Ki x .7nistlikten Cılt Hİ Sayı Zi mahkemesı karsısmda arzm dondugunu inkâ- . Ya mecbur kılmmadan çok dahar önceleri İslâm : ve-Türk medreselerinde dine aykırı gelen ba- . hisler'dahi en geniş hurrıyetle münakaşa olu- ” nur, tedris edilirdi. Dört yüzüncü yılı sevinç- e ânılan ve var. hgmm tarihi hakikatte bin' seneyı aşan Tıp vesair fakultelerımızın daba yüz yı ıl evvelki adlârı da acaba yine (ulte ““ve üniversite miydi, yoksa medrese mi? Üniversite; medresenin Halefi, medrese; * conun selefi oldugu.na göre irfan ve iz'anımı: zın kökünü istesek ve istemesek ona bağla- maktan kurtulama: dan farksız olur. Satık meselesine' gehnce Sarığa hasret çekilmek kadar; nefret izhar eylemek de mü- * “nevver insanlarca mânasız'bir şeydir. Sârık; e ilim vesıkası, ne de cehalet ve lâlet eylemıyecegı Ve aydmlıgm alametı Ssa- yüamıyacagı gibi. -İş; kafayı örten Hesnenin âltında' kalan dımagı aydınl atmaktır.-Buna” malikiyet mü- yesse Iursa, “sarıklı. kafadan dahi asrın en |. aydın fikirleri fışkırır, eğer bâşin içi örüm- “çekli kalmıs, asrı.lvgı Badece oer görünmek- ten ibâret bulurimuşsa eski sakal 'bıyık tıraş “Cedilip kafaya en uzun nev'inden bir silindir . de takılsa sapıklıktan, yobazlıktan. kuıtulma— ga 1htımal bulunmaz J Ixıymeth muharrir; dın otorıtesmm Sarl— man- zamanından jtibaren yıkılmasnle garp alemının medeniyete, teceddüde, inkılâba ka- -|- Vuştuğunu, bizde bu hamlemn gecıkmesmden - dolayi gerıhkten uzaklasmamızm yeni oldu: ; - ğunu da yazıyor. şüncelerine ıstırak edemıyorum Carn alemmde Iâiklik; geçmişte olduğu gibi devri- mizde.dahi bizim eski masaHardakı anka ku- şudur; İsmen vardır, gercekten yoktur: n İtalya seçimlerinde Vekâleti Yesuî— g vE tahtmm câlisi kutsıyetmeap Papa 'Hazret- leri; yüz binlerce halka karşı nutuk vermese. Hıristiyan İtalyanları din: kuvvetıvln komu— tahzir eyle cesi buğünkünden başka olacak ve kuvve’fh bir ihtimalle Kızıllar kazanabilecekti. Resimli : “Avrupa dergilerinde Papayı ve onu din nliyen. büyük topluluğun Tesimlerini : gO“duk Lâikı | . memleket ve lâik.-halk böyle mi olur? Ş, ayız: . Böyle olunca; ondan * alâkamızı kestiğimizi 1dd1a ve bunu teceddü- © dün müjdecisi olarak “Kabul; baba.mızı ınkar— meseydı mtıhabm neti-. SEBİLÜRREŞAD. , - B Din otoritesi; asrmuzda resmi şekılde en- j K*zısyovı otodafe sekhnde 'elbette fillen tesi- nüfuzuna gelince; TÜ nevi şark ve İslâm dunyasından mütebaki dünyala- rmeskisinde ve yenisinde din oforitesi haleri de vicdanları ve İmanları; eli, emri, nufuzu altmda tutmaktadır. Buyuk Brıtanyada Kenterborı Başpısko—' : posunun sultai diniyesi mühimsenemiyecek bir mânevi kudret midir? 25_ ikada Hıristiyanlık taassubu;eri a$- tlidir. B ç Arneril garı bizdeki lâiklikten kuvve “Aziz Nadır Nadinin yazısınm çıktığı ga- Üzete; aymı sahifelerde Amierikada Turkıye bakkındâ konferans veren mis bi in. «Türklerin Huwistiyanlığı “kabul: et kçe adam olamıyacaklarının : söylediğini yazıyor- * du. Türkler; yal hocaları değil, i de baştan başa kafalarında kavuk” ve sarık, taşı- “dıklri Bütün çağlarda dahi gayrı Mushmlef hakkında buna benzer bir mubalagah talepte “bulunmuş degıllerdırî Mazimizi ve mazi çer- “çevesinde Bi & .samabalı oldugunu da goı emiyoruz, arasak da .bulamıyoruz! « qaıhnanıı dan evvel ve sonra,> -hattâ bu- gün adıma ister taassup, 1ster din baghlıgı de—r di tiülsin garp, şarktan 'çok ileridedir. : İlâhiyat Fakültesine gelince: Ilahıyat İs- ,Eninin hııdudu içine girebilecek malümatın gereaı ve lüzumu derecesinde tedrisinin anti- “demokratik olabileceğini de“ ben anlıyama- - m, hatip mektepleriyle umumı mek- | teplerdekı hocalara ve derslere devlet butçe— sinden masrâf yapılm sı.da muvafık görül- memektedir. Bu işlerin lâik bir devlette ce- Mmaat teşkilâtınca başarılması lazımgeldıgıv a loğrudur; yapılması şayanı arzudur, ne yazık kı şiradilik -kil edenler arasındaki büyük çoğunluğun dini . e dirli bakımdan içtimai, hattâ hayri ihtiyaç- lar ına devlet temine mecburdur. Çünkü: Mer'i Ce kılatı kurmak kabil değildir, bufası bir. ıyetler Kanununa göar İslâm cemaati teş- * mümkün degıldu' ve milleti . teş- .. Ikmcısı cedlerimizin dini ve hayrı Dmü-. . - esseselere bunların tamir ve termimine, on- İarda vazife alacakların terfihine dair bırak- — tıkları «evkafwma devlet vaz'ı yed eylemiştir, * .