Git 1, Sayı 21 İ'nci'î ve Terot'ın* Mahiyeti “SEBİLÜRREŞAD ' Papazlar propoganda yaptıkları lncıllerı, mukaddes Hırist'ıyanlar kıtaplarmı iki kısım sayar- lar: 1: İsadan önce “peygambetlere gelen ki-' taplar, 2: İsadarı sonra ilhamla yazılan kıtap— lar. Birincisinin topuna «Ahd-i ki devir» deı'ler, ikincisine «Ahdi Cedıt « devı_rn der er. i ahde bırden «Beybel» adını ve- ıırler kı Yunanca ukitap» demektir. «Bey- bel» de ikiye ayrılır. Hıristiyanların doğru olduklarında birleştikleri, doğru ldu.kların- Yeni da ittifak edemed]klerı kıtaplar Ahdâ-i Atik - Eski devır Asagıda yazılı kitaplar. Tevrat; 1. Tekvini mahlük 3, Lavılular, 4. Âdat, 5. Tesniye, 6. Yeşu (Yuşa'), 7. Hakimler, 8. Raos, 9..Mülüki ev- vel 10., Mülüki sâni, 11. Mülüki sâlis, 12. Mü- Tüki râbi, 13. Texia;'ihj evvel, 14. Tevarihi sâ- ni, 15. Azrâ, 16. Nabmiya,-17, İstir, 18. Ey- yu 9. M Vaız, 22. Ağniyetülregani, 23. Hşiya, 24. Er- miya, 25. Ermiyanın mersiyeleri,. 26. Haski- t, 2. Huruc; : , kıtaplaıını hnasıl yalanladıfar yal, 27, Danyal, 28. Huşa, 29. Yu-il, 30. Amus,* 31. Ubdıya, 32. Yünus, 33. Miha, 34. Nahum, 35. Hapkok, 36. Safnıya 37. Ha—.ay 3B. Ze- keriya, 39. Melahya. : Bu kitaplar eski Hırıstıyanlarm çoğu ta— rafından malümdu. nunla beraber inan- mak bahsinde bırbırınden ayrılırlardı. Sami- . riler, bu kitaplardan yalnız Musanmi Tevrat- “tan.sayılan 5 kitabı ile Yüşa' ve Hakimler ki cermman 7 kitabın doğruluğuna kani idiler. Şu kadar var ki, bunların inandıkları bu yedi ki- tap Yahudılerın Tevraât.nüshalarına uymazdı " Ahd-i Cedit - Yeni devıı—. Birinci kısım 20 kitaptır: 1. Matta İncili, 2. Markos İncili, 3. Lüka İneili, 4, Yuhanna İncili (bu dört kitaba «Dört Incıl» denir. Bazı defa da bütün 'Âhdi Cedit kitaplarına «İncil» adı verilir), 5. A'mali re- - - sul, 6. Havvariyundan Polos'un Romalılara risalesi, 7. Korintoslulara risalesi, 8. Korin- . toslulara ikinci risalesi, 9. Galatyalılara risa- lesi, 10. Efesoslulara rısalesı 11. Filipililere zam da altın kullanılabileceğini tecviz etmîş oluyor. Fakat kütübü fıkhiyenin hemen hep- sinde İmamı Â'zamın altım 1st1malını tecviz ettiği gosterıl_mıyor Yalnız İmam amme- . din akkak olarak beyan ohınuyor İmam E'bu Yusufa ge]ınce anın hakkın da ihtilâf olunuyor: Bazıları İmamı A'zam 1Ie, bazddarı İmam Muharmimed ile beraber oldu- : gu.nu beyan edıyor]ar Nitekim «Mültekan, İmam Ebu Yusufun İmam Muhammedle be- raber olduğunu tasrih edıyor Mecellei Celile mazbatasında beyan olu.n— duğu veçhıle, Hanefi fukahasından' bazı imamların muteber kavilleri nâsa daha elve-. rişli, zamanın rmaslahatına daha uygun olmak hasebiyle ihtiyar olunmuştur Nitekim müte- lâhik-ul-vürut olan şeyin bey'i Mmeselesinde, hıyârı nakitte İmam Muhammedin kavli ihti- yar olunmuştur. Zaten İmam Muhammedin o mez- hebi kabul etmısîerdu; Kuvvetli rivayete go- “diş takmak re İmam Ebu Yusuf da İmam Muhammedle: beraberdir. Hanefi büyüklerinden Kerht bu kavli ihtiyar ediyor. Bu kavlin nâsa elverişli, asrın. maslahatina daha uygun olduğunda hiç suphe yoktur. Binaenaleyh bu kavil mucıbmce ch'; ah tınla bağlamak, kaplamak, doldurmak, altın caizdir. Bil_’îttî_fak dişin altına su - isali şart değildir. Guslü sahihtir. Altın isti- * mali caizdir. — . a ARAR a - İşte merhum büyük üstat İsmail Hakkı İzmirli vaktiyle Sebilürreşadda bu meseleyi — böylece izah ile kat'i surette halletmiştir. Ar- tık bütün müftiler, bütün vâizler bu meseleyı Müslüman halka böylece izah etmelidirler. Bütün Müslümanlar da bu meseleyi böylece kabul edip altın diş takmak, kaplamak, dol- durmak bağlamak hususunda hiçbir tered- düde düşmemelidirler. Bunun hilâfına müta- lâada buıunanlarm sözleri tahkik ve tetkike müstenit değildir.