21 Kasım 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

21 Kasım 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

N İspanya tarihi baştan başa Kan ve zulümdür Kral Pedro, anasını, karısını, | halasını ve bir,yeğenini nasıl boğazlat Kortez Meksika krah Montezumanın kardeşi Guatomoka işkence yaparken Şimdi “biribirini o merhametsizce boğazlamakta”olân İspanyollar 1000 senedenberi ayni işi boyuna tekrar e- degelmiş bir millettir. Amerikanın yerlilerine (karşı İs. panyolların *yaptıkları mezalim say. makla tükenmez. Kortez bir emirle si. lâhsız 600. Meksikalıyı kestirmişti.A yani adam yerli krallardan Moutezumanın kardeşi Guatemok'u bütün arkadaşla! riyle birlikte kızıl ateşler (üstünde kızartarak öldürtmüştü. Bütün tarih İspanyolların kan dökmekten hoşlan. dıklarını anlatmaktadır. Jspanyada dahili muharebeler baş- laması bilhassa 18 inci yüz yılın son kısmında, Napolyon Bonapartın İs. panyol işlerine müdahalesinden sonra başlamıştır. Bundan başka şimdikine çök benziyen bir kardeş £ kavgası da| sabık kral oAlfonsun büyük annesi kraliçe Jzabella günlerinde olmuştu. İspanyaya Amerikadaki sömürge lerini kaybettiren zalim ve müstebit ikinei Ferdinand 1833 senesinde tah. tını erkek evlâdı o olmadığı için kız: İzabellaya bırakmıştı, Ispanya talh- tında daima bir erkek görmeğe alış mış olan halkın büyük bir kısmı isyan ederek tahta Ferdinandın kardeşi Karlosu getirmek istediler. oKarlas taraftarları. ile okralclar ara. sında tam altı sene süren, kanlı bir kardeş kavgası oldu. Kraliçe İzabella evlenmek çağına gelince Frafisa kralı Lui Filip, yeğeni Don Fransisko ile evlenmesinde ısrar etmişti. Bu adam çocuk yapamiyacak kadar hasta İdi. Varissiz taht bıra. kan Fransız kocalı bir kraliçenin sal.| tanatıma tevarüs etmek kolay olurdu | Kraliçe İzabella'bu zayıf koca dolayı- siyle her zevki tatmağa © kalkışara' yapmadığı rezaleti bırakmamıştı, G0. zel zabitlere.devletin bütün hazinesini! israf etmiş ve İspanyol sarayı Avru. pada bir rezalet kaynağı olmuştu. Bunun üzerine Karlosçu ve libern! bütün İspanya elele vererek kraliçevi Fransaya sürmüşlerdi. Orada da öm. rünün son gününe kadar rezalet ve iskandal içinde yaşamıştı. Boş kalan İspanyol tahtına bir Ho. henzolrn prensini : getirmek mesel»! si 1570 Alman — Fransız harbine se-| bep olmuştü. Bunun . üzerine İtalya kra'ı Humbert'in . kardeşi Aosta dukası, kral Amadeo adiyle İspanyol tahtın: kabul etmişti. Fakat daha İspanyol topraklarını Adım atmadan kendisinin en kuvve mıştı taraftarı olan başvekil general Prim öldürüldü. Bir iki hafta sonrada Madrit sokaklarında kendisine karsı bir suikast yapıldı. Kral Amadeo iki sene içinde istifasını basarak çekilip gitti. Bundan sonrailk İspanyol cumhuriyeti ilân edildi ve bir sene ya. şadı. Bu bir sene de dahili muharebe. lerle boyuna kan döküldü. Kan ve ha” rabt arasında general Martinez kam. posu isyan bayrağını açarak. kraliçe İzabellanın oğlunu on ikinci Alfonso adiyle tahta çıkardı; Buadamın krat- lığı oldukça sükün içinde geçti ve bur dan birkaç zaman evvel İspanyadan kovulmuş olan oğlu on üçüncü Alfon-| so babasının yerine çıkmıştı. ... İspanyanın ilk tarihini, Afrikadan gelen Magribi istilâsı kanla bulamış.| tr. İspanyolların, Mağribileri men | leketlerinden dışarıya sürmek için a sırlarca müddetle yaptıkları savaşlar bu millete eşine nadir esadüf edilir bir merhametsizlik aşılamıştır. İspanyol liderlerinden (o Pelayo Mağribileri aldatarak dar Kovadan ga geçitlerine sokmuş ve hurada tam 200 bin kişiyi boğazlamıştır. e İspan. Bunlar, Sporun eğlenceli olmasmâ mükabil, jimnastiğin sıkıcı olduğunu herkes bilir. Resimlerini gördüğünüz bebeğin yaptığı hareektlere, çocuk sporu adı veriyoruz. Çünkü, ço- cuk bu hareketlerin yaptırılmasından “büyük bir zevk du- yar, Zevki temin eden şey, bilhassa her harekette gördüğü manzaranın biribirinden farklı olmasıdır. Diğer taraftan bunda bir oyun hususiyeti de vardır; Adaleletin bareketi, kapın deveranını daha canlı hale getiriyor, hilerelerin fa- aliyetini mümkün kılıyor, iştihayı ve teneffüsü fazlalaştırı- yor, ve çocuğun ilk hareketlerine bir nevi huşur getiriyor. Bu suretle çocuk ayni zamanda vücuduna sahip olmak ka- biliyetini kazanıyor. İlâve edelim ki, ayni: hareektler, beş ve altı aylık çocuklar da ekseriya tekadli edilen tutukluk, uyuşma gibi mafsal ve adale hastalıklarına imkân bırak- mâmaktadır. Çocuklarınız üzerinde aşağıda gördüğünüz hareektleri tatbik etmeniz. yavrularınızım inkişafıma, sağ- lamlığına hizmet edecektir. Çocuk babaalrı, çocuk anaları bu hareektleri yaptırınız. Çocuklarınıza şu hareketleri yaptırınız yavrunuzun -sağlam vesıhhatli yetişmesine hizmet eder 1 — Bu hareket bacaklar içindir.) yerden biraz ayırınız. Fakat, bütün ada- Bunu pek muntazam olmıyacak şekilde İ birax süratli, ve daima gülerek yaptırı- nız. Fakat çocuğun bacak kısmınm mafsallarmı dalma göz önünde tutu - nuz.. Bu hereket karın adelelerini kuvvetlendirmekte mühim bir yer tu - tar.. 2 — Bu hareketi yaşı ilerlemiş olan- lar bile güçlükle yaparlar. Anne çocu ğun iki hacağını tutarak ve bacakları a- rasmdan yavrunun kendisini zevkle sey. retmesini temin edebilecek bir şekilde yapmalıdır. yada Mağribi krallıklarından en sonu Amerikanın (keşfedildiği sene düş müştü, Orta çağların meşhur bir İspanyo.! lu kral zalim Peğrodır. Bu adam gür. lerinin önünde öldürttüğü binlerce k:. şiden başka kendi anasmı, karısını halasmı ve bir yeğenini boğazlatmış, Santiagonun baş piskoposu ile Grana. danın Mağribi kralını “Doğdurmuştu Nihayet kendisi de üvey kardes Hanri dö Trastamar (tarafından bi“ çadırda öldürülmüştü İspanyol hanedanının vasıfların dan bazıları “Deli kralice Joanna, nm şahsında en yüksek derecesini bulmuş tur. Büyük yarihçilerden - birisi bu kadin hakkında bakın neler yazmıştır : “Kraliçe kocasının cesedini gömü lü olduğu yerden Gradanaya taşıma. ğa karar verdi. Yola çıkmadan evvel cesedi bizzat görmek-icin siddetle is rar etti, Ceset mezardan - erkarıldı, İçiee olan biri kurşun, ikincisi de tah ta tabutlar acıldı tahnit “edilmiş ol masına rağmen iç tabutun icinde an cak gemikleri kalmişte. Kralice bin | lara eliyle dokunmadıkça - tabatün! kapatılmasına müsaade etmedi ve bit. tün bu ürpertici manzara esnasında en kücük bir heyecan eseri bile göz. termedi. Kocasının çapkınlığını yaka lamış olduğu günden beri bu kadının On dokuzuncu asrda İspanya dahili muharebelerinde" "kliselerin yağma edilmesi ve papasların öldürülme gözlerinden bir damla yaş aktığı gi. rülmemiştir. Tabut dört at koşulu muhteşem bir arabaya kondu. Arkasından rühban, asilzadeler ve kraliçe ile maliyetinden müteşekkil kocaman bir alay yürüdü. Bu kalabalık yalnız geceleri yol alı. 3 — Bebeği bacaklarından tutup | Jelerin. hareketini temin etmek için, a- yakların mevkii sabit kalmak üzere, vü- cut sağa ve sola muntazam hareketlerle. sallanmalıdır. 4 — Bu gördüğünüz hareket ço- cuğa tatbik edilebilecek olanların en gücüdür. Bebek sertüstü yatırılmıştır. Annenin çok ani bir yardımiyle oturmuş vaziyete gelir. Bir iki detu yardımla yer pılan bu hareketten sonra, çocuk kısa bir zamanda bunu kondi kendine yapma ön başlıyacaktır. 5 — Bu hareketle çocuk dünyayı yordu. Çünkü kraliçe (ruhunun güne şi battığı için gün aydınlığında yüzü nü göstermemeğe ahdetmişti.) Konak yerlerinde tabut kiliseye ko ve sanki dün ölmüş gibi cenaze İeri yapılıyordu. Tabutun olduğu ki.| nuyor, çevresini nöbetçiler koşatıyor| - pe W yi b ters görür belki de, tavanda sinek vaf” . bu sinekler ona geziniyorlarmış gibi lir. Bu hareket çocuğun bacak adalele' riyle, bel adalelerinin muntazam ii şafı, ve alestikiyetini temin eder. 6 — Çocuk bir akrobat gibi kurar bu hareket ona vücudunun ve kıvrak olmasını temin edecekö” Yalnız bunu çok tekrar ettirmemeliği” Günde iki defa yapmak kâfidri. 7 — Bebek yaptığı spordan, büyü bir maçı kazanmış sporcu kadar ms” nundur ve beşiğinde rahat bir dinlen” ye dalar. . | liseye girecek kadın derhal öldürül” İ dü.,, ti İspanyol krallarının, başlıca — olan deliliği, ifrat derecede barbi, , ğı doğrudan doğruya kraliçe Jo" dan tevarüs ettikleri neticesine v8 bilir,