22 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

22 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

22 HAZIRAN — 1935 İÇERDE: * Akay işletmesi, Yalova hattı için yaz tarifesini bu sabah, tan itibaren tatb'ka başlamıştır. * Bugün sant 21 do Üsküdar Halkevi sa. Adalar . Anadolu ve Tonunda Haydarpaşa Numune © hastanesi “doktorlarından Kema) Şakir Saraçoğlu ta, rafından (Tansiyon meselesi) mevzuunda bir konferans verilecektir. Salon herkese açıktır, * Beynelmilel ticaret odası Türkiye ko- mitesi, Üçüncü keyetlumumiye toplantısı, ni pazartesi günü ticaret odasında yapa, caktır, Bu toplantıda hem memleketimiz. deki Idare meclisi hem de beynelmilel ti. caret odasına iştirak edecek azalar seçile, cektir. * İngiliz sefaretbanesi arkasındaki Ar. naliçeşmenin, belediye tarafından yolun açılması için yıktırılması düşünülmüş, fa, kat müzeler idaresi tarih! kıymeti dolayı. sile yıkılmasına mani olmuştur, * Örtaokul öğrelmenliği için imtihanlar bitmiş ve imtihan yekâlete gönderilmiştir. * İlkokul çocukları için açılncak kamp. Yarın hazırlığı bitirilmiş, yerler tesbit edil, miştir. Kamplar Kınltoprak, Erenköy, Ye, şilköy, Sarıyer, Pendik ilk okulları ile Fi. lorya plâjı yanında çadırlarda kurulacak. tır. Bunlar 30 veya 45 günlüktür. * Beykozdaki deniz (O kazasinda denize dökülenleri kurtaran 45 O numaralı Yapur kaptanı ile tayfa ve kamaroluna —o Şirketi hayriye tarafından nakdi ikramiye veril, miştir. * Şirketihayriyenin Yaz tarifesi (pazar günnüden itibaren tatbik “edilecektir. Ye, Bi tarifeye göre köprüden ilk yapar Ru. meli yakasına 0,15 de, Anadolu yukasını da 6,25 de kalkacaktir, Cumarlesi ve pazar Künleri Yenimahalleden köprüye gece sani 4 de bir vapur vardır. * Üniversite profesör ve doçentleri, im. Hihanlardan sonra (o Anadolunun muhtelif Yerlerine tetkik seyahatlerine çıkacaklar. dır. Bu arada Anadolu lehçeleri pltğa alı, nâcaktır, * Yaz tatili müddetince ilkokul bahçe. lerinin çocuklara açılması o kararlaşlırıl. mıştır, Bunun için tesbit edilen altı çocuk bahçesinde oyun vesaiti hazırlanmaktadır. * Altın alım satımında kanuna aykırı ba reketler olduğu görülmüş, maliye vekâleti tarafından kulplu, zincirli elin paraların siynet altını olarak alınıp #atılamı; Kambiyo mürakabe müdürlüğüne bildiri). miştir, * Atatürk köprüsünün her iki (o başındn açılan meydan hakkındaki eski proje şe. bircilik mütehassısı Prost tarafından de, Biştiriimiştir. Projenin tatbikine vekâlet. ten tahsisat alındıktan sonra başlanacak. tr. * Mezbaha resminin İndirilmesi üzerine belediye bütçesinde hasıl olan açığa mu, kabil hükümet tarafından her ay 50.000 ira yardım edilmektedir. Bu sya ali para da belediyeye gelmiştir. o * Beyoğlu kaymakamlığında Eminönü kaymakamının da iştiraki ile dün yapılan bir toplantıda, temmuzun birinden itiba, ren başlayacak olan sinema ve (eğlence yerlerinin ucuzlatılması meselesi görüşül. müşlür. Verilen kararlara göre, sinemn. larda çocuk matineleri 10 kuruş halk ma, tineleri sinemasına göre 10.15.20 kuruş, olacaktır, * Çekoslovakya ile yeni bir ticaret anlaş ması için Ankerada müzakereler cereyan etmektedir. Anlaşmada her iki tarafın men faatine mühim esaslar bulunacaktır. * Sucu dükkânlarının kontrolüne baş. lanmıştır. Buzla soğutulan suların 30, s0. Zutulmamış suların 20 paraya (o sötilması Yüzımgelirken buna riayet etmiyenler ce. zaya çarptırılmıştır. * Adalar arasında işlemek üzere İzmir körfez vapurlarından alınarık o gelirilen “Suvak,, vapuru Haliçleki tamirden çık, mış ve bügün seferlerine başlamışlır. * İzmir sergisinin hazırlıklarına devam edilmekledir. Bu sene sergi bir milyon ri. yaretçiyi alabilecek şekilde tertip edile, cektir. * Yunanistandan şehrimiz ticaret ve sa nayi odasına bir mektup gelmiş, bir fir. manın İstanbulda yazlık kadın şapkaları satmak İstediğinde olduğu bildirilmiştir. * Selânik sergisine İstanbuldan ve İz, mirden birçok firmalar iştirak edecektir. Hangi yahudiler mallarını bildirmeğe mecbur Berlin, 21 (A, A.) — Havas ajan- sı muhabirinden: Alman iktisat nezaretinin yeni bir emirnâmesi, yahudilerin mal ve mülk- lerine ait beyanname vermelerinin ta- rihinin &on haddi olarak 30 haziranı tesbit etmektedir, Bu mühlet, ecnebi memleketlerde İkamet eden yahudiler için 31 temmuza ve Avrupa haricinde ikamet edenler için de 31 teğrinievele kadar uzatılmıştır. Bu ahkâmın yalniz Alman tebaasın- dan olan kimselere tasllüku vardır. * M # ül dnisdi yapılan kâğitları DIŞARDA: * Casusluk işinde methalder 18 kişinin muhakemesi bugün Nevyork o mahkeme, sinde başlıyacaktır. Mazmunlar o orasında Alman harbiye (omezaretinin İstihbarat şubesine mensup olduğu söylenen Bonin ve Menzel adında iki Alman (subayı da vardır, Müdgelumumi yaptığı (obeyanatta casusluk teşkilâtının bir ecnebi hükümeti hesabına Amerikanın milli Omüdafaasına ve deniz, kara ve hava kuvvetleri hakkın. da malümat topladığını söylemiştir. * Reisicumhur Ruzveli 1939 da Ameri, kada buğday ekilecek sahayı 28 milyon bektar olarak tahdit eden kanun lâyihası, nı imzalamıştır. * Harici ticaret ofisi tarafından yapılan bir tebliğde bu sene (İtalyanın Zagrep, Belgrad, Viyana ve Selânik (sergilerine resmen İştirak edeceği ilmektedir. * Amerika maliye nazırı ile Amerikanın Londra büyük elçisi, doların pek yakında kıymetten düşürüleceği hakkındaki şayin, ları katt olarak tekzip elmişlerdir. * Fransız harlelye nazırı Bone, Âmeri- ka sefiri Bulliti kabul etmiştir. * Dün Almanyaya gelen bülün Fransız gazeteleri, Le Tan hariç olmak üzere polis tarafından müsadere (edilmiştir. Bunun sebebi bilinmiyor. * İrlanda mebusan meclisi intihabatının | Kati neticesi şüdür: o De Velare, 77 aza, | Kosgrave: 45 aza, işçiler 9 axa, müstakiller Tara, * İngiliz Avam kamarası, Türkiyeye si. Wihlanması için İngilterenin kredi açma. sı, hakkındaki Türk , İngiliz anlaşmasını bugün ilk kırastinde kabul etmiştir. * Boğdat, hukuk fakültesi profesörlerin, den Mısırlı Hasan Naif, evvelki gün imti. bânlarda muvaffak olamamış o bir talebe tarafından vurulmuştu, Profesör dün, al, mış olduğu yaraların tesirile ölmüştür, İstanbul Üçüncü İcra memurluğundan: İpotek cibelinden paraya çevrilmesine Karar verilen ve Otamamma (850) lira kıymet takdir olunan Keçeciler eski Ka, rabaş yeni Mimar Sinan mahallesinin eski Sofalı çeşme sokağında eski 77 yeni 121 ve mahallen 197 kapı numarasında mukay | yet ve sağ tarafı Raşidin hane bahçesi i. | le müteveffa Osman Fatma bahçesi, solu | Hasan veresesinin hane bahçesi ile Şadiye ' Ye Seher arsaları arkası Abdülkadir bana ve bahçesi önü Sofslı o çeşme sokağı İle | ahlnt Bir 64iM'1E HİSSE Miberite ve | si açık.arilısmaya konmuş olup 27.7.9035 tarihine müsadif çarşamba günü saat 19 dan 12 ye kadar dairemizde birinci açık arttırması icra ve artırma bedeli merkür #ayrimenkulün tamamına iskdir olunan kıymetten satılığa çıkarılan hissei musip kıymetin yüzde 75 şini bulmek suretile en çok arttıran üstünde ( bırakılacağı, aksi halde son arttıranın taahhüdü beki kal. mak üzere arilırma on beş gün müddetle temdit olunarak 11,8.938 tarihine tesadüf eden perşembe günü gene ayni saslle dai, remizde yapılacak olan ikinet açık orttır. masında mezkör (gayrimenkul hissei en fazla arttıran kimseye ibale (o olunacaktır. Satış peşin para iledir. Arttırmaya girmek istiyenler mukadder kıymetten salışı ma, karrer hissesi musip kıymelinin yüzde 7,5 pey skçesi veya ulusal bir bankanın temi, nat mektubu vermeleri lâzımdır. Hakları tapa sicillerile sabit olmıyan ipotekli ala, takhılarla diğer (o alâkadarların ve irtifak sehiplerinin bu baklarını ve hususile faiz ve masarife dair olan iddialarını ilân et. rihinden itibaren 20 gün zarfında evrakı müsbitelerile birlikte dairemize bildirme, leri iktiza eder, Aksi surette hakları tape sicillerile sabit olmıyanlar satış bedelinin paylaşmasın. dan hariç kalırlar, Merkür gayrimenkulün nefsinden doğun bileümle vergi mükelle.. fiyeti borçluya ait olmak üzere satış bede- binden istifa olunur. 20 senelik vak:f taviz bedeli le resmi telliliye ahcıya aittir, Gâyrimenkulün evsafı umumiyesi: Merkür gayrimenkul iki o kattan ibaret ve ahşap olup bshçelidir. Zemin kat: Zemini çimento döşeli bir taşlık üzerin de karşılıklı #ki oda ve taşlıktan bir kuyu, ve ahşap bölme ile ayrılmış o hamamma, halli, mulfak ve merdiven. Birinci kot: Bir sofa üzerinde üç oda bir halâdan i, Barettir. Bahçede ayrıca bir kuyu mevcut ve hanenin cephesi muhtacı tamir ve için. de elektrik tesisatı vardır. Sahası: Heyeti umümiyesi (226), (40) metre mu rabbsı olup bundan 66,4 metre murabbar hane ve 160 nietre murabba ise bahçe teş kil etmektedir. Daha fazla malümat almak istiyenlerin 1.7.938 tarihinden (itibaren dalremizin muayyen mahallinde asılı ba, Yundaralacak ölen arttırma şartnamesinin ve 038.779 saydı dosyasına (müracaatla Mizımgelen izahalı almış ve öğrenmiş ola. caklardır. (V.P.21898) ———— a Fakat Almanyada mukim olan ecnebi yahudiler Almanyada bulunan mal v$ mülkleri hakkında 30 hazirandan ev - vel beyanname vermek mecburiyetin- dedirler, turistik yolları Lâyiha maddelerinde değişiklikler yapıldı Ankara, 21 (Telefonla) — İzmir vi. lâyeti turistik yollarmın inşası hak- Kındaki Jâyihanm encümene iade olu. nan maddelerine yeni şekil verilmiş, maddeler umumi heyetin tasdikine arzolunmüuğtur. Maddelerin aldığı son şekle göre bu yolların inşası mütemadi tamir, ağaç. tama, bakım ve muhafaza masrafla. rma tahsis edilecek fevkalâde gelirler şunlardır; A) Vilâyet dahilindeki yol mükel. leflerinin yol vergisi mtikellefiyetine sammedilecek ikişer lira, B) Vilâyetin bedeni ve nakdi asli yol vergilerinin yüzde 25 inden dun ol- mamak üzere vilâyet umum! meclisin. ce ayrılacak tahsisat, C) Vilâyet merkezinde ve banliyo- da işleyen devlet demiryollarından Kayri muayyen tarifeli kara ve deniz nakil vasıtalarınm yolcu biletlerine ve abonman defterlerine ve tenzilâtlı pasölara beher sefer için zammoluna, ya para ile elde edilecek vari- b, Yol mükelleflerine yapılacak ikişer lira zam asli yol parasile birlikte tah- sil olunacaktır. Yol vergi mükelleflerinden bedenen ifeyi mükellefiyet edenler verecekleri İki lira fazla vergiyi mukabilinde vilâ- yet yollarında çalışarak hizmet ile ö- deyeceklerdir. Bu kanun hükümleri neşrinden iki ay sonra yürümeğe baş. yasaktır, Afyon istihsalâ- tının tahdidi Murahhasımız icabında Türki- yenin daha fazla fedakârlık yapabileceğini söyledi Cenevre, 21 (A.A.) — Anadolu A- Jansınm hnsusi muhabiri bildiri. yor: İstişari afyon komisyonu, enter. nasyonal afyon istihsalinin tahdidi- ne alt ihzari komitenin raporunu müzakere etmiştir. Raporun müzakeresi esnasında Türkiye murahhatı Bay Necmeddin Sadak rapor münasebetiyle Türki. yenin afyon siyasetini izah etmiş, muhtelif heyetler arasında mübim esaslarda görüş farkları Olmakla beraber birçok meselelerde anlaşma imkânı bulunduğunu söyledikten sonra demiştir ki: “Bu insaniyetperverane işin iyi neticeye varması için lâzımgelen büs nü niyeti Ye samimi arzuyu azami derecede Türkiyede bulacaksınız. Çünkü dünyanın en mühim afyon müstahsillerinden olan memleketim, yapmak istediğiniz tahdit işini ken- diliğinden çoktan yapmıştır. Bu hu- sustâ Türkiyenin büyük fedakârlık- ları hakkında bir fikir vermek için kısaca söyleyoyim ki, birkaç yıl ev- vel Türkiyenin 62 vilâyetinde afyon giraati yapılırken şimdi ancak 17 vi. lâyete indirilmiştir. Yılda vasati 500 ilâ 600 ton afyon istihsal eden Tür- kiye bu suretle şimdi yalnız 217 ton afyon istihsal ediyor. Sırf fenni ve tıbbi mamulât için ihraç ettiğimiz afyon miktarı 1934 yılı 200 bin kü. gur kilo iken hükümetin aldığı mü- him ve eldal tedbirler neticesinde bu yıl $0 bin kiloya düşmüştür. Türkiyede afyon devlet inlisari- na bağlıdır. Bu iş için Türkiye çok clddi Iktısadi, mali ve İçtimai feda- 'kârirklar yapmaktadır. Türkiyenin bu gayretleri bütün dünya için misal olacak muvaffak olmuş bir teçrübe mahiyetindedir. Eğer adalet ve mü- savat prensiplerine riayet eğilir ve ihzari komitede her vesile İle söyle. diğim gibi, vazifeler ve foğnkârlık- Jar bütün müstahsli ve müstehlik merileketler tarafından müsavi çe» kilde ve müştereken tatbik olunursa Türkiye icabında daha farla feda. kârlıklara dahi katlanır.” Beden terbiyesi dersleri Maarif vekâleti önümüzdeki ders yı. Iımdan itibaren bütün mekteplerde be- den terbiyesi derslerine fazla ehemmi. yet verilmesini kararlaştırmıştır. Bu- nun İçin büyük bir program hazırlan- mıştır, İlk olarak mekteplerde modern birer imnastikhane yapılacak, ayrıca duş yerleri de hazırlanacaktır. Tale. beler jimnastik derslerinde muhakkak surette soyunarak ve yalnız kisa pan- talon ve bir de gömlekle hareket ya. pacaklar ve dersten sonra da kışın ılık, ve yazım soğuk sularia yıkanacaklar- dır. Bu derslere Bütün talebeler sıhhi vaziyetleri müsait olmak şartiyle - mecburt surette İştirak edeceklerdir. Bilhassa ilkmekteplerde hafif hare . ketlerde çocuklarım vücut teşekkülâtı. nın tam olarak neşvünema bulması te- min edilecektir. Sene sonlarında beden terbiyesi imtihanları da diğer ders- lerde olduğu gibi bir heyet tarafından görülecektir. Ingiliz anavatan filosu Manevraya çıktı Veymut, 21 (A.A.) — Saat 9,30 da Anavatan filosunun 80 cüzütamı, Nel- son Amiral yatının kumandası altın. da denize çıkmak üzere buradan ba- reket etmiştir. Amiral gemisinde beraberinde Dük | â5 Kent ile Amiral Sari 'Frob olduğu halde Kral bulunmakta idi. Tondra, 21 (A.A.) — Kral, Yanmda Dük dö Kent olduğu halde, Anavatan filosunun manevralarmda hazır bu . Tunmak üzere dün akşam Veymut'a gelmiştir. ağa 30 Leh köylüsü boğuldu Varşova, 21 (Hususi) — Dün Var. şova civarında çok feci bir kaza ol « muştur. 30 köylünün bindiği bir san- dal devrilmiş, 30 köylüden bir tek ki. şi kurtulmamıştır. aaa İstanbulda Zelzele Oldu İstanbul 21 (A.A.) — Bu gece #aat 1.57.20 saniye gepe, giddetli bir zel- zele kaydedilmiştir. Merkez üssünün İstanbuldan 3780 kilometre mesafe- de olduğu tahmin edilmektedir. —— Şüpheli görülen bir dünya seyyahı Dün, Küçükçekmece civarındaki mem. nu mıntakada nöbet bekliyen jandarma. lar bir adamın şüpheli bir şekilde dolaş- tığını, görmüşler ve kendisini (yakala mışlardır. Çekoslovakya tebeasından © Vilhelm Herbert Kınayfeld oadındaki bu adam öğleden sonra adliyeye sevkedilerek ikin. ti sorgu hâkimliğine verilmiştir. Vilhelm Herbert 50 yaşlarında beyaz sivri sakallı, 2yakları çıplak ve oçarıklı idi, Fakat sırtında çok temiz bir kostüm bulunuyor ve paçavralardan dikilmiş bir heybede arkasında sallanıyordu. Elinde bir de asâ bulunan Vilhelm Herbert ken. disinin bir dünya seyyahı olduğunu iddia etmiş ve nasılsa yolunu Şaşırmış oldu- söylemiştir. İkinci sorgu hkkimliği bu dünya sey- yahmın ikamete rapten serbest bırakıl. masına karar vermiştir. » HER AKŞAM « TAKSiM Belediye Bahçesinde HAMIYET BAĞDAT REVÜSÜ VU, 43776 Çinliler Emirlere harfiyen riayet ctmeyen Kumandanları- nı kurşuna dizdiler Hankov 21 (A.A.) — Tatukaoda kara” ya çıkmış clan 2000 Japon sekeri, 20 saat süren bir muharebeden sonra, t8- mamile mahvedilmiştir, Çinliler, 40 ağır makineli tütek ile 700 silâh elde eylemişlerdir. Şanghay 21 (A.A.) -- Japon mümes ili burada yaptığı beyanatta bundan birkaç ay evvel Japonya tarafından iş“ gal edilen Şansi vilâyetindeki gayri müntâzâm Çin kuvvetlerinin şimdi 200 bin kişiye baliğ olduğunu, bunlarm büyük bir faaliyet gösterdiği ve son zamanlarda Japon garnizonlarma da bücum eylediklerini söylemiştir. Mayin barajların tahrip ediyorlar Tokyo, 22 (A, A.) — Havaların fevkalâde fena olmâsına rağmen, J8- pon Sarı deniz kuvvetleri Yangtseğ? birçok mayn barajların: tahrib ederek derlemektedir, Çinliler Klukino civa” rında 'bir ve Hsingking civarmda dö diğer birçok barajlar vücuda getir mişlerdir. Bir Çin kumandanı kurşuna dizildi Hankov, 21 (A. A.) — Umumi Çin karargâhından resmen tebliğ olundu” ğunn göre, Şanghay harbinde 88 indi Çin nümüne frıkasma kumanda etmif olan general Lughaun, Lanfenk'in mü dafansmda aldığı emirlere harfiyyef rlayet etmediği için, Lanfenk'i bilâha* Te fırkasmı tekrar geri almış olmasi na rağmen, kurşuna dizilmiştir. Sovyetlerin protestosu Moskova, 21 (A. A.) — Sovyetlerin Tokyo maslahstgüzarı Japon hariciy$ nazır muavihini ziyaret ederek Japo” ordusu ve bilhassa Japon tayyare kuv” vetleri tarafından açık Çin şehirleri" nin ve gayri muharib halkın bomber” drmanı hakkında protestoda bulu muştur, Sabah A me düyerlar ? CUMHURİYET Sulh meşalesi mi, MAŞ? Ere Sİ politika âleti mi? DE Baştarahı 2 incide akiyle bir iş başarmış olur, zi Dedik, Yapılacak iş güç değildi. Milletler cerale yetinden dağları devirmesini beklemiy0"* duk. İntihabat esnasında bitaraflığı temi” ve muhafara etmesi kâfi | (di. Bü on sekiz senelik tarihine (Oyegâine bir muvaffakiyet olarak kayde Ve, muharrir, şöyle bir neticeye 0” yor: V “Ne yapacağız? Haksızlık karşısında boynumuza büküf "duracak mıyız? j Böyle bir ihtimali akıllarından geçir?** ler varsa onların gafletine acımak Jâs”* dır. Biz, daha Milletler cemiyetine gid” | ken bugünkü vaziyetleri gözümüzden “ zak tulmamışlık. Mançuri meselesini yö ne gözüne bulaştıran, Şako ihtilâfında g0: zini tasdik eder ve nihayet Hubeş hari de rezil olan bir Cemiyetin Hatay JA“ mızda dürüst ve erkekçe hareket etmesi bir mucize olscaktı. Milletler cemiyeli” den mucize beklemekle hüsnüniyetinif ispat ettik. l Fakat o bir mucize göstermediyse pie i ne kabahatimiz var? Hakkımızı tanıt icin daha tsbil ve daha kudretli vasi” malikiz.,,