Cüt1, Sayı 14 — , SEBI LURREŞAD Hazreiz Maîzammedm Ebedx sta!efz ABDURRAHMAN AZZAM PAŞA Arap Birliği Umum?t Sekreteri Barış asıldır' harp ârızidir Müslümanlıkta Barış B ğ ÇARA — Müslümanlığa - karşı yapıîan töhmetlerin ve Vehımlerm def'i. Barışın sarsılmasını icap eden sebepler —- Barış hayı Hem Me kkede hem medinede aynı barış ruhu — Ecnebıleıın şehadeti — Tarıhm şehadetı eviren: HUSN'U ERDEM Dıyanet Riyaseti. Âzasından atını desteklemek hususundaki naslar — Tecavüz ve zulüm onu meydana getirir., - Beşeri tekâmül ise bu zulüm ve tecavüz karşı- sında onu mubah görür. Yine harp, yardım is- “ teyen mazlum ve zayıf kimseye yardım için de vukua geli ukaı—ıda meşru harbin mahiyetini beyan ettiğimiz gibi, harbe ne Suretle izin verildiğini 've harbe izin vermenin sebplerini de söylemiş * bulunuyoruz. Bu beyan ettiğimiz şeyler, daveti Muhammediyenin mahiyeti ve şeriati islâmi - yenin mubah kıldığı harp, umumi kaide olan daimi barış içinde istisnaf bır hal » oldugunu gosteren şeylerden ibarettir. Ba.rış hayatım desteklemek hususundakı haslar: Iste size kitap ve sünnetten ve müslüman- ların gıdıslermden diğer deliller: Resuli Ekrem: «Düşmanla kar aşmayı arzu etmeğyiniz ve Al- lahtan afiyet dzleymw » buyuruyor. Bu hadis, müslümanları düşmanla olsa dahi harbe. rağbet ve onu arzu etmekten nehy ediyor. Allahtan, * barış nimetinin devamını istemeyi emrediyor. Buharti serifte beyan olunduğu veçhile Bir adam Peygamberin yanına gelerek: Adam var ki ganimet için harbeder, adam var ki şöhret için harbeder, adam vat ki harpteki kuvvet ve meharetini göstermek için harbeder. Bunlarm hangisi Allah uğurundadır? dedi, Resuli Ekrem: «Kim ki Allahın sözü üstün olsun diye harbederse o kimse Allah yolımda ha-rbetmıstır » cevabını verdi unlar, âlemin kasvet ve ıztu-aplarını cektıklen harbin en büyük sebeplerini ber - taraf etmekte ve harbi, Allahın istediği hak ve adaleti yerine getirmeğe hasretmekte va- zıhdır. Barışın asıl olduğunu da açık surette göstermektedir. “Resuli Ekrem Ahzab günü, harp devam edip dururken, toprak taşıyordu. Topraktan bedeni gözükmüyordu. Arkadaşlarile beraber vererek böylece tedricen sana'yii mecnunane bir spekulasyon vasıtası haline getirmeli, 14 — Bir takım saçma nazariyelerin or- taya atılmasını teşvik ederek, halkı gayrı ka- * bili tatbik fikirlerle dolambach yollarda kay- " betmeli. 15 — Hayat pahahlıgı _karşısmda amele- nin menfaatini mucip olmiyacak veçhile ma- aşları artırmalı, 6 — Beynelmilel meseleler ihdas ederek vakalar cı.karmalı miletlerarası ihtilâflar * vücuda getirerek, kin ve nefreti körüklemeli. mühlik silâhların miktarını ârtırmalı. 17 —- Milletlerin muakdderatını tahsıl ve terbiyeden mahrum ellere tevdi etmeyi müm-. kün kılan bir seçim usulü meydana getirmeli. l18 — Bütün hukumet şekillerini değişti- rerek mühim makamla_rı, ifşa - edilemiyecek - 'gizli sırları olan kimselere tevdi etmeli ve on- lara hâkim olmalı. gelecek sayiya. 19 —. Meşru hükümet şekillerini derece * derece degıştırerek mutlak istibdat tesıs et- meli. — Sîy'asî buhran zamanlaı-mda ser- vetleri mahvedecek ticaret usulleri bulmalı. Malı istikrarı bozarak, iktısadi buh ranları çoğaltmalı ve âlemşümul bir iflâs ha- zırl, nı gelince her türlü kredıyı keserek pamk Çı- karmalı. 22 — Hükümetlerin qumunu haz aniyeti ıztırab, elem ve yoksullukla malı; ins : zayıf düşürmeli; Çunku AÂçlık esirler doğuü- : H Işte syen katıllermm programlaı'ı' İzahı İ Cevat Rifat Atilhan 2238 İ