakiki felele düşüncesini (e eğer, Tükat daha kudrelli ve dan ince düşüncelerle a kendilerine. yaklaşıldığı nisbette kaçan vo yi iü bu hakikatlerin kaçırılmaması izımdır. ön Acaba insin zekdsinm bu meyilleri bir nilay erişecek, bir hat bulabilecek vi 1 : Bunu alıyamıyacağım. Âlimin mekte başka yapacağı sey yoktur, zim © ilerlemektedir.