RENK İŞİTİLEBİLİR SES GÖRÜLEBİLİR No 1794—109 Bizde Elif Nacinin ortaya attığı resimde yeni ve hususiyeti haiz tarz iddiası, Avrupada da büyük alâka uyandırıyor. Bunun lehinde ve aleyhinde mülâhazalar ileri sürülüyor, şiddetli münakaşalar oluyor! Musiki nağmelerine sekil ve renk veren bir resim Kessam Elit Naci, geçen eylülün başında Güzel ban'atlar Birliğinde dört gün açık duran bir sergi açmıştı, Ö zaman «<Üyünş» ta onun bilhassa bazı resimleri karşısında duyduğum zevki anlatırken, gönç ve kıymetli ressamın âiwat telikkisini kendi ağzından nasıl işittiğimi de kaydetmiştim . Bit Naci, kısaca şöyle diyordu: — Hislerin ve mücerret mefhumlamu şekil ve renkle ifadesi, Bügrüne kadar hâkim olan telikkiye karşı, resim san'atini tasvir ve terkipte aciz #anneden #ihniyete karşı harp açan bir telâkki ve tersim fars yı. Resimle musiki, edebiyat yapmak. Boya ile çiir ve hikâye. Bir yağlıboya resimde, bir kompozisyon- da muhtelif zaman ve mekânlara ait iytibalamı bir «ereeve içine koymak cesareli, Bugüne kadar bilinen | Haynrih Nüslaynin tablosu | ve öğrenilen teknikle hislerin ve mücerret mefhum rn ifadesi mümkünsüzdür. Bu tekniğin tepilmesi! Ve «Melodi ismi verilen resmin tek gekilleri- nin ivicaclı ve rengârenk dalgalanışlarını göyle izalı etmişti : Hani şöyle muhtelif bestelerden uydurulmuş, kınık dökük bir imtizaç gibi alçala yüksele mırildanı- ları, ıslıkla çalının nağineler..... Onun sergisinde, kendi görüş ve görünüşünü, kendi duyuş ve duyuruşunu ifade eden daha birçok resim vardı. Mühtelif safhalar, renk ve şekille hushsiyete bürünerek derece derece karşınızda açıl miş; sergi, üzerimizde hoş bir tesir bırakmıştı. Elif Naci, resimleri ve bunların arkasında siper alan iddiası! Omun bu san'at telâkkisini resimleri