SEBİLÜRREŞAD K sre Ö e Yalan ve ıf -alara karşı hak ve hakıka ler! K ae 'Cüt İl, Sayı 27 . !;_a net ve tekfar : __" T * Yazan: M. RAİF OGAN - Tİ . K İslâm olduktan sonraki * dürumlarına ve muamelelerine gelince, bunlar dünya işleridir. Şeri' bakımından görmek ıstersek yine dil u- : ü zatamamak: durumundayız. «tarihp i, mücerred ve tarafsız 'tarih olarak -karıştırınca, vonda dahi gok kere şer'i hükümlerle -dünya si- yasetinin uzlaştığmaı ve intibakını bulmak kâ- | bil.olur. Bu hususta dahi kendıhgımden birşey eklemiyerek, sözü yine merhum 'Üstad İsmail 1 Manastırlıya 'bu-akıvoru_m Üstad diyor: «Bazıları dtyorlar ki:: Har Sahabiyi sev- mek nice mümkün olabilir ki içlerinde şürbü hamr veya, irtikâbı zina eylediği şer'an sübüt “bularak şer'i had iera olunanlar da vardır.. uMasumn olmadıkları (3) için daha başka tür- “Hü maası irtikâp edenleri ve hattâ her' birinin bazı mertehe gunahları bulunmak caizdir. Bir asile mi meşrüttur?. Buna akıl ni delâlet e- — dıyoı' 'yöksa delâleti işer'iye mi var?. Aslâ, - Hiç böyle şey-olur mu? Her cihetle masumiyet : tab'i beşeriyet hilâfıdır. Halkın dilinden ta- mamile masun- kalmak ise örf ve âdete müba- “yindir. Dünyada en ziyâde .tebcil ve ihtiram edilmekte bulunan rical sruflarından hiç bir ayıp ve kusuru 1sıtılmemıs ve hakkında mu- ahezeyı mucip olacak bir” viYayeti tarihiye vu- ü bulmamıs bir şahıs gostorılemez Din âlim: - lerinin ittifakla telâkki ve Kahul etmiş olduk- / ları «Essahabetii küllühum'adöl — Sahabemn İâffesi adüldür» kaziyesi «Şerhi tecridr de ve ' ysul kitaplarında isbat olunmuştur.» - Merhum üstad Maânastırlı 'Ismaıl Ha.kkı— 'nın sozlerı burada bitti, Ben de derim ki: abı I am hazeratv dini mübini dun- türüp vavarak hakkın h arafını, nurlarıle dalaletı_n eehaletır— gafletin karanlık— - arın gıdermısleıdır Hepsi “de bu ümmmeti fa- : dılanm hayırlılarıdır: Allah cumlesmden razı. “polsun ve Biz' âciz' kullarmı, onların tu arı * günnet yohmu tutmaktan ayn-rnasın Böyle büyük insanların kadih ve mezemmetıne cüret eden haddini bı]mezler Acaba dme bir hızxnet v gos'cefebılmısler N afaacılıgm.ı, daha dogrusu ehlı suıme—' ” et ve ihtiram vücubu, behe- te rüchanını isbata cahstıkları Şııler ve Alevı— : ler ve batıniler, hangi fütubatı elde edebilmiş- lerdir. ve edebilirlerdi? Küfeden dışarıya uzan-. mak değil, o küçük beldenin içinde bile fikirle- “ri ve yaşıyanları birleştirmek kudretini sebehi ne olursa olsun göstermiyen Alevilik ve şn]ık Kıbrısa, Sıcılyaya, Kafkasın buzlu dağlarından birin kızgın çöllerine, Atlas Okya- nusu kıyılarma, Konstantaniya surlarına, En- dülüs içlerine uzanabili miydi: ve uzanmış , mıydı?. Begenmedıklerı Arar bin Âs, Fishat “şehrini kurmuş ve Kahirenin tesisini hazırla— mıştır. Mağrıbı Aksâda,-devesini denize süre - rek: . AA — Yarabbi, bu ucu bucağı bulunmaz de- niz ilerlemekliğime mâni o].masaydı, senin yu- ce ismini daha ilerilere - götürürdüm!. : Diyen ve Kaylirvan- gibi büyük bir seh.ıı' kuran.islâm #âtihi, Şia kumandanı mıdır?; L Endülüs fatihleri Musâ bin Nasır ile Ta.- . yık bin Ziyad Alevıye emiri mi idiler . Bug:un dahı propugandası ]nararetle, sebat' usulu siyaşet ve mezheh usullerinde ayrılıklara ve aykırılıkla- ra düşerek sıyaset ve idaresinde yapıcı olmak- tan ziyade yıkıcı olmuştur. “Bugün dahi'ayrılık -< vücude getirmekten başka islâm âlemine man- faati. dokunduğu 'görühnemekte olduğu da: meydandadır. Seyf ile cihadı dahı ka’)ul etmiyen, insah- 'lardan korkup saklarıdığı iddia olunan ye za- Hmlere (!) karşı isyan bayıadım çekmek şöyle dutsun, * çok kere zalim ve “bâgt vasfı takılan- arla uzlaşan imamlarda tahayyül olunan yet- ki ve feyz, sadece musîumdnları birbirilerine * “kırdirmiş ve ygı]mz*ayrıhkl;u' yaratmıştır._Şı— 'anın saltanatların 've Tmedeniyetlerin yıkılış- larında pek kuvvetli tesitleri ve hizmetleri gö- © rildüğünü'en muteber've mevsuk tarihler d- / gıklamaktadır. Misaller çoktur. Hepsini- bura- o da tekrarlamaga ise yer yoktur. Bır Aek' mısalv : dahi maksadı izaha kâfi gelir: Bağdat, Abbâsiler devrinde' islâmıin fikır'— . ve medeniyst merkezi idi. Buranın tahnbm— A de,' muslumanlarm katlıan—mda, yuzlerce yıl— ıdaresmd" böyle bir başari _. : goru]ınuş müdür ve görülebilir miydi?. Şiilik,