K azaltın. 1) O andaki değeri bulun... 10 AzPEEK (643 4 PEEK (643)*256 ALT kısım ÜST kısım MEMSİZ'in değeri olan bu sayı 64'ünüzü ilk açtığınızda 40960'1 ve- recektir. 2) Bu değerden 1K eksiltelim. 20 A A-ÇI*1024) Bir K'nin 1024 bayt olduğunu hatır- layın. (Daima 1'i kullanmak zorunda değil- siniz, hu başka bir sayı da olabilir.) 3) Yeni değeri ALT ve ÜST kısımla- ra ayırın 30 B-İNT(A/256):€C - A-(B*256) B- 156 ve C-0 olur Böylece C'yi alt kısım B'yi de üst kı- sım yapmış alduk. ÖR: 40960-1K — 39936 30. satır RUN edildiğinde size üst kr- sım için 156 alk kısım için se O vere- cektir. 4) Bu sayıları belleğe POKE edin. 40 POKE 643,C: POKE 644,R (sayı- lar ondalik verilmeli!) ÖR: POKE 643,0: POKE 644,146 Son Öğütler D) Ana Bellek Haritasında bahse- dilen konuları denemek ve sonuçla- rını görmek için istediğiniz gibi PO- KE ve PEEK yapmaktan çekinmeyin. Anlatımlar, COMMODORE'de mümkün olan çeşitli işlemleri nasıl yapacağınızı sadece en temel yönle- riyle vermektedir. Daha fazla bilgi, geniş uygulama ve örnekler için Propg- ramcının El Kitabı ve dergide yera- lan Püf Noktaları köşesini takip et- menizi öneririz. 2) Bazı bellek alanlarının değerini bilgisayara anlatmak için iki sayı ge- rektiğini unutmayın. Bu sayılardan birincisi ALT kısım, ikincisi ise ÜST kısım olarak saklanır. 3) Bütün bellek alanlarına erişme- niz mümkün, ancak çoğu sadece ile- ri düzeyde kullanıcılar içindir. Eğer ne işe yaradıkları yakında bir Tikri- nız yoksa üzülmeyin. Yapacağınız şey denemek ve öğrenmektir. 4) Eğer bir sorun çıkarsa Run/stop ve Restore ile pek çok bölgenin de- ğgerlerini orijinal değerlerine döndü- rebilirsiniz. 56 5) Ana Bellek Haritasının bazı alanları sadece okunmak içindir. Ya- ni, burada ne olduğunu görmek için PEEK yapabilir, ama kendi sayınızı buraya POKE yapamazsanız. Bunun nedeni, belleğin bazı kısımlarının ROM yani Salt okunabilir Bellek ol- masıdır, Bu tür hafıza sürekli kalıcı- dır ve POKE yaparak değiştirilemez, ama COMMODORE düşünceli ola- rak bu ROM bölgelerini belleğin di- ğer kısımlarını kopyalayıp, orada POKE edehilme imkanını sağlamış- Ht Şimdi geriye dönün ve son bölümü en az bir kaç yüz kere daha okuyun. MEMSİZ'in eski değerini okuyup ye- ni değer saklayan program sadece dört satırdan oluşur, Bu asatırları, program olarak yapız RUN etmenin yanında doğrudan da girebilirsiniz. Baytlar ve Bitler PEEK ve POKE yapabilmek için, önce bir baytın ne olduğunu ve nasıl bir yapıya sahip olduğunu anlamalı- sınız. Bunu anlamak o kadar zor de- Bil. Ve bunlar hakkında çok fazla şey bilmeden de bellek haritasını kullana- bilirsiniz. Ama baytlar ve bitler hak- tıysa bitin ne olduğunu daha başka bir şekilde açıklayalım. Bir bit, bilgisayarın kullanabilece- ği en küçükbilgi parçasıdır. Esasında bilgisayar temelde sadece bitlerle uğ- raşır, Bir mikroişlemciyi bir otobüs durağına benzetebiliriz. Bu otobüs durağına sadece tek şeritli bir yol ge- lir. Bu da, iki otobüsün birbirlerini geçebilmesi için yeterli boşluk olma- dığından, bir öotobüsün bir defata yal- nızca bir yönde seyahat edebileceği- ni gösterir. Bu yüzden bir otobüs ya durağa varıyor ya da duraktan ayrı- liyor olabilir. Mikroişlemci va da oto- büs durağı otobüsüne “varan otobü- sü kabul ediyorum” ya da “kalkan otobüsü gönderiyorum” anlamına gelen bir sinyalle bunları tarifeye bağ- lavabilir, Aslında gerçek bilgisayarın dona- nım yapısında mikroişlemciye ve mikroişlemciden bilgi taşıyan hatla- a “data busses” (bilgi taşıtları) adı verilir. Sekiz ayrı giriş (INPUT) ve se- kiz ayrı çıkış (OUTPUT) hattına ih- tiyacımız yoktur. Çünkü otobüs du- rağına gelen tek şeritli yol gibi, hat- lar da çift yönlüdür. Yani bilgi ya va- riyor. (IİNPUT) ya da ayrılıyor (OUTPT) olabilir. Mikroişlemcinin ayrıca hilgi alacağını (INPUT) veya göndereceğini (OLUTPUT) belirleyen kendine özgü bir sinyali vardır. Otobüste kimler var? Bu otobüse biraz daha yakından bakalım. BYTE EXPRESS aolarak adlandırılabilen bu öotobüsün sekiz knlîuğu vardır ve dalma sekiz yolcu 1, kapalı olduklarında ise 0 değerine Sahıp olurlar. Bildikleri ve size anlat- mak istedikleri tek şey değerleridir. Şimdi, karşımızda duran ve herbiri “AÇIK” ve “KAPALI” diye bağı- ran sekiz küçük canavardan nasıl an- lamlı bir bilgi elde edebiliriz? İşlemciye vardığında bütün bir kında ne kadar çok şey bilirseniz, Commodore'unuzun kontrolü hak- kında o kadar çok şey öğrenebilirsi- nNiz, Bir bayt gerçekte hiç de karmaşık değildir. Sekiz adet bit bir bayt oluş- turduğunda, bu bitlerin herbirinin özel bir önemi vardır. Kafanız karış- taşır, Bu yolcular bit olarak bildiği- miz küçük habercilerdir ve grup ha- linde bayt (byte) adını alırlar. Bu ha- berciler ya da bitler, oldukça uyuşuk- turlar. Ya açılırlar (ON) ya da kapa- tılırlar (OFF). Buna, iki ayrı durum- arı olabildiğinden, ikili sistem (bi- nary) denir. Bitler açık olduklarında €