— vetme'n «Du . Gö _2'—7 - Fvvelki yazımda yetim - olarak yetişen, * bu millet ve vata_na fevkalâde hizmet eden rlcale işaret etmişt " ) İçtimai heyetımız arasında yetımlerın kazanıdığı bu” şerefli 'mevkiler en çok ve en başta müslümanlığa müslümanlığın 'yetim- - Jere ait yüksek telkinlerine, sarsılmaz ve fil- ri esaslarına borçludur. Hakiki demokrasiyi bulmak ve ona erinek istiyenler, evvelâ islâ- rmı, islâmın hakikatlerini tetkik etmelidirler. - *Yetimler hakkındaki âyetler den bir katı- n meâlen naklediyorum: D Birr (ve taat ve sadece namazda) yüz- lerinizi doğu v yanına döndürmeniz (den 1baret) degıldıı Fakat birr, Allaha, ah- rete,. meleklere, kitaba ve peygamberlere iman eden, malını Allah sevgisile. akrabaya, jetimlere, yoksullara, yolda kalmış misafirle- re, dilenenlere ve köle ve esir (leri kurtar- namazını dosdoaru kılan, zekâ- .tmnı odeyen kimse (nin birri) dir. Onlar ahit- - leştikleri zaman sozleınıı yerine getirenler, hastalıkta ve / muharebenin kızıştığı zamanla- da sabır ve metanet vosterenlerdır nla (imarilarında ve birr ve taat 1ddıasmda) sü- dik kimselerdir ve onlar tekvaya erenleıın tam kendileridir.n aElbakaıa suresı, ayet İTTe. : (Bu âyeti kerime kıblenm tahvilî meselesini dillerine “dolayan Yahudi ve Nasırilere cev: tır «Birr» insanları Cenabı Hakka yaklastıran her ürlü. iyilik, hayır ve taat demektir. - K : 2) «Yetimlerin mallarını haksız (ve ha- 'ram) olarak yiyenler, karınlarma ancak - bir ssBiLÜRREşAD Yeümîeî H akkın da Ç00uk Esırgeme kurumuna ıthaf f ateş yemiş olurlar. Onlar çılgın bir ateşe due—' ceklerdır » (Nisâ suresi, ayet 10».. . o) uYetımlere gehnce (sâkın onlara) kah- 1â suresi; âyet: 9» Ö uluyor ki yetimlerin hımayesı yalnız mılh ve vatani bir vazife olmakla kalmıyor, <o, islâmın temelleri ve yüksek ibadetleri ara- " sınıda da'en muhım ve mustesna bxr yer 1şgal ;edıyo imdi, bu bantakı hadıslerden bazıîarım da mealen okuyahm Resuh Mükerrem Sal— : d tahnc etmıştır ) Cilt-i; Sayı 14 lallahu aleyhi ve sellemm şöyle buyurdugu rivayet edılmıstır 1) (Yetimlerin vasilerine hıtaben ) nYe - timlerin. mallarını ticaretle — artırınız. “Eğ k (her sene tediyesi farz olan) zekât o mallar (n sermayesini) yiyip bitirmesin.n (Bu hağisi şerifi Tabarani «Hivsat» ında Enes bin Malik. R. A. dan tahriç etmiştir : 2) «Helâkinize sebe polan sü yedı şeyden sakınınız: Allaha eş — tutmakta büyüden, kimsenin Allah tarafından 'haram kılman ha- yatını haksiz yere imha etmekten, - tefecili! ten, yetim malını yemekten, düşmanla harbe-: gderken arka çevirip kaçmaktan, kucalı ve hıç bir şeyden haberi olmıyan namuslu, mümin kadınlara iftira etimektenn: Bu hadisi, İmamı Buhari, Müslim, Ebu Da. vud, Neset, Ebü Hureyre R. A. den tahriç, etmış 1erdu ) < 3) «Namaz bususunda Allahdan koı:kım* Namaz hususunda Allahdan korkun. , Nami hususunda Allahdan korkun. Elinizin altmda : ulunan hizmetçiler-hakkında AHahdan kor-.:: kun. Elinizin altında bulunan hizmetçiler hak kımda Allahdan korkun. Şu iki zayıf hususun: İ da Allahdan korkun: Dul kadın, yetim ço cuk.n' v (Bu h'ıdısı serıfı Beyhakı Enes bın Malik R A, dan tah ic e etm ir.) 4) «Kalbinin yumusamasını, hacetıne ki vuşmanı arzu ediyor musun? O halde yeti şeihat göster, onun başını sıva, ona kendi y meğinden yedir. İşte bu suretledir ki kalbın “yumuşamış olur. Hacetme de kavusmuş bu : . lunuı sun.» : (Bu'hadisi şerifi Taberani, Ebüd £ Deı'_d R. Â, da ntahrır— etmş ada - . 5) Bvlerinizin “Allaha en sevgılı olaı, içinde hurmet ve ıkram ile yetım bıılundurıı- —an evdir,» u hadisi Beyhakı, Hazretı Ömer R A dan 6) ııSu iki 7ayıf hakkmda fazla ıhtımM' gosteımemzı ısrarla tavsiye ederım. Yetim, Kadın.»