22 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

22 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

R R Yaz tarıfesi ÜNLER uzayıp havalar ısın. maya başlayınca hiç şüphesiz siz de bencileyin: “Yaz geldi!, der, mizacınıza göre sevinir, aldirmaz ve- ya hayıflanırsınız. Fakat asıl yaz, ya- nİ güneşin - yanılmıyorsam - Seretan burcundan Arslan burcuna girmesi bu gündür, daha doğrusu bu gece oldu. Bunun içindir ki Akay idaresi, A- dalar hattmm yaz tarifesini 22 hazi- Tandan bir gün evvel bile tatbik et- medi, Daha yaz girmeden de yaz tari- fesi olur muymuş? havalar ısındı, A- dalara ahali doldu, bahar tarifesinin seferleri yetmiyor diye tarife değiştir- meye kalkılacak olursa takvimin ne manası kalır? hem doğrusu insanları biraz sıkmak da fena olmuyor: fera- ha çıktıkları zaman bunun kadrini daha iyi anlıyorlar, Maltepe vapuru nun alt salonunda oturup buram bu- ram terlememiş, bunalmamış, dışarı Şikar çıkmaz hastalanmaktan kork- mamış adam yukarı salonda rahatça bir yer bulmanın saadetini anlıyamaz. Her neyse! Adalılar yaz tarifesine kavuştular; Akay idaresi bekletti, bek- letti ama iyi bir tarife verdi. Hattâ bu Yıl, mehtablı gecelerde tenezziih 8e- ferleri bile yapacakmış. Hem de ince azlı!,.. Artık şikâyete pek hakkımız Yok. Gerçi vapurların yavaş gitmesi- ni, Büyükndaya, hiçbir tarafa uğrama, mak şartiyle de, bir saatten evvel va- Tâmamasını bir kusur sâyanlar varsa da ben - yaz kiş orada oturmama rağ. men . bu kanaatte değilim. Yol kısa- lacak da ne olacak? hemen büyük büsüniyetle nekadar kısalabilir? bel- ki irk beş dakikaya, kırk dakikaya İner... Öyle heves edilecek bir fark de- BİL, Fakat vapurlarm konforu arttırı- labilir. Kenapelerin yayı bozulunca Yerlerine yaysız kanape konuluyor; bir iki vapurdan başkasında Şu vasis, tas denilen küçük pencereler yok: ya Pencereyi büsbütün kapayıp cigara dumanı içinde bunalacaksınız, yahut bilsbütün açıp üştüyeceksiniz! Akay i- daresinin avpurları bilhassa Kadıköy ininal AN arz Köprüden Kudıköye nihayet yirmi da. kika, insan ayakta da gidebilir, fazla bir rahata ihtiyacı yoktur. Fakat Ada- Ular için öyle mi? bizim bir buçuk sa. âtten fazla süren seferlerimiz vardır. napeler biraz iyileştiril, vapurun Ütremesi, zıngırtısı, gürültüsü azal. tüsa; hele nane şekeri satanlara, in- Sanın tâ kulağı dibinde Şişeye çat çat Vurmamaları sıkı bir surette tenbih e- dilse Ada yolculuğu hayli keyifli sa, Yalacak şeylerdendir, kısalmasına pek lüzum yoktur. Bu söylediklerim de, “yle sanıyorum ki yapılmıyacak işler- den değildir. , Biz Adada oturanlar ne söylersek #öyliyelim, nekadar horurdanırsak 'omurdanalım, Akay İdaresini seve- Yiz; ondan şikâyetimiz pek fazla ve Pek samim! olsa Adadan kaçardık, Fa, kat Akay idaresinin de bizi biraz sev. Mesi, yaylı kanape koltuktan geçtik, © olmazsa gözümüzü bozan sarsin- , sinirlerimizi berbad eden gü. Yültüleri azaltması lâzımdır. Nurullah ATAÇ Beyiye resmi kaldırılacak Ankara, 21 (Telefonla) — İçki be YİYe resmini tenzil eden gümrük inhi. Mizlar Vekületi alâkadarlara bir tamim Yaparak bu kararın tatbik geklini bil. | Ürmiştir. Ayni tamimde beyiye res- Minin ileride tamamen kaldırılacağı İlsrih edilmektedir. emmek EZ aki Evlenme yanmış tüccarlarımızdan Mehmet asfi Şenelin kızı Süheylâ Ile, Cum. urbaşkanlığı flarmonik orkestrası ü. Yelerinden genç sanatkâr Cihad Aşı- ğlunun evlenme törenleri 19 Hazi- İN pazar akşamı Turingpalas salon- lârımda kendilerini seven birçok akra, ba ve dostları arasında yapılmıştır. Genç evlileresaadetler dileriz, İzmir Enternasyonal Fuarı , EN ucuz alış veriş, bol eğlence ve “İF Çok yeniliklerin doğduğu yerdir. Mutlaka iştirak ve ziyaret ediniz. Milyonlarca müşteri, “ekliyor, mallarınızı 20 Ağustos - 20 Eylül 1938 Balkan turnesini muvaffakıyelle bitir dün Yeşilköy tayvare meydanında bi ŞEHİRDE vE Burgaz ve Kınalıya şehir cereyanı veril- erek dönen taytrareci Sabiha Gökçen, k bir kalabalık tarafından ve me- mesi kararlaştı Nafia Vekâleti bu maksatla mühendislere tetkikler yaptırmağa başladı Nafia vekâleti uzun senelerdenberi yapılan müracaatları gözönünde tuta- rak Burgaz ve Kınalıadalara elektrik şebekesi tesisatı yapmaya karar ver- miş ve bunun için de mühendislere şim diden tetkikler yaptırmaya başlamış- tar, Malüm olduğu Üzere elektrik şirke. “ Büyükada ve Heybeliye kablo dö- gedikten sonra Burgaza ve bilhassa 2- rada fazla acıklık bulunan Kınalada- ya elektrik vermek için halktan fazla para istemeğe kalkmış ve bunun için herkesten Imza toplamaya başlamıştı. Fakat buna rağmen bir türlü bu iki adaya kablo döşememişti. Buralarda. ki evler kilçlik bir motör vasrtasiyle elde edilen elektrik cereyanından isti- Bakkallar Cam eşya ve kırta- siye eşyası satamıyacaklar mı? İstanbul maliyesi, kazanç kanununun gayrisafi iratlara göre hesap o edilen ta. hakkukunda, bazı sanat ve meslek züm. releri için, geçen seneler bir karışıklık hasıl olduğundan ve bu de hazine zarara uğradığından yeni mali senede bu gibi hallere meydan © vermemek üzere, bütün şehirde tarama şeklinde, sıkı bir kontrole girişmiştir. Şehrimizdeki dükkânlardan (mühim bir kısmının mahiyetini tayin ve tesbit bir hayli müşkül bulunmaktadır. Meselâ ekseri bakkallar kırtasiye eşyası ile am. pul, lâmba ve lâmba şişesi gibi eşya da satmaktadırlar; halbuki kazanç kanunun da gayrisafi gelirleri üezrinden, yüzde o- tuz vergiye tabi bulunan bakkallarla yüz de 35 vergiye labi olan züccaciye eşyası satanlar veya kırtasiyeciler (arasında Vergi bakımından farklar bulunmaktadır, Binâenaleyh, “her esnafınya kendi Sanatinin iktiza ettirdiği maddeleri sat. ması yahut aradaki vergi farkını, umu. mi olarak vermesi lâzımgelmektedir. Yapılan kontrollerle bu cihetler tesbit edilmekte ve bu teklifler esnafa ve sanat müesseselerine yapılmaktadır. o Vergiler bu esaslar üzerinden tahakkuk ettirilecek tir. fade ediyorlar, fakat motörün fazla çalışmaması yüzünden de gece 12ğen sonra bütlün elektrikler sönüyordu. Bu adaların diğerleri kadar imar edilme- mesi ve rağbet görmemesine de €sas- lt olarak bu vaziyet sebeb oluyordu. Diğer taraftan haber aldığrmıza gö. re İstanbulun imar plânmı yapan Prost, adalarm güzelleştirilmesi için de ayrı bir plân yapacaktır. Bu plân- Iz Büyükadanın bazi kısımlarında de- İ giştktikler olacair ve bilhansa bugüne kadar bakımsız kalan Burgaz ve Kr nalı adalarına ehemmiyet verilecektir. Adalarm tabii güzelliklerine yarasa. cak derecede imar edilmesine çalışı- lacaktır. Polis mektebi Bu sene 200 stajyer talebe alınacak Emniyet umum müdürlüğü polis mek. tebini, teşrinde başlayacak olan dev. resinde mektebe geçen senelerden daha fazla olarak 200 stajyer kabulüne karar vermiştir. Bu iki yüz stajyer (o hariçten almacaktır. Halen mevcut kadrodaki MEMLEKETTE rasimle karşılandı. Atatürk kızmın dair yazımızda bulacaksınız. Alrnanlar pesltillerimize bayılmışlar Ihracatçılar cevizli sucuk göndermişe hazırlanıyorlar Almanyada, Türk ticaret odasının neşrettiği bültenin şehrimize (gelen son sayısında mühim bir haber verilmektedir. Bu habere göre Almanyaya bundan bir kaç ay evvel bir tecrübe olmak üzere, bir Türk ihracat firması tarafından sevke. dilen Türk pestilleri birdenbire Alman. yada büyük bir rağbet görmüş ve bunun üzerine Alman ithalât daireleri kısa bir zamanda binlerce kilo pestilin (ithaline müsaade vermişlerdir. Pestillerimizin Almanyada bu Okadar büyük bir rağbete mazhar olmasının se. bebi, pestilin gıdat kıymetinin çok yük- sek oluşu ve bugünkü Almanyanın gıda hususundaki telâkki ve görüşlerine uy. Kun kamprime bir gıda halinde bulünd şudur. Filakika, “bir “KM PEN era beş kilo kaysı, erik veya dutun, gıdaf kıy meti olmıyan suyun tebahhurundan son. ra geriye kalan asıl gıdalı kısmı olduğun- dan tagaddi bakımından büyük bir kıy. meti bulurmaktadır. Bilhassa Alman sporcu gençliği bu yen mesi kolay ve randımanı yüksek gıda maddesini bir moda haline koymuşlar. dır. Bu arada içinde fındık, badem, ce. viz buluran pestiller tercih edilmektedir. Bundan da Almanların cevizli sucukla. rımızı daha çok beğenecekleri neticesi çr. karılmaktadır. İhracat firmalarımız Almanyaya mevsi minde sucuk ihracına hazırlanmaktadır. lar. polisler tamamen mektepte geçirilmiş (Gazete Çıvaracaklar olduğundan bundan sonra kadrodaki po. Tislerden mektebe sevkedilecekler bulun. mamaktadırlar. Polis hizmetine yeniden almacak staj. Yerler de bu sene boylarının asgari 1,64 santim olması şart olarak aranmaktadır. Ayrıca sarhoşluk ve o kumarbazlık gibi sui şöhretlerinin bulunmaması da başlı. ca şartlardandır. Diğer taraftan, (İstanbuldaki pol mektebinden başka Ankarada bir polis enstitüsünün de kurulması takarrür et. miştir. Bu enstitüye alt hazırlıklara der hal başlanacak ve önümüzdeki ders sene. sine kadar kurulmasına (çalışılacaktır. Bu enstiüye lise ve yüksek mektep me. zunlarile polis mesleğinde liyakati görül. müş erkân alınacaktır. Tonton amca istirldye avında 5000 lira teminat akçesi yatıracaklar Ankara 21 (Telefonla) — Matbuat kanununa eklenecek bir hükme dair hükümet meclise bir lâyiha verecektir. Bu hükme göre gazete çıkarmağa te- şebbüs eden her yurddaş gözetenin neşredileceği mahallin nüfusuna göre en çok beş bin lira olmak üzere depo- zito akçesi yatırmağa mecbur tutula- caktır, Bu para gazetede çalışanların haklarını karşılayacak bir teminat sayr- Tacaktır. Ankara 21 (Telefonla) — Basın bir- liği kanunu projesi adliye encümenin- den çıktı, meclis ruznamesine alındı, Yeşilköy meydanı Nafla Vekâleti 9 uncu işletme mü- dürlüğü Yeşilköy tren istasyonunun önündeki meydanı beton olarak yap. mağa karar vermiştir. Bu iş için 20 bin lira sarfedilecektir, Meydanm ya- pılması bu günlerde başlıyacaktır, istikbali hakkındaki tafsilöti buna Haber'den Tarihe Nabinin evi Şuara tezketeleri, tarih kaynaklarımız arasında mühim bir yer tutar. Bununla beraber, bemen bütün tezkerelerde, şa lerimizin hattâ bazan da şüpbeli ölüm “Trihleri ile eserlerinden güzel seçil. miş üç beş beyitinden başka bir şey de bulunmaz. Eğer kendi Otobuyogralilerini yazma. mışlarsa, yahut eserlerinde kendi hususi hayatlarmı anlatan parçalar bırakmamış larsa, Türk sânat ve diline hizmet etmiş büyüklerimizin mufassal tercümei halle- rini öğrenmek ekseriya imkânsızdır. Geçenlerde Plevne müdafii Osman pa. şanın adı ile anılan oGöztepedeki köşk “münasebetile bu sütunda bir yazı yazmış, bü büyüğümüzün adı veri bir yapı. nım, bilhassa semtin de ihtiyacı olduğun. dan, satın alınarak Cumhuriyet halk par- tisinin Göztepe ocağına verilmesini tek. Yif etmiştim. Yazımı görüp bana oku. madan cevap veren sevgili Nizameddin Nazif de, “büyüklerimizin evlerini müze,, olarak muhafazasını, tam adam zevk ve duygusile teklif etmiş- ti, 'Büğün,”koca İstanbulda, meselâ “Mi, mar Sinan burada ölmüştü!,, “Nedim bu evde doğmuştu!,, “Galip dedenin çocuk. luğu şurada geçmişti,, diye bir çatı, bir “Yıkık duvar bile gösteremeyiz. Göster. mek şöyle dursun, muhteşem medeni bir bünyeyi işlemiş olan o ustaların başla” rını sokup barındıkları yerler hakkında en ufak bir malümatımız bile yoktur. Türkçe ile bir elmastraş gibi uğraşan Ne. dimin evi acaba nasıl enmiş, dayan. mıştı? Bu büyük şairin evinde acaba kaç kişi vardı? Beşiktaşa yakın “hanei vira. n,£ bir kâşane miydi? “Nevadirüzzürelâ,,,yı karıştırırken gö- züme “Navi efendinin kendü haneleri vas fmda kıtadır,, diye bir satır ilişti, Bu kıta, Nabi gibi on yedinci asrın büyük bir şairinin tercümei halinde ne kadar kıymetli bir yer alacaktır. Manzum ve menşur bir çok eserler yazmış, “Hayri. ye,si ve gazelleri ile büyük (bir şöhret kazanmış, ve 1124 yılında İstanbula çok yaşlı şayant hürmet bir üstad olarak öL müş bulunan Urfalı Yusul Nabinin: Yusuf gibi envai miken çekmeğe mevtuj Beytindeki acı şikâyet, evinin tasviri için yazlığı kıtada ise daha açık görünü- yor: Eyyom zemintan (1)da beni kerdiş (2)i devran Bir kanci viran şüdeye eyledi mihman, Mdnend (3)i kafes sahneleri harici tâdat Mönendi felek sakafı kavakib (4jle dü. rekşan (Sİ Hail olamaz sakafı temaşeyı sipihre Divan değil rehgürene manii seyran Boktim gibi tire (6), kefi ümmid gibi tenk (7) Çeşmim gibi pür âb, derunum gibi viran, Ab akmada manendi cinan nevza (80. rendani Sakmnda gönül almeda bülbül gibi nalân Bir gerbe (9) güzar eyler (ise bir tora- fandan, Ol semti iner alçağa manendli mizan R, Ekrem KOÇU (1) Kış; (2) Dör (3) Gibi; (4) Yıldızlar; (5) Parlak; (6) Gamlı, bula- nik; (7) Dar; (8) Sulak, çimenli bahçe; (D Kedi.