BALANCE OF POWER 1990 Geopolitics in the Nuclear Age alance of Power nasıl bir oyun derseniz size gayet şu cevabı verebilirim: Amiga ve Atari-ST için yapılmış gelmiş geçmiş en iyi strateji oyunu, Gerçekçilik faktörü mükem- mel. Ayrıca başka hiçbir prog- ramda bulunmayan bir özelli- ge sahip. Bu program oynaya- rak nasıl oynaması gerektiğini öğreniyor. Eğer böyle bir ola- yın mümkün olamayacağını, öyle olsa bilmem ne olacağı- nı İleri sürmek İsterseniz size tek bir cevabım: Kendi gözleriniz- le görün ve iİkna olun. Balance of Power güç den- gesi demektir. Bu programda Dünya'daki en mühim güç dengesini korumaya çalışarak uluslararası platformda politik prestij kazanmaya çalışıyorsu- 56 bt * BCT el eĞ Y EŞROEK || aüz İLoad li Gane nuz. Yani sözün kısası Amerika Birleşik Devletleri Başkanı veya Sovyetler Birliği Parti Genel Sekreteri oluyorsunuz. Ve em- rinizdeki süper gücün tüm İm- kânları size çalışmaya başlı- yor, para, ordu, CA ve KGB gi- bi. Oyunun yaratıcısı Chris Crawford ise oyunun amacını daha farklı açıklamış. Amaç oyunu uzun süre oynayıp ger- çek hayatla karşılaştırdıktan sonra oyunun eksik taraflarını bulmak. İşte o zaman diyor Chris Crawford, o zaman oyun amacına ulaşmıştır. artık siz Dünya'da İşlerin nasıl yürüdü- ğü konusunda, Jeopolitika (geopolitics) konusunda bir- çok gerçeği biliyorsunuz de- mektir. Bu İse size Dünya'daki olayların iç yüzünü görme ola- nağı sağlar. (Mesela Dünya: daki hayatın aslında Nijerya* ya 20 milyon dolarlık bir yar- dım yapılıp yapılmaması gibi basit bir problem yüzünden her an sona erebileceği ger- çeğini anlarsınız.) Balance of Power tamamen düşünceye dayalı bir simulas- yon. Tüm Dünya'da meydana gelen olayları inceledikten sonra Dünya ülkeleri için plan- larınızı hazırlıyorsunuz. Bu ara- da rakibinizin yaptıklarını da inceleyerek önlem almaya çalışıyor veya riski göze alarak hemen bu konuda bir soru so- rarak itiraz ediyorsunuz. Ve böylece bir kriz başlıyor. Bir kriz bir kere başladı mı tartışmalar ancak üç şekilde biter. Ya karşı çıkan (krizi başlatan) taraf ağır basar diğeri çekilir, ya da karşı çıkan taraf vazgeçer. Bu iki du- rumda da olayın önemine gö- re vazgeçen taraf prestij pua- nı kaybeder ve diğer taraf ay- ni sayıda puan kazanır. Peki ya üçüncü sonuç ne olur? Üçün- cü sonuç gerçekleştiğinde her İki taraf da eksi sonsuz puan- la oyunu kaybetmiş olur. Tah- min ettiğiniz gibi bu 3. Dünya Savaşı'nın başlangıcıdır. Aslında uluslararası plat- formda prestij kazanmak için yukardakinden başka birçok tehlikesiz yol vardır. Bu yolları İlerde teker teker göreceğiz,