330 . “ yisalesi, 12. Koloselilere risalesi, 13. S lânik- lilere buıncı rısaîesı 14. Selâniklilere ikinci risalesi, 15. oteosa birinci risalesi, 1 i moteosa 1k1nc1 risalösi, 17. Titusa rişalesi, 18. | Filimona risalesi, 19. Petrusun birinci risale- “si; 20. (Bazı fıkraları müstesna) Yuhannanırı birinci rısalesı : Ahd-i Cedidin ikinci kisğmı Yuha_nnanm bazi fıkralarıyle beraber oldugu halde 7 ki- : tapt l Polosun Hbranılere oîa_n risalesi,. 2, Petrusun ikinci risalesi, 3. Yuhannanın ikinci 'risalesi, 4. Yuhannanın üçüncü risalesi; 5. Ya- kup risalesi, 6. Yahudâ risalesi, 7. Yuhanna- nn vahiy rısalesı Wlukaddeş kitapların qahteîerım ayırdet- mek için yapılan toplantılar: İsadan önce mevcut olan mukaddes İci- taplarla ondan sonra türeyen kitaplar Var, Bazı açıkgözler, insanları sahsı menfaatleri yolunda kullanmak için Tanrı meıhumunun verdiği korku ile karışık hürmef hislerini is- tismara ka]kışıp ilhamı' alarak yenı yeni ki- taplar yazdıklarını iddia ederlerdi. Peygam- - berlerin hal ve şanıni bildiren tarihler bu gibi sahtekârların binbir marifetleriyle doludur. Hattâ İsa devrinin- üzerinden daha henüz 300 yıl geçmeden. fazilet ve iyilik taraftarı olan birtakım mâkul insanlar; ortada türeyen bu sahte mukaddes kitapların doğurduğu buhra- nı önlemek ihtiyacını duydular. Çünkü onlar, her sahtekârın kendi çevresindeki insanların * şahısları gibi mâneviyatını da ellerinde bu- lundurmak kaygısıyle kitap yazıp onun il- alkışması üusulünün - ca müeyyidelerinin hükümsüz kalacağını ve dinin tehlikeye dusecegım anladılar. Sahtekârların cüretleri bilhassa din mu- hafızı goıunen hükümdarların da işine gelmi- im Kıral Kostantinin- emriyle sehrmde doğru ve sahtelıklerı kestn lmıyen itapların ayırdedilmesi için Hwistiyan -bil- “ginlerinden bir toplantı yapıldı. 1. Naes toplantısı. — Müzakerelerm ve incelemelerin sonunda bunlardan yalnız «Ri- tab-ı Yahudiyet» in doğruluğuna söz birliğiy- le karar verildi. Öbürleri hep cupheh sayıldı ve bunlardan yüz cevııldı | SEBİLÜRREŞAD Cilt 1,.Sayı21 “tabı Baruh, 4. Kitabı Ikhryasenkes 5. Ki Lodisya toplantısı. — 364 Milâdi yı- lında yam birinci -toplantıdan 39 yıl sonra | «Lodisya toplantısır adı verilen başka bir den geçirdiler. Birinci meclisin «Kitabaı Ya- çevirdiği ve şüpheli gorduklerl kıtaplardan yedisini daha kabul ettiler ve bu kararlaumır Hüsusi bir mektupla Hıristiyanlık âlemine ya- - . yınladılar ve geriye kalanları sahte buldular .ve böylese tanıtiılar. İkinci mechsm kabul ettiği yedi kitap şunlardır: “hudiyat»-adı verilen kitap hakkındaki hü- .. 'kümlerini tasdik etmekle beraber, onlarin yüz “meclis kuruldu. Bunlar yeniden kitapları göz- — < . Şi 1. Kitabı İstir, 2 Yakup risalesi, 3.-Pet- — rosun ikinci risalesi, 4. Yuhannanın ikinci ri- salesi, 5. Yüuhannanın ucuncu ricalesi, 6. Ye- - - ğ huda risalesi, 7. Polosun Ibranılere risalesi. Dikkat edılmede layıktır ki vahiy Tisalesi bu toplantıda şüpheli görülüp rmukaddes kitaplar serisinden hariç tutuldu. Yuhannanın : . 3. Kârtehiç toplant sı. — Bu ikinci top- - : mukaddes kitapların vicdanlara emniyet vi rici olmıyan durumlarını tekrar duzenlemek üzere bir toplantr yapılmak ihtiyacı duyuldu, ona da «Kârtehiç» toplantısı adı- verildi. Âzalar arasında tanınmış bilginlerden - Hxtaben ile diğer namlı bilginlerden 126 kişi bulundu. - Bunlar toplantı hükümlerindeki isabeti kabu e beraber aşağıda yazılan yedi kıtabm 1dare- ten kutsiyetini kabul lüzumunu duydular ve bu yediyi de- mukaddes kitaplara kattılar 1. Kitabı Özden, 2. Kitabı Tubya, 3. Ki- bül mekabin bıııncı risale, 6. Kitabül meka— . bin 1kıncı risale, 7. Yuhannanın vahiy risalesi. amafih Kitabı Baruhu, kitabı ” evliya- dan bu parça savdılar Zira Baruh peygam- ber, Ermiya peygamberin yerine gelmiş gıbı bir şeydi. Bundan ötürü kitap adlarını. göste- ren fihristlerde Baruh, peygamberin kitabını başlıbaşına bir kitap diye göstermediler, : Daha sonraları, tüncü defa olmak üze- re Truvâ toplantısı, S5inci defa olmiak üze re Floransa toplantısı, & ncı defa olmak üzere Trant toplantısı zaman zaman yapıldı. Yeni o toplantılar, üç kere daha tekrarlandı. Bu top- darifılarda da bir evvelki toplantıların karar- " Jantıdan 38- yıl sonra yani 397 Milâdi yıhnda eai da yukarıda anlatılan iki “arını tasdik etmekle beraber beşinci ve al- | “tıncı toplantılarda Kitabı Baruhun admı mu- . kaddes kitaplar fihristinde mustakıl olarak”