15 Kasım 1948 Tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 6

15 Kasım 1948 tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 6
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

e 'hî'hadıse de şöyledir: - g26 0 L G5 çç SEBILURRESAD, Cilt 1, Sayiğ1: * «ezann sünnettir. Sünnet ise, meshur ve ma- ruf olan tarifine göre Resulü Ekremin kavil- | leri, fiilleri ve takrirleridir (2) «HEzan» ın sünnet oluşu hakkmdakı tan— .«Buharin . ve «Mi uKıtab-ı_l— Ezan» faslında anlatıldığına göre (3) Resulü Ekrem Efendimizin zamanlarında, namaz va- kitleri gııınce bir zat sokakta dölaşır, «Eis- im» in ' salât, essalât» diye halkı davet eylerdi. Son- . “râ bu- işe daha mazbut bir şekil vermeyi dü- şündüler. Kimi, na.kus (ca_n) calmayı düşün- -düler. Resulü Ekrem — Bu, nasâra adetıdır, buyurdu. .Kimisi « Yüksekte ateş yakalımı> mutala— asında bulununca, onlara da: Böyle yapılması da mecusi adetı olur, Kımı «Boru öttürelim» dediler, ona kar- şı da: — Bu Yahudılerm adetıdı buyurdular ve' müezzinleri Hazreti Bilâle; — Kalk yâ Bilâl, salât-diye nida et' di- “ ye buyurdular Diğer taraftan « Abdullah bin Zeyd» den tahricen «Ebu Davud» un nakline göre (4): " Ahdullah bin Zeyd diyor: «... Uykuya var- yku dım. Rüyamda elinde nakus bulunan bir kim- seyi gördüm. «Bunu satar mısın?» diye Bso- runca, «Ne yapacaksın?» dedi, «Halkı bunun- * la nâmaza çağıracağım» ı . söyledim. üzerine bana, «Ben, sana daha hayırlısını göstereyim: diyerek şöyle öğretti: «ANahu . Ekber - Allahu Ekber - Allahu Ekber - Allahu Fkber - Eşhedü enlâilâhe illâllah - Eşhedü en- lâilâhe . illlâllah - Eshedu enne Muhammeden * Resulallah - Eşhedü enne —Muhammeden F - Hayyi alessalât - Hayyi alessalat - sula Hayyi alelfelâh - Hayyi alelfelâh - Allahu Hik- her - Allahu Ekber - Lâilâhe illâllah». Sonra durarak, namaza kalktığınız zaman :ıAllahu . Ekber - Allahu Ekber - Allahu Ekber - Allahu sulaHah - Havvı alessalât - Hayyi alessalât - Hayyi alelfelâh - Hayyi alelfelâh - Kad kame- A42) Buradaki takrir; kararı sabit kılmak mâ- nasına alınmalıdır. (3 Buharı citt 1, sahife 150 Müslim: Gilt 2 sahife 3. “şerhi, Mısır basması. Bak: Ümdet-ül-Kati - Aynımn Buhari tissalât - Kad kametissalât - Allahu Ekber D Allahu Ekber - Lâilâhe illâllah» dersiniz.» DEŞ Sabahleyin - uyamnca Resulu HEkreme ; “vardım. Rüyamı söyledim; —--Bu rüya haktır, ipşallah. Kalk yâ Bilâl, duyaugı.uı biçimde müezzinlik eyle. * Buyurdular.:Bu haber;. kendine vüsil'ol-. - .dugu zaman Hazreti Ömer evinde idi. Ö da - gelip yetişti: — Bu gondenlen haktır yâ Resulallah Ben de aynı rüyayı gormustum dedi. . Bu hâdise, «Tirmizi», «İbni Mâcen de dahi ezan hakkımda aynı suretle rivayet olun- muştur. Hadis; hasen ve sahihtir. Ahmed bin- ; T—lanbel_m «Müsned» inde dahi sahih hadis ola-. < k zikredilmiştir. , aKalk yâ Bılal nida eyle, yanut ver» emri Nebevisi ezanın sünnet buıı.mdugu— na delâlet eylemektedir. Ezan hakkında ule: manın bütün fikirlerini ve tabirlerin teker- rürleri hakkındaki goruslermı bBurada tafsile lüzüm yoktur. Kütübü Sitte şerhlerinde kâfi izahatı vardır. “Zalnız bilinmesi iktiza eyliyen nokta, elfaz ve ibarelerinde dahi «icmâ» 1m sa- 'bit ve mütehakkak oluşudur. Sabah ezanla- rındaki <ıEssalatu hayrun mmennevmn Hâve- sini Resulü E zzini Haz- * reti Bilâl yapmıştır. Fakat Resulu Ekrem. Ü. — Bundan 'dâha güzel seğ'onnaz Ya Bi- lâl, sabah ezamımı. öylece okul diye emir hu- € yurmalariyle' o suret dahi sünnet olmuştur. Kaldı ki kelimelerde ve ibarelerde değişik-. * lik yapılamıyacağı kat'i olmakla beraber, dd—* ğil «Allaha lâfzı âzamının, hattâ «Ekbern' ve ” «Eşhedü» kelimelerinin bile tam kaı:.xlıgmı tâyin imkânsızdır. Bunun imkânsızlığını 1ler1 süren ben değilim, ülemayi İslâmdır (5). Görülüyor ki, bu işte İslâm âlimlerince * «ilm» in sebeplerinden olmak Üzere kabul. - olunan «haberi sâdik» ile «tevatür» olanca - “kudretiyle mevcuttur. «Haberi sâdık» iİle «te- . vatür» ün varlığı «aklı m cezmini zaruri kıl- dığına göre «esbabı ilm» tamamiyle müte-.; hakkaktır. Kaldı ki, Resuli Rabbil'âleminin, uÜmmetim hayırdan başka şey üzerine' itti- fak etmez» mealine gelebilen buyrukları, bin: - üç yüz küsur yıldan beri İslâm ülkelerinden * : herbirinde «ezan» ın maruf sekl_nı muhafaza eylemiş ve bunun her! ha'ıgı bir suretle tercüt (5) Bak: Buhari şerhi: «Ayni» ye ve quth ul- Bâri» ye.

Bu sayıdan diğer sayfalar: